Gå til innhold

Forlover som glemmer bryllupsdatoen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var jeg og prøvde kjolen min med alt tilbehør og hentet den i salongen. Jeg spurte forloveren min henne vel tre ganger om det var sånn at hun jobbet og ikke kunne være med, og jada hun jobba. Så mens jeg står med kjolen på i halv fem tiden så ringer det hele fire ganger på tlf og jeg får tre-fire meldinger. (typisk...)

Et ubesvart anrop var fra forloveren og så kom det melding etterpå.

Så da jeg skal ta av kjolen leser jeg den i full fart og der står følgende: "Når er bryllupet igjen? Setter opp ferie serru"

Dette er FORLOVEREN MIN

Det samme skjedde på 2. juledag. Hun sendte en melding som det bare sto "Når er bryllupet igjen".

Kjenner jeg blir veldig skuffet.

Hun virket glad for at jeg spurte henne og sa hun ville være med og se på kjoler. Hun har hatt flere muligheter, men virker ikke så interessert... I tillegg så lurte hun på om hun måtte holde tale. Hun hadde også tydeligvis glemt at jeg var og prøvde kjolen i går, for da jeg skrev til henne hvor jeg var og hvorfor jeg ikke tok tlf (mitt svar til henne var "26. juni...")Svaret jeg fikk da var "Aha. . Fornøyd?" Så sendte jeg henne bilder, men ikke fått noe svar av henne enda...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår godt at du er skuffet! :klemmer: Det var jeg også over min forlover, opplevde det samme. Var super glad når jeg spurte, gråt og takket, men hørte aldri noe mer :trist: hadde aldri tid, alltid opptatt, fikk aldri mld, ingenting.. men så viste det seg at hun kunne ikke likevel :sjenert::kjefte: Jeg ble egentlig mer letta en lei meg fordi da kunne jeg spørre noen andre som kanskje var mer interessert.

Så nå har jeg fått to fantastiske forlovere som er der 100% for meg! :rødme:

Enten får du ha en prat med henne og spørre hvorfor hun ikke bryr seg mer .. kanskje hun egentlig ikke har lyst likevel?

Skrevet

På en måte skjønner jeg at du er litt skuffa. Men samtidig, det ER jo ikke deres store dag på samme måte, at man ikke har datoen inngravert i hjernen kan jeg også forstå! Tross alt husket hun på dagen da hun planla ferien sin.

Siden det tydeligvis er flere som har negative erfaringer, lurer jeg på om dere er klare på forventningene til forloveren? Noen er sånn og noen slik, noen liker kjoleprøving mens andre ikke bryr seg så mye, noen holder gjerne tale mens andre gjør det ikke. Jeg er gjerne forlover og holder en tale hvis det trengs, men akkurat kjoleprøving interesserer meg null og niks, og jeg husker knapt min egen bryllupsdag... så hadde jeg fått et oppdrag som innebar sånt noe måtte jeg fått det i klartekst på forhånd- ellers hadde jeg aldri kommet på at det var forventet ;)

Skrevet
Siden det tydeligvis er flere som har negative erfaringer, lurer jeg på om dere er klare på forventningene til forloveren?

Jeg forventer ikke noe annet enn det jeg hadde gjort selv om jeg hadde hatt en slik ærefull oppgave. For det er en ære å bli spurt om å være forlover på noens store dag. Og det er jo klart man har forventninger til forloveren sin.

Om jeg hadde hatt ei venninne som ikke brydde seg om kjoleprøving, holde tale KUN hvis det var forventet etc hadde hun nok aldri blitt spurt om å være forlover :fnise:

Skrevet
For det er en ære å bli spurt om å være forlover på noens store dag.

Jøss, jeg syntes at forloveren min gjorde meg en tjeneste . Og hun slapp til og med både tale og kjoleprøving! :ler:

Så forventningene er nok i høyeste grad forskjellig både fra bruders og forloveres side, og nettopp derfor er det jo veldig greit å være litt klarere på det enn "det jeg hadde gjort selv hvis jeg hadde vært forlover"- så unngår man både skuffelser og misforståelser.

Gjest regine ii
Skrevet

Mulig jeg er sær - men å si at det er en "ære" og et "ærefullt" oppdrag å være forlover??

det er selvsagt veldig hyggelig å bli spurt, men at man da nærmest skal tilbe den man er forlover for bli litt over the top, spør du meg.

Jeg forventer i grunn fint lite av forloveren min, det som er viktig er jo at hun skriver under på de nødvendige papirer.... :fnise: Ut over det er det jo forsåvidt ingen formelle plikter på henne.... At hun er med å ser på kjoler - fint, samme om hun holder tale, men hvis ikke er det og helt ok!

Skrevet (endret)
Jeg forventer ikke noe annet enn det jeg hadde gjort selv om jeg hadde hatt en slik ærefull oppgave.

Jeg synes dette er en uheldig holdning generelt sett, nemlig å forvente det samme av andre som man forventer av seg selv. Det er å forvente at andre skal være som en selv.

Man bør akseptere at folk er forskjellige, og ha dette med i forventningene. Ta en oppklarende prat med denne forloveren, og få din nagende følelse ryddet av banen (eller i verste fall bekreftet).

P.S.: Aner vi konturene av en monsterbrud i emning her? :P

Endret av aficionado
Skrevet

Om det er ære eller ikke å bli spurt om å være forlover, så burde vedkommende ihvertfall ha fornuft nok til å skrive ned når bryllupet er, og ikke spørre bruden om det hele tiden.

Skrevet

Selv om bryllupet ditt er en særdeles viktig dag for deg og er inprentet med gullskrift i hjernen din, er den ikke så viktig for forloveren din. ja, det er hyggelig å bli bedt om å være forlover, men andres bryllup er fortsatt bare andres bryllup. Ikke har alle like lett for å huske datoer heller.

Jeg opplevde at en vennskap gikk på en smell fordi venninnen jeg skulle være forlover for ikke var fornøyd med innsatsen min. At det i bryllupsplanleggingstiden skjedde en del ting i mitt liv som innebar mye større praktiske livsendringer enn det å gifte seg med en mann hun allerede hadde bodd sammen med i årevis, hadde visst ingen betydning...

Skrevet

+1 på darias innlegg.

Dersom du er usikker på noe, ta en oppklarende prat i stedet for å la vennskapet gå på en smell. Klarlegg forventninger på begge sider, og ikke blir sur om hun har en annen oppfatning enn deg.

Og ja, det er DIN store dag, men for alle andre (unntatt gommen forhåpentligvis :P ) er det "bare" enda et bryllup. Ikke bli monsterbrud.

Skrevet

Jeg er ikke på noen måte monsterbrud og ingenting i nærheten av det.

Nå vet jeg faktisk ikke hvem dere er eller hva dere er vant med, men jeg syns faktisk at mange her inne på kvinneguiden faktisk er iskalde mennesker som ikke bryr seg om så mye annet enn å spre misnøye og hakke ned på andre mennesker.

Jeg er egentlig sjokkert over hvor "kalde" folk er her inne.

Det er faktisk en ære å bli spurt, det sa faktisk min forlover at det var, det har de fleste i min omgangskrets også faktisk sagt.. Jeg forventer ikke at noen skal tilbe meg, gi seg fullstendig hen, men en forlover har visse plikter ovenfor bruden og det er helt inneforstått.

Jeg forstår også at det er VÅR dag, ingen andres og forventer ikke at verdens skal spinne rundt oss og forvente at alle er våre slaver :fnise: bare det å hentyde at det er slik er bare urkomisk.

Skrevet

Synes det er litt drøyt å kalle folk monsterbrud kun utifra et slikt innlegg, ja...

Til TS: Spør henne rett og slett rett ut om hun egentlig er interessert :) Trenger ikke være noe negativt det. Du kan jo forklare henne at du har fått litt vibber om at hun kanskje ikke har så lyst på denne oppgaven likevel.

Skrevet

Nå vet jeg faktisk ikke hvem dere er eller hva dere er vant med, men jeg syns faktisk at mange her inne på kvinneguiden faktisk er iskalde mennesker som ikke bryr seg om så mye annet enn å spre misnøye og hakke ned på andre mennesker.

Det er faktisk en ære å bli spurt, det sa faktisk min forlover at det var, det har de fleste i min omgangskrets også faktisk sagt.. Jeg forventer ikke at noen skal tilbe meg, gi seg fullstendig hen, men en forlover har visse plikter ovenfor bruden og det er helt inneforstått.

Jeg forstår også at det er VÅR dag, ingen andres og forventer ikke at verdens skal spinne rundt oss og forvente at alle er våre slaver :fnise: bare det å hentyde at det er slik er bare urkomisk.

Hva for plikter?

Du ser jo allerede at du dere er i kræsj.

Skrevet

...

Jeg forventer ikke at noen skal tilbe meg, gi seg fullstendig hen, men en forlover har visse plikter ovenfor bruden og det er helt inneforstått.

Du er riktignok sitert her, men slik jeg har lest svarene er de først og fremst rettet mot Anemone, ikke deg. Selvsagt er det skuffende hvis forloveren ikke stiller opp slik en har forventet og håpet på. Det tror jeg alle kan være enig i.

Det skal likevel sies at ikke alle helt vet hva som forventes, med mindre dette er kommunisert tydelig. Alle bruder er ulike, og har ulike forventninger. På samme måte er alle forlovere ulike, og har ulike forutsetninger til å kunne stille opp for bruden. (For ikke å snakke om at både brudens og forloverens "antenner" kan være av høyst ulik lengde ;) )

At en forlover har "visse plikter" er riktig, men disse pliktene er faktisk ikke annet en det som står skrevet i ekteskapsloven. Ellers sier skikk og bruk en del om forlovernes oppgaver, men dette er ikke "plikter" på samme måte. Det er ikke slik at forloveren nødvendigvis må være med og handle/hente brudekjole, selvom jeg personlig synes det er en både kjempekoselig og spennende del av jobben. Jeg mener det er en stor tillits- og vennskapserklæring å bli spurt om å være forlover, men det fritar ikke bruden fra å kommunisere sine forventninger. Det er vel det beste grunnlaget for at både brud og forlover blir mest fornøyd, også :)

Skrevet
Om det er ære eller ikke å bli spurt om å være forlover, så burde vedkommende ihvertfall ha fornuft nok til å skrive ned når bryllupet er, og ikke spørre bruden om det hele tiden.

Er veldig enig i dette.

Man forventer forskjellige ting av forloverne sine, men jeg synes det minste man kan gjøre er å faktisk bemerke seg datoen man har sagt ja til å være med å feire. Greit at noen ikke er så gode på å huske datoer, men kalender anyone? Notatbok?

Jeg foreslår å ta en seriøs prat med henne, fordi det virker kanskje som om hun ikke helt har lyst til dette allikevel?

Skrevet
Mulig jeg er sær - men å si at det er en "ære" og et "ærefullt" oppdrag å være forlover??

det er selvsagt veldig hyggelig å bli spurt, men at man da nærmest skal tilbe den man er forlover for bli litt over the top, spør du meg.

Jeg forventer i grunn fint lite av forloveren min, det som er viktig er jo at hun skriver under på de nødvendige papirer.... :fnise: Ut over det er det jo forsåvidt ingen formelle plikter på henne.... At hun er med å ser på kjoler - fint, samme om hun holder tale, men hvis ikke er det og helt ok!

Jeg er veldig enig med deg.

Skrevet
Jeg mener det er en stor tillits- og vennskapserklæring å bli spurt om å være forlover, men det fritar ikke bruden fra å kommunisere sine forventninger. Det er vel det beste grunnlaget for at både brud og forlover blir mest fornøyd, også :)

Kommunikasjon er nøkkelen her. Har ikke bruden sagt tydlig nok ifra om hva hun ønsker seg av forloveren da blir det kræsj..

I mitt forrige innlegg nevnte jeg plikter, skulle kanskje ha skrevet dem inn slik: "plikter" ..

Skrevet

Det eneste jeg forventet av min forlover var at hun signerte papirene, og helst at hun var tilstede på bryllupsdagen min. Utover det er alt "bonus".

Gjest regine ii
Skrevet

Må si jeg stusser over det du skriver her - mener du virkelig at fordi ikke alle som svarer er 100% enige med deg, OG svarer på en sånn måte som DU forventer - så er vi iskalde??

Du kan da ikke i ramme alvor stille et spørsmål - og bli gretten når du får svar som ikke passer deg!

Den eneste plikten en forlover har er å skrive under på papirene. Hun har ikke plikt til å møte opp i bryllupet (forlover og vitner kan være forskjellige personer). Hadde jeg blitt spurt om å være forlover, for så å bli møtt med en hel masse (skjulte) krav og forventninger til diverse plikter, så ville jeg reagert. Ikke fordi det ikke kan være hyggelig å være med på en del ting, men da skal det være hyggelig, og ikke forpliktelser.

som andre også har sagt - kommunikasjon er viktig. hvis en ikke sier hva en forventer, så kan en heller ikke regne med å få det. Samtidig må man faktisk godta at selv om en mener det er "en ære" å være forlover, så er det ikke sikkert at man ønsker å være så aktiv deltaker som noen bruder åpenbart forventer.

Skrevet

Jeg var forlover for en 4-5 års tid siden. Dette var det andre bryllupet jeg noen gang har deltatt i(i det første var jeg ca 10 år), og jeg har innsett i ettertid, når jeg har lest om alt en forlover skal tenke på og ordne for bruden , at jeg av enkelte bruder ville blitt avskrevet ganske fort.

Heldigvis virker det som om min veninne heller ikke hadde noen idè om alt jeg egentlig "burde" gjort for vi er fortsatt besteveninner :gjeiper:

Men fra spøk til alvor, det er ikke sikkert forloveren din vet hva du forventer av hun. Forskjellige mennesker har forskjellige forventniger så det er kanskje en god idè å sette deg ned og ta en ordentlig (og hyggelig!) prat med henne der du nevner ting du gjerne kunne tenke deg at hun er med på og ting du ser for deg at hun ordner til den store dagen :)

Og når det kommer til datoer, min veninne hadde to datoer å velge til bryllupet sitt. Den ene var på bursdagen til en skuespiller hun liker godt så hun valgte den for, som hun sa, da var det større sjanse for at hun husket når bryllupsdagen var i årene fremover (sagt på spøk riktignok ;)). Men hadde vi ikke spøkt så mye om det hadde det ikke vært umulig at jeg hadde glemt datoen selv.. Jeg er rett og slett forferdelig til å huske datoer..

Lykket til videre med Bryllupet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...