Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #121 Skrevet 18. februar 2010 Jeg er lite glad i navn som høres ut som kallenavn... i noen miljøer er det jo veldig vanlig med slike kallenavn, som hun golfspilleren (Tutta), men da har folk et "helt" fornavn i tillegg. Jeg synes ikke det er noe særlig å ha kallenavnet på dåpsattesten. Trulte, Trille, Nanne, Milla, Tusse osv, kall gjerne ungen det i det daglige, men gi stakkaren et ordentlig navn i tillegg... (forresten angående tusse - kraftverket i Volda heter Tussa Kraft, noe som betyr fittesaft på islandsk)
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #122 Skrevet 18. februar 2010 Vet både om noen som er døpt Nanna og Milla. Milla er vel forresten blitt veldig pop. Er ikke ungen til Mona Grudt (?) Milla?
Gjest Dhanu Skrevet 18. februar 2010 #123 Skrevet 18. februar 2010 Når ungen er 20 eller 30 år har vi kanskje en statsminister som heter Saera eller Ahmed, og voi har antagelig en dronning som heter Mette Marit... La oss nå for alle gode makter skyld håper at vi da er blitt litt mindre fordomsfulle at vi ikke lenger tror at man måhete Jens eller Gro for å bli en god leder da... Hear, hear Selv om gjengen i denne tråden åpenbart ikke har til hensikt å bidra til det.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 18. februar 2010 #124 Skrevet 18. februar 2010 Hadde mitt navn vært Tusse så hadde jeg skiftet så snart jeg hadde lov til det.
Vibi Skrevet 18. februar 2010 #125 Skrevet 18. februar 2010 Jenta kommer til å hate dere om dere døper henne Tusse. Det er jeg villig til å sette veldig mange penger på.. Det er jo det samme som å be om at hun skal bli mobbet. Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv MÅ skille seg ut, koste hva det koste vil. Og det betyr ikke at jeg mener at alle må hete Noa, Lea, Emma eller Lucas, for det finnes faktisk andre navn. Andre, pene navn - som ikke har verken med hekser, troll, kjæledyr eller barneTVfigurer å gjøre. Kall ungen Elise - det er et nydelig navn!
*Numi* Skrevet 18. februar 2010 #126 Skrevet 18. februar 2010 Hva med Tuva? Ikke så alt for vanlig, og ligger litt opp mot Tusse, i og med at de er begge korte og begynner med Tu, men Tuva er ikke like sært og mobbevennlig. Dessuten - heter du Ylva burde vel Tuva kunne passe bra?
Sequax Skrevet 18. februar 2010 #127 Skrevet 18. februar 2010 Tusse er søtt som kallenavn, men jeg hadde nok gitt jentungen et "skikkelig" navn på papiret.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #128 Skrevet 18. februar 2010 Jeg er nysgjerrig på om det i det hele tatt er lov å kalle barnet sitt for "Tusse"? Noen som vet? I Navneloven står det at et fornavn kan benyttes dersom det ikke vil "bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det". Tidligere sto det bare "bli til ulempe", så ved å legge til "vesentlig" står man mye friere enn før. http://www.norskenavn.no/navneloven.php Jeg ville personlig sagt at "Tusse" vil kan bli til vesentlig ulempe, men det må vel vurderes etter skjønn fra sak til sak?
Sequax Skrevet 18. februar 2010 #129 Skrevet 18. februar 2010 Jeg er nysgjerrig på om det i det hele tatt er lov å kalle barnet sitt for "Tusse"? Noen som vet? I Navneloven står det at et fornavn kan benyttes dersom det ikke vil "bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det". Tidligere sto det bare "bli til ulempe", så ved å legge til "vesentlig" står man mye friere enn før. http://www.norskenavn.no/navneloven.php Jeg ville personlig sagt at "Tusse" vil kan bli til vesentlig ulempe, men det må vel vurderes etter skjønn fra sak til sak? Når man kan hete "værsågod takk skal du ha" kan man sikkert hete Tusse også....
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #130 Skrevet 18. februar 2010 Uten å ta stilling til akkurat dette navnet - mobbing handler mindre om navn enn om en del andre ting. Det merksnodigste navnet kan bæres med verdighet av den rette personen. En unge (person) med rikelig med selvtillit som er populær blant andre, vil ha null problemer med et sært navn. Tvert imot kan det tale til vedkommendes fordel. Bare synd man ikke vet denslags på forhånd... Altså hvilken type dette barne vil vokse opp og være/bli. Jeg kjenner ei som heter Ea (lurer faktisk på om det navnet er i ferd med å bli mer utbredt nå), og mange (de fleste?) vil mene at dette ikke er noe navn. Men dama er beintøff med en utrolig sympatisk personlighet, og navnet er som skapt for henne. Jeg vil si det "løfter" henne å ha et så sært navn, framfor om hun skulle hett Tone eller Emma eller noe annet gjengs.
Gjest Glør Skrevet 18. februar 2010 #131 Skrevet 18. februar 2010 Når man kan hete "værsågod takk skal du ha" kan man sikkert hete Tusse også.... Jeg har inntrykk av at de er litt strengere når folk skal navne ungene sine, enn når voksne kommer med ett navn de selv har valgt. Men når jeg ser hva som går igjennom av andre navn ser jeg ingen grunn til at det skulle være noen grunn til å nekte Tusse.
Sequax Skrevet 18. februar 2010 #132 Skrevet 18. februar 2010 Jeg har inntrykk av at de er litt strengere når folk skal navne ungene sine, enn når voksne kommer med ett navn de selv har valgt. Det tror jeg bare er sunt!
Gjest La Guapa i.i Skrevet 20. februar 2010 #133 Skrevet 20. februar 2010 TUSSE ? Vel....hvor populært tror det du blir når hun skal skrive seg jobbsøknader i fremtiden? En voksen dame som heter TUSSE ha,ha,ha.... Da bør hun hvertfall få et mallomnavn hun kan bruke om hun vil! (snakker vi dansende banan med rastafletter her ?)
*Numi* Skrevet 23. februar 2010 #134 Skrevet 23. februar 2010 Kom over en annen variant her om dagen - hva med Tessa? Ikke så ukonvensjonelt som Tusse, og finere enn Tussa. Men ganske likt likevel. Og ganske fint også, synes jeg.
Gjest .......... Skrevet 23. februar 2010 #135 Skrevet 23. februar 2010 Jeg kan godt forstå at foreldre vil ha spesielle navn på ungene, fordi nettopp deres unger er unike (akkurat som om ikke alle andre er det?). Da vi fikk ei jente hoppet vi over motenavnene, men gravde bakover og satt sammen et helt vanlig navn - som i følge SSB ikke er mange som har allikevel. Det er både søtt, vanlig og pent. May Cecilie.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #136 Skrevet 23. februar 2010 For all del... IKKE kall henne Tusse! Stakkars jente.. Hun kommer garantert til å bli mobbet med all slags kallenavn! Gi henne et skikkelig navn, og kall henne heller "Tussa mi" som et kallenavn i hjemmet
Gjest Gjest_Mira369_* Skrevet 23. februar 2010 #137 Skrevet 23. februar 2010 Hvis det er viktig med et gammeldags navn, evt. norrønt. Hva med Åse? Åse er det så godt som ingen som kaller barna sine i dag.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #138 Skrevet 23. februar 2010 Det hadde jeg og Så personlig syns jeg det bare høres rart ut å kalle ei jente for Tusse. Klarer ikke helt å se for meg hvordan dette vil fungere når hun vokser opp og blir tenåring osv. Jeg tenker egentlig helst på kjæledyr når jeg hører navnet. Og Tussi (eselet fra Ole Brum) Jeg hadde en kanin som het sebastian.. Synes det er rart som guttenavn
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #139 Skrevet 23. februar 2010 TUSSE ? Vel....hvor populært tror det du blir når hun skal skrive seg jobbsøknader i fremtiden? En voksen dame som heter TUSSE ha,ha,ha.... Da bør hun hvertfall få et mallomnavn hun kan bruke om hun vil! (snakker vi dansende banan med rastafletter her ?)
Gjest lykke til!:) Skrevet 23. februar 2010 #140 Skrevet 23. februar 2010 jeg anbefaler deg og gi henne to navn , ta et til dere synes er fint så når hun blir eldre så kan hun velge litt hva hun vil bruke, men guttene kommer til å synes henne er kjempe søt, for tusse høres ut som verdens søteste navn:) lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå