Gjest Gjest_Koriander_* Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Hei, jeg er veldig glad i å bruke frisk koriander og basilikum i maten, og hvis det er veldig sunt så blir jeg motivert til å kjøpe/spise enda mer. Jeg har også et visst budsjett når det kommer til grønt, så da vil det gå utover mengden grønnsaker jeg kan kjøpe inn. Da lurer jeg på: Er det like sunt for kroppen min hvis jeg bytter ut en liten mengde av grønnsakene mine mot krydderplanter? Hvor sunt er egentlig krydderplanter (koriander, basilikum) i forhold til grønnsaker (brokkoli, paprika)?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Urteplanter er helt klart sunne, de inneholder ofte endel antioksidanter, mineraler og vitaminer. Men man bør stort sett ikke spise veldig store mengder av dem blant annet pga de eteriske oljene og andre virkestoffer (også antioksidanter kanskje), som kan ha uønskede effekter ved for stort inntak. Tror ikke koriander og basilikum er av de problematiske urtene i så måte riktignok. Du bør velge planter som er dyrka i Norge, importerte urteplanter i innvandrerbutikker har ofte vist seg å ha for høye doser av plantevernmidler. Forøvrig er det kanskje litt vanskelig å bytte ut en bunt basilikum mot f eks en paprika, fordi de ulike plantene gir ulike positive effekter. "Store" grønnsaker gir nok mer kostfiber o.l, mens de "små grønne" gir endel mineraler og vitaminer (paprika gir forresten mye c-vitamin). Og ettersom mange urter gir -for - mye smak om du bruker dem i større mengder, så spiser man ikke så mye av dem som man ville gjort av en annen grønnsak, tenk spinat f eks, som også er en fin grønn bladgrønnsak, men som man kan spise 3-400 gram av i et måltid. Tror ikke mange hadde orket 400 gram basilikum. Men altså, å bytte ut noe er helt ok, jeg bare tror det skal litt til å komme opp i 1:1-forhold når det gjelder porsjonsstørrelse (på den annen side gir f eks en agurk veldig lite næring fordi den nesten bare inneholder vann og 150 g agrurk er kanskje ikke likestilt med 150 g paprika eller 50 g basilikum)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå