babord Skrevet 17. februar 2010 #21 Skrevet 17. februar 2010 *Utdanning Sivilingeniør *Yrke Jobber i en industribedrift *Kort om hverdagen på din arbeidsplass 8 til 4 jobb. mulighet for hjemmekontor, pleier å dra hjem i 3 tiden på fredag og heller jobbe en time søndags kveld hjemme. Kontorjobb, møter, telefoner, + div *ulemper og fordeler og hvordan du trives Kort vei til jobben. Stabil og sikker jobb. Hyggelige kollegaer. Mulighet for kurs, etterutdanning, osv. selvstendig arbeid, er min egen sjef. Firmahytter. Jobben sponser birken, + golf + div. *eventuelt lønnsnivå 570 000 + fri mobil Men hva gjør du? Produktutvikling, teknisk tegning, konstruksjon, prosjektledelse?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #22 Skrevet 17. februar 2010 Det er ikke lett å komme inn i politiet, det har jeg også erfart. Jeg skjønte fort at utdanning ikke var nok, var på flere intervjuer i 2008 men fikk ingen napp. Jeg hadde ikke erfaring nok mente de fleste. Derfor søkte jeg videre, og fikk til slutt jobb i et statlig forvaltningsorgan. Da jeg hadde jobbet der i ett år begynte jeg å søke på jobber i politiet igjen. Fikk til slutt napp på en politistasjon på andre siden av byen, men jobben fristet utrolig, og så lenge jeg var innenfor var jeg fornøyd. Jeg hadde ingen bekjente i politiet nei, og jeg er stolt over å ha kommet inn den "vanlige" veien. Så mitt råd til deg hvis det politiet du vil, så er det å ikke gi deg med det første, følg med på politijobb.no, der dukker det til stadighet opp noe. Og ikke vær redd for å skaffe deg litt erfaring imens. Og det trenger jo ikke være så lenge, jeg jobbet kun ett år i forvaltning før jeg fikk jobben i politiet. Hvis du virkelig vil inn så får du det nok til Etterspørselen etter statsvitere med forskjellig spesialisering øker, også i politiet. Lykke til i hvert fall! Det var godt å vite;)Jeg har en mastergrad, men masternivået (120 poengene) består av en blanding, og inneholder ikke så mye internasjonale fag/perspektiver som kanskje den tradisjonelle statsvitenskapen fokuserer på. Jeg har endel organisasjonsfag + juridiske fag, så mener jo selv at jeg innehar en bra og variert utdannelse.Men det har ikke lykkest meg å få napp enda. Jeg ville da tro at det ville være lettere for meg å få jobb, enn feks noen som har studert sammenlignende politikk ved UIB. Hva har du spesialisering innenfor?
Cessa25 Skrevet 17. februar 2010 #23 Skrevet 17. februar 2010 Det var godt å vite;)Jeg har en mastergrad, men masternivået (120 poengene) består av en blanding, og inneholder ikke så mye internasjonale fag/perspektiver som kanskje den tradisjonelle statsvitenskapen fokuserer på. Jeg har endel organisasjonsfag + juridiske fag, så mener jo selv at jeg innehar en bra og variert utdannelse.Men det har ikke lykkest meg å få napp enda. Jeg ville da tro at det ville være lettere for meg å få jobb, enn feks noen som har studert sammenlignende politikk ved UIB. Hva har du spesialisering innenfor? Virker som du har mange av de samme fagene som meg, jeg tok offentlig adm og forvaltning som spesialisering. Og dersom du ønsker jobb i politiet eller offentlig forvaltning tror jeg faktisk det er bedre med "vår" utdanning enn spesialisering i internasjonale studier f. eks. Har ikke noen forskning bak denne påstanden, men det er det inntrykket jeg har fått. Jeg tror utdanningen din er helt prima jeg, men det er ikke like lett å få relevant jobb som statsviter, men samtidig skal vi huske på at vi virkelig har muligheten til å få noen utrolig spennende stillinger med denne utdanningen. Nøkkelen ligger i være både tålmodig og utålmodig på samme tid. Tålmodighet mens man venter på drømmejobben, men samtidig være frempå og ikke gi opp Vet ikke om det var noen god oppmuntring, men det var et forsøk :gjeiper: Noen spørsmål jeg stilte meg selv mens jeg søkte jobber i politiet var bl.andre; Har jeg nok erfaring (som nevnt før)? Sender jeg den samme standard søknad hver gang? Jeg gjorde nemlig det en stund, fikk ikke napp (arb.ledig i 6 mnd!), derfor gjorde jeg noen små endringer i søknadene jeg sendte avgårde, fikk litt mer gnist inni for å si det enkelt :gjeiper: Ofte kan det hjelpe og se litt på hva man har gjort tidligere, og gjøre noen små forandringer for å se om man får litt mer napp. Og husk at søknadsbehandlingen i politiet er laaang, man kan få innkallelse til intervju opptil 3 mnd etter endt søknadsfrist. Lykke til i hvert fall!
lilleGrethe Skrevet 8. mars 2010 #24 Skrevet 8. mars 2010 Jeg slenger meg på her jeg, først og fremst fordi jeg er interessert i hva andre gjør - vurderer å skifte beite litt.. *Utdanning Bachelor i økonomi/administrasjon med internasjonalisering. *Yrke Bedriften arrangerer videokonferanser over hele verden. Arbeidsoppgavene mine er tredelt mellom å organisere videokonferanser (dvs svare på henvendelser fra kunder), forhandle med leverandører og sette opp kontrakter med disse, og være assistent til daglig leder. *Kort om hverdagen på din arbeidsplass 7.5 times arbeidsdag, men varierende arbeidstid. Tidligste skift starter 0630, mens seneste er ferdig kl 2100. Sjelden overtid (hvis det blir noe er den ikke betalt). *ulemper og fordeler og hvordan du trives +Hyggelige kolleger +Interessant å snakke med kunder og leverandører over hele verden +Positivt når man hjelper kunder og de er fornøyde og gir bra tilbakemelding. +Har lært mye om ulike kulturer, geografi, o.l. -En del kjedelige arbeidsoppgaver, f.eks. å mase på leverandører som ikke returnerer kontrakten, eller svarer på spørsmål jeg trenger svar på. -Ustabil sjef -Enkelte irriterende kunder -Lite positiv tilbakemelding fra ledelsen -Dårlig med investering i medarbeiderne, sjelden kurs / opplæring. Jobber i utlandet, så lønna er nok ikke relevant i forhold til norske arbeidsforhold.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #25 Skrevet 8. mars 2010 jobber på lager: Arbeidsoppgaver: - Kontrollere at utstyr til oljenæringen blir riktig sendt i antall og riktig utstyr. - Legge inn litt tall i datasystemer, printe ut, ect. - Drive litt med fysisk arbeid Positivt: - Fast arbeidstid, dagtid. - Når jeg er ferdig på jobb, så er jeg " ferdig". Slipper å bekymre meg for noen problemer på jobben, og kan således "slappe " helt av på kveldstid og sove godt. - Helt ok lønn, ( 315 000 i året). - Får bevegd meg litt på jobb gjennom gåing, bøying, løfting, ect. - Får sitte litt på jobb fremfor dataen når jeg skal legge inn tall. -Greit arbeidsmiljø med endel sosiale happeninger. - Har endel energi og overskudd igjen når jeg kommer hjem fra jobb! ( KJEMPEVIKTIGT). -Greit arbeidstempo, dvs jobbe i mitt eget tempo, uten produksjonskrav. YESS;)( Dvs, jeg må jo jobbe i arbeidstiden, kan ikke drive å ta mye pauser). - Har muligens muligheter for å avansere innenfor firmaet på sikt? ( Håpe, håpe) Negativt: -Litt lite utfordrende, jeg er akademiker. - Er urelevant i forhold til det jeg er utdannet som. - Skulle gjerne hatt mer i lønn siden jeg har studielån, men kan ikke klage da dette er en ufaglært stilling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå