Gå til innhold

Klestørk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Lurer på om noen har noe tips til meg. Når jeg vasker klær (spesielt da de svarte) så henger jeg de opp på klesstativet, siden vi ikke har tørketrommel ennå. Problemet er at det tar så lang tid på å tørke at det begynner å lukte surt av klærne! Vi sliter litt med fukt i huset, og viften på badet står på 24/7. Varmekablene har vi på 28 grader, men luften ligger rundt 20. Vinduene får vi faktisk ikke opp på vinteren siden fukten trenger inn i treet og det utvider seg. Holder døren oppe så mye som mulig for å få litt sirkulering av luften.

Så, er det noen med ideer hvordan jeg kan få klærne til å tørke raskere?

Og noen som vet hvilke klesstoffer som tørker raskere enn si vanlig tykk bomull?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du nøye med hvordan du henger opp? Pass på at klærne ikke henger i flere lag, og at de henger tett inntil hverandre. En løsning kan være å vaske færre plagg per maskin. Kanskje ikke så veldig økonomisk, men klærne blir hvertfall tørre.

Tidligere bodde vi et sted hvor vi ikke fikk lov av huseier til å tørke klær andre steder enn på badet (eller ute ved fint vær). Men vi fikk låne en luftavfukter som gikk på badet 24/7. Da brukte klær ca 24 timer på å tørke.

Nå har vi flyttet og henger klærne i stua. Der tørker de over natten.

Skrevet

Jeg er ganske nøye ja, men ser jeg på stativet nå så ser man nesten ikke en ledig plass for en ussel sokkelest :) Så jeg får prøve å ta hyppigere og mindre vasker for å se om det hjelper. Takk for tips.

Synd luftavfuktere er så dyre, nesten like greit å spare de pengene til en trommel i stedet.

Skrevet

Heng på annenhver snor/spile på stativet, og få klærne ut fra badet, og inn i et annet rom. Du får kjøpt fuktslukere på clas ohlson, europris (jaffall før) og i fargehandel. - Slike bokser med en slags klump som trekker fukten ut av lufta, og ned i beholderen, som dere må tømme jevnlig. De er greie også i fuktige leiligheter, for å minske muggdannelsen.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Kjøp tørketrommel! Hvis du ikke har råd til en ny, se om du finner brukt.

Eller hold døren til badet på vidt gap hele tiden (når det ikke er folk der) for å få fuktigheten ut av badet. Eller sett tørkestativet i stua.

Skrevet

Jeg henger gensere og bukser over 2 spiler på stativet da blir det mer luft mellom. Og så snur jeg klærne etter noen timer.

Skjorter og jakker henger jeg på kleshenger.

Få ut fuktigheten med en uttrekksvifte og åpne døren ut i gangen for å få inn frisk luft.

Har du varmepumpe så tørk klær foran den, effektivt:)

Skrevet

Vi har akkurat det samme problemet her! Beste tipset jeg kan gi er å bruke klesklyper, slik at du ikke henger klærene "dobbelt" (like langt ned på hver side), men fester dem i toppen.. Gir mye bedre avstand mellom klærene og du kan bruke alle spilene...

... sånn i kombinasjon med de andre tipsene her:)

Skrevet

Og dersom du har så proppa fullt tørkestativ, kan du jo kjøpe et til. Blir litt bedre utslag på strømregningen, framfor å kjøre halve vasker.

Skrevet

Jeg anbefaler det vel egentlig ikke, men jeg har samme problem som deg og løser det ved å tørke klærne på en oljefylt radiator, Venter selvsagt til de er halvtørre før jeg legger de på, og jeg forlater aldri rommet mens det ligger klær på ovnen. Kjempekjekt for å tørke sokker og undertøy. Kan tørke 3 par sokker om gangen, og det tar ca 5 minutter. Går greit med større ting også, men pass på at det ikke dekker hele ovnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...