Gå til innhold

Min datters navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes Tusse kan funke fint. Tatt i betraktning at jeg vet om unger som heter Tille, Hamdi, Ømgjær, Storm Camillo og Ravn Cedrik! Så synes jeg Tusse er helt i henhold!

Men jeg forbinder det med et kjælenavn. (Som jeg forøvrig har et godt forhold til ettersom jeg har rare kjælenavn på egne unger!) :fnise:

Og, jeg vet om ei bikkje som heter Anton! Så det er heller ikke noe argument...

Tusse Marie for eksempel. Så kan hun velge om hun vil bruke Marie senere. :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tussa var fint, synes jeg! :)

Ville du hett det selv, helt ærlig?

Skrevet
(...) men jeg har alltid likt navnet Idunn. Har smakt litt på det og synes det er pent. Jeg synes ikke det lar seg kombinere med Tusse, men kanskje Idunn Elise? Da får vi jo med et familienavn også (Elise).

Siden du spør: Jeg ville aldri kalt barnet mitt Tusse.

Og jeg synes kombinasjonen Idunn Elise er litt rar.

Jeg tenker ofte på navn i grupper, f.eks. er de norrøne navnene i en gruppe (Birk, Brage, Ylva, Idun/Idunn, Odin, Sunniva), de trauste (Erik, Trond, Sigbjørn, Ola, Kari, Solveig, Vibeke), de "moderne" (Celine, ), de "gamle" som igjen er blitt populære (Emilie, Elias, Milla, Oda) og siden jeg tenker slik føler jeg du blander mellom gruppene.

Det er som å kalle noen for Brage Elias eller lignende.

Men det er bare hva jeg synes, da.

Men jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke rett og slett kan hete Elise? Eller Elisabeth, som jeg synes er et veldig pent navn og ikke vanlig i dag. Må du gjøre det så veldig spesielt?

Skrevet

Tusse er for meg det samme som troll.... Man sier vel fortsatt "tusser og troll?" Jeg ville syntes det var rart å kalle et barn det, men for all del, det er foreldrene som bestemmer.

Skrevet

Både Idunn og Elise er veldig fine navn. Jeg tror nok ungen setter pris på å få et normalt navn, ikke et kallenavn på rumpenisser.

Skrevet

Indun=ketchup sånn er det med den saken. Og da heter jeg mye heller "rumpenisse" bokstavelig talt! :enig:

Skrevet

For all del, mannen din virker moden. Han vil ikke la andre hensyn spille inn på navnevalget. Skulle likt å se ham den dagen datteren din kommer hjem fra skolen, og får høre at hun høres ut som en BarneTV-figur.

Seriøst, velg gjerne et utradisjonelt navn, men ikke noe som er så barnslig eller sukkersøtt at det gjør ungen til mobbeoffer. Du kan jo vise mannen reaksjonene du fikk i denne tråden.

Skrevet
Indun=ketchup sånn er det med den saken. Og da heter jeg mye heller "rumpenisse" bokstavelig talt! :enig:

Så da kan man heller ikke kalle ungene sine for Nora, Tine, Marie etc fordi de er merkevarenavn på matprodukter?

Tullete. Kall ungen din for Tusse du, TS, så får heller andre mennesker oppdra ungene sine til å ikke navnemobbe.

Skrevet (endret)

kan ikke dere som vil hun skal hete tusse late som i en uke at dere heter tusse og se etter hvordan reaksjon dere får dere

Endret av estella87
Gjest gurimalla ii
Skrevet

Navnemobbing er en ting som kan bli vanskelig å unngå.

Jeg ser for meg at det kan bli kjipt for den kommende Tusse og forklare at hun faktisk heter Tusse, det er ikke ett kallenavn og det er det eneste fornavnet hun har.

Jeg har valgt navn til barna for å slippe reaksjoner som "hæ, hva var det du sa du het". Ingen topp ti navn, men gamle enkle navn.

Idun er kjempefint!

Skrevet (endret)

Tusse?? Seriøst?? Jeg hadde et marsvin som het Tusse...

Tenk på barnet!! Jada, forkjemperne for snodige/uvanlige navn sier at mobbere alltid finner noe å mobbe for uansett. Men å kalle ungen sin for Tusse er å BE om at hun får høre det.

Hvorfor i all verden kan du ikke bruke Tusse som kjælenavn??

Idun er et mye mer normalt navn, og Elise er helt vanlig. Jeg synes kombinasjonen Idun Elise slår Tusse uansett hvordan man ser på det.

Endret av Trampe
Skrevet

Det egner seg bedre som kosenavn. Idun Elise høres bra ut og er lett å uttale selv om navnene ikke tilhører samme gruppe.

Hva med Elise Tusse? Da kan Tusse gå som etternavn og blir ikke lagt merke til.

Tenk på når hun får kjæreste og han skal presentere navnet for vennene sine. - Er du tussete etter Tusse?

Skrevet
Ville du hett det selv, helt ærlig?

Nei... Kanskje ikke. Men nå heter jo småjentene så mye rart om dagen. Hva med Tussa Tallulah? :fnise:

Sorry, det var litt OT. Men synes jo at hvis man skal absolutt kalle datteren sin noe tusseaktig så er Tussa bedre enn Tusse.

Skrevet
Men jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke rett og slett kan hete Elise? Eller Elisabeth, som jeg synes er et veldig pent navn og ikke vanlig i dag. Må du gjøre det så veldig spesielt?

Jeg har større problemer med å forstå hvorfor alle skal ha de samme popnavnene.

Og leser man denne tråden skjønner man jo godt hvor barnas mobbing av navn kommer fra.

Skrevet
Tenk på barnet!! Jada, forkjemperne for snodige/uvanlige navn sier at mobbere alltid finner noe å mobbe for uansett. Men å kalle ungen sin for Tusse er å BE om at hun får høre det.

Hvorfor i all verden kan du ikke bruke Tusse som kjælenavn??

Idun er et mye mer normalt navn, og Elise er helt vanlig. Jeg synes kombinasjonen Idun Elise slår Tusse uansett hvordan man ser på det.

Hvorfor i all verden kan ikke ts få kalle datteren sin Tusse, så kan dere andre oppdra barna deres til ikke å mobbe andres navn? Det er vel mobbernes oppdragelse, og ikke navnet, det er noe galt med!

Hvorfor skal alle ha "normale" og "helt vanlige" navn?

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet
Hvorfor skal alle ha "normale" og "helt vanlige" navn?
Finnes en mellomting vet du. Jeg er kjempe FOR sære navn, og har oppkalt dattera mi etter en Starwars-figur. Men det er fornavn nr.2 og det er ikke et vanlig norsk uttrykk for "troll.

Tusse, er ikke det i beste fall et guttenavn?

Skrevet

Unger kan godt ha uvanlige navn. For 7 år siden fikk barnet vårt et navn som folk himlet med øynene over. Ungen kom til å bli ertet og bla bla bla. Det hender ungen får kommentarer (da helst av voksne), men vi prøver å lærer ungen å ikke ta seg nær av det.

Nå ser jeg "dessverre" at folk synes navnet begynner å bli veldig fint, og jeg kjenner jeg er en smule nervøs for at det skal bli et ti på topp navn. For så å dette til bunns, og bli "harry".

Til de to andre barna har vi valgt to mer vanlige norske navn. Disse navnene er mer stabile i popularitet og ingen har blitt ertet eller fått kommentarer.

Hva med å knytte Tusse til et mer vanlig navn, feks Tusse Emilie? Så kan hun bruke Emilie når hun er i den mest følsomme alderen. Når man blir voksne er det veldig ok å hete noe annet enn det alle andre heter.

Skrevet
Jeg venter en datter om noen uker, og vi er i full gang med forberedelser.

Etter mye leting etter navn, har vi halvveis bestemt oss for Tusse.

Det er et ganske uvanlig og gammelt navn. Fant ut gjennom slektsgranskning at min tipp-tipp-oldemor på morssiden het dette, hun var opprinnelig dansk. Syns det er utrolig søtt til en nydelig liten pike.

Men vi er litt i tvil - er det for heavy å kalle et "moderne" barn et så gammelt navn? Er navnemobbing egentlig særlig utbredt i barnehage/skole?

Noen flere som selv har et gammelt navn, eller har døpt barna sine gamle navn?

Det forbinder jeg dessverre bare med dyrenavn.

Gjest annemor30
Skrevet

Hva blir etternavnet til Tusse? Lad(d)en?

Skrevet
Hva med å knytte Tusse til et mer vanlig navn, feks Tusse Emilie? Så kan hun bruke Emilie når hun er i den mest følsomme alderen. Når man blir voksne er det veldig ok å hete noe annet enn det alle andre heter.

:fnise:

Hele navnet vil uansett stå på vitnemål, klasselister og andre offentlige dokumenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...