Gå til innhold

Min datters navn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vanligvis er jeg åpen for gammeldagse navn og navn av utenlandsk opprinnelse, men Tusse synes jeg ikke er noe skikkelig fornavn på et menneske. Navn burde ikke rettferdiggjøre mobbing uansett, men jeg synes det er lite heldig av fire grunner, a) stadige assosiasjoner til nisser, troll og andre eventyrskapninger, b) å være helt tussete, c) det er mer et navn i stil med de barn gir ponnien eller kaninen sin, altså et som er mer for dyr enn mennesker, og d)I min personlige mening er det lite søtt og useriøst at voksne mennesker går under kallenavn som er veldig "pusse-gulle-nusselig-barnslig-oversøte". Verre om det faktisk var døpenavnet deres. Og at jeg er lite begeistret for ordlyden, pene gammeldagse navn forbinder jeg med noe alvorlig eller klassisk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Pigeon Blood
Skrevet

Ifølge Statistisk Sentralbyrå er det 3,2 eller 1 i Norge med fornavnet Tusse. Dvs at det vites ikke eller er svært sjeldent. Sikkert en grunn.

Å ha et uvanlig navn er ikke alltid like morsomt, man kan bli mobbet sykt mye for det. Kjente en som het Anton. Han ble mobbet skikkelig mye fordi Anton i Donald Duck & Co er jo en viss karaktertype. Det ble litt for mye mobbing for å si det sånn. Og Anton er jo ikke et sånt navn som Tusse.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ja, enig her. Om du skal kalle henne Tusse, velg et mellomnavn òg, så hun selv har et valg når hun blir eldre.

Tusse er kanskje søtt på en liten baby, men tenk når hun blir stor og skal ut i verden.

"Hei, jeg heter Tusse Hansen og er din saksbehandler/lege/et-eller-annet"

Nei, nei, ikke Tusse Hansen. Hun heter Tusse Løgen og jobber i Bergen.

Skrevet

Jeg syns det er et meget pent navn, og et utmerket navn til datteren din.

Dersom barnet mitt hadde mobbet et annet barn for navnet, ville jeg nok tenkt mer at det var noe galt med oppdragelsen min, enn med navnet til det andre barnet.

Ønsker andre barn å mobbe et navn greier de det uansett om det rimer på noe rart eller ikke. Da finner de bare opp ord.

Jeg syns heller det er fint at ikke alle heter Emma og Lucas, og at man hedrer de gamle generasjoner ved navneoppkalling!

Skrevet

Får hun en lillebror så får dere kalle ham "Troll" :ler:

Skrevet

ts får bytte navnet til det selv å se hvordan andre reagerer :P

Skrevet

Vi har også vurdert navnet Kamma.

Det er ett spesielt navn som ikke så mange i Norge heter.

Skrevet
Får hun en lillebror så får dere kalle ham "Troll" :ler:

Ja... Og så lurer man på hvorfor barn mobber andres navn... Hvor har de det fra? :roll:

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Vi har også vurdert navnet Kamma.

Det er ett spesielt navn som ikke så mange i Norge heter.

Jeg kan forsikre dere om at dette ikke er meg (trådstarter). Vi har aldeles ikke vurdert navnet Kamma. Burde kanskje få meg en profil her inne. :)

Jeg ser jo at de aller fleste forholder seg relativt negativt til navnet jeg har presentert, og jeg setter pris på all tilbakemelding. Reaksjonene fra bekjente har også vært varierte, noen mener navnet er kjempesøtt, andre synes ikke noe om det.

Så at noen over her hadde foreslått at jeg skulle kalle vesla et gammelt vikingnavn, siden jeg heter Ylva selv. Nå har vi ingen andre typiske vikingnavn til piker i familien, men jeg har alltid likt navnet Idunn. Har smakt litt på det og synes det er pent. Jeg synes ikke det lar seg kombinere med Tusse, men kanskje Idunn Elise? Da får vi jo med et familienavn også (Elise). Er i utgangspunktet litt skeptisk til dobbeltnavn, bruker å like best enkeltnavn, men Idunn Elise er jo allikevel forholdsvis enkelt.

Huff, er ikke helt lett dette med navn, når man absolutt ikke liker disse motenavnene som Lucas, Emma, Thea etc :sukk:

Skrevet

Idunn Elise er veldig pent! :jepp:

Skrevet

Idun(n) synes jeg er et kjempefint navn. Ihvertfall i forhold til Tusse. Det hørtes bare (pun intended) tussete ut.

Skrevet

Idunn Elise er søtt :)

Og jeg vil også gå utenom navn som Emma og Thea, men synes de er å foretrekke fremfor Tusse(som jeg ikke synes er noe fint eller søtt ord i seg selv, i tillegg til at det eneste det blir forbundet med er eventyr og "helt tussete")

Skrevet

Jeg ville ikke kalt noe for dette navnet, TS. Men det assosieres ikke med noe negativt. Bare at barna kan finne på å si Tisse...ikke heldig.

Skrevet

Tusse... Tja, eg tenkjer på tusser og troll når eg høyrer det, eller "tussete". Eg har ei grandtante som blir kalt Tusse, faktisk, men ho heiter noko anna "på ordentlig". Eg ville trudd Tusse var eit kallenamn, og ikkje eit ordentlig namn.

Syns både Idunn og Elise er OK namn, men ikkje saman - altfor forskjellige kategoriar og det ser veldig kunskapslaust ut.

Gjest Pigeon Blood
Skrevet
Syns både Idunn og Elise er OK namn, men ikkje saman - altfor forskjellige kategoriar og det ser veldig kunskapslaust ut.

Synes det klinger bra jeg, men det er mitt synspunkt. Det er nok av andre navn som ikke høres helt gode ut; for eksempel Konstanse Beate, Sigrun Anita, Jacqueline (uttalt som Shalin) Delta eller lignende... <.<

Skrevet

Vi har gitt datteren vår et veldig uvanlig navn, som få i verden heter. Jeg er forberedt på å møte en gråtende unge som forteller at ungene i barnehagen gir henne tyn for navnet av og til. Jeg kommer til å fortelle henne at hun har et flott navn som jeg er stolt over, og lære henne strategier til å la sånt prelle av. Har selv et "mobbenavn", men lot aldri de andre ungene få overtak ved å la meg berøre av ertingen. Maste ofte på mamma om hvorfor hun ikke kunne kalt meg noe annet, og hun sa det samme som jeg kommer til å si til min jente. Nå har jeg vært stolt av navnet mitt i mange år og er lykkelig for at jeg heter det, passer perfekt for meg. Kall jenta di det dere vil og lær henne å bære navnet sitt med stolthet!

Skrevet

bra det er lov å endre navnet sitt når man blir eldre :) har selv blitt mobbet i 3 grusomme år og jeg unner INGEN mennesker det. kan man unngå mobbing så bør man gjøre det. selv om det betyr at det navnet man syntes er såååå spessielt og skjeldent er heeeelt fantastisk så bor man i en ganske grusom verden der folk blir mobbet

Skrevet
Nei, nei, ikke Tusse Hansen. Hun heter Tusse Løgen og jobber i Bergen.

:skratte:

Gjest Gjest_Bergen_*
Skrevet

Jeg synes Tusse var et søtt navn :)

Skrevet

Kanskje dere kan gi henne to fornavn så har hun jo selv valget om hun vil bruke Tusse eller det andre navnet. Det gjorde jeg med datteren min som heller ikke har et helt vanlig navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...