Gå til innhold

Min datters navn

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vi har noen andre alternativer til navn, men ingen det passer å sette Tusse som mellomnavn/kjælenavn til. Vi tenker bl.a. på Elise, ettersom min manns slekt opprinnelig er fransk og Élise har gått igjen i familien.

Dere kan da ha kjælenavn som ikke ligner på navnet til barnet i det hele tatt.

Å kalle jenta Tusse som kjælenavn er jo helt greit. De fleste har jo mange navn på de små. Jeg hadde flere når jeg var barn. Kun et av dem hadde noen likhet med navnet mitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved du om et i det hele tatt er lov å kalle ugen sin det? Hva med å bruke det som et kallenavnog gi henne et "ordentlig" navn å. HAr selv en bekjent som har et kallenavn som hun har brukt hele livet. Men jeg vet hun er glad hun ikke trenger å bruke det i jobbsamenheng.

Å kalle ungen sin Tusse syns jeg blir ekstremt. Det er et perfekt navn til en hund.

Skrevet
Ved du om et i det hele tatt er lov å kalle ugen sin det? Hva med å bruke det som et kallenavnog gi henne et "ordentlig" navn å. HAr selv en bekjent som har et kallenavn som hun har brukt hele livet. Men jeg vet hun er glad hun ikke trenger å bruke det i jobbsamenheng.

Å kalle ungen sin Tusse syns jeg blir ekstremt. Det er et perfekt navn til en hund.

mere katte navn :P

Skrevet

Elise er jo ett kjempefint navn da :Nikke: Og dere kan godt bruke Tusse som kallenavn selv om hun heter Elise. Kanskje blir hun litt tussete (som forresten er veldig vanlig å si her jeg bor) og da passer det jo bra :fnise:

Gjest CookieMonster
Skrevet

Seriøst?? Du kaller da ikke et menneske for Tusse, det er noe jeg ville kalt kjæledyret mitt. Jeg synes synd på ungen din dersom hun får det navnet altså.

Skrevet

Dette er en tråd jeg håper er tulletråd..

Du kan jo ikke kalle ungen for Tusse! Det er som å be om at ungen skal bli mobba (og bytte navn så fort hun får sjansen).

Tussete er forresten et helt vanlig ord fortsatt. Samme med "tusser og troll".

Elise er derimot et fint navn!

Skrevet

Tusse er ikke søtt på noen, verken dyr eller mennesker.

Skrevet

Jeg synes ikke navnet er pent. Men man trenger ikke å bli mobbeoffer fordi man har et uvanlig navn.

Gjest CookieMonster
Skrevet
Jeg synes ikke navnet er pent. Men man trenger ikke å bli mobbeoffer fordi man har et uvanlig navn.

Vel, barn kan være veldig stygge med hverandre, og alt som er uvanlig blir som regel ertet for det.

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke man blir mobbeoffer på grunn av et navn (men er man først utsatt for mobbing kan et uvanlig navn gi ytterligere ammunisjon, uten at jeg synes det bør veie tungt i en navnediskusjon), og rime-navn-erting i barnehagen er vel nærmest bare en fase alle går gjennom uansett?

Når det er sagt, synes jeg ikke Tusse egner seg som navn. Som mange andre får jeg assosiasjoner til tusser og troll, å være tussete osv. Bruk det gjerne som kjælenavn når hun er liten, kanskje blir hun av dem som bruker kjælenavnet som hverdagsnavn hele livet (jeg kjenner en dame på 95 som har blitt kalt Lillemor hele livet og bare bruker døpenavnet i veldig offisielle sammenhenger), men hjør henne den tjenesten å gi henne et navn som gjør at hun blir tatt seriøst i de sammenhengene det er nødvendig.

Endret av Daria
Skrevet

Jeg synes du skal kalle barnet ditt for hva du har lyst til og føler er riktig. I dette tilfellet er det jo også hentet fra slekt, som er fint. Hvis man spør om navn har folk alltid meninger om det, som regel negative, spesielt uvanlige navn. Du finner aldri et navn alle liker.

Argumentet om at navnet kan fremme mobbing skjønner jeg, men det blir også litt feil. Skal alle bare hete helt vanlige og supernøytrale navn, av redsel for mobbing? Hvor feig skal man være?

Jfr Johnny Cash; A boy named Sue :ler:

Skrevet (endret)

Hvis du skal kalle henne Tusse, bør du bake langpanne-sjokoladekake til hele klassen hver fredag og sørge for å holde henne populær for å si det sånn... Hehe. Jeg ble mobbet på skolen selv fordi jeg heter Ramona. Tør ikke tenke på om jeg hadde hett Tusse. Jeg elsker riktignok navnet mitt i dag, men det er nok fordi ALLE voksne/gamle har skrytt av navnet mitt i alle år. Ut fra denne tråden virker det ikke som om mange liker Tusse.

(selv synes jeg det er søtt altså, vil bare være realistisk her...)

Hvis hun skulle av en eller annen grunn bli upopulær (det blir alltid noen i en klasse) så vil navnet hennes være det første og letteste å plukke på.

Endret av NovaFlare
Skrevet
Jeg venter en datter om noen uker, og vi er i full gang med forberedelser.

Etter mye leting etter navn, har vi halvveis bestemt oss for Tusse.

Det er et ganske uvanlig og gammelt navn. Fant ut gjennom slektsgranskning at min tipp-tipp-oldemor på morssiden het dette, hun var opprinnelig dansk. Syns det er utrolig søtt til en nydelig liten pike.

Men vi er litt i tvil - er det for heavy å kalle et "moderne" barn et så gammelt navn? Er navnemobbing egentlig særlig utbredt i barnehage/skole?

Noen flere som selv har et gammelt navn, eller har døpt barna sine gamle navn?

Syns det er utrolig søtt til en nydelig liten pike.

Det kan nok så være, men husk at den nydelige lille piken en dag blir voksen. Er ikke så sikker på Tusse da.

Gamle navn er fint stort sett, mye finere enn disse moderne "klissenavnene".

Du har jo selv et flott, gammelt vikingkvinnenavn (hvis navnet du bruker her er ditt riktige da). SAS har jo satt vikingenavn på sine fly. Det første (og vel eneste) flyet deres som ble døpt med kvinnenavn fikk navnet Ylva Viking.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg ville nok ikke tatt sjansen på å kalle min datter Tusse.

Er du tussete?

Din tusseladd! etc...

Eller enda verre hvis du nærmer deg Bergen: der mener jeg at tusseløgen er et uttrykk for at her er det gått helt over skaftet når det gjelder hjernekapasitet.

Tar jeg feil, og det er bergensere her inne, rett på det jeg skrev.

Skrevet

Tusse..? Jaja.:ler:

Noen gamle navn bør få ligge, synes jeg.

Faren min driver med slekstgransking, og langt baki der fant han ei jente foreldrene hadde kalt "Stinken." Tror begge disse navnene godt kan forbli arkiverte, for å si det sånn. At de er gamle er i seg selv ingen grunn til å ta dem opp igjen.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
HAHA ja, Tusse, en ca. 40-årig dame med rødt, tørket, bustete hår og er kunstner. Gjerne en litt rar maler. Står og maler i et støvete rom med masse bøker og gamle tremøbler. LOL ser det for meg.

Ja, der sa du det! Sånn må du være i voksen alder hvis du heter Tusse. Skjønt masse bøker og gamle tremøbler er ikke å kjimse av.

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet
Jeg tror ungen din kommer til å klandre deg skikkelig når hun blir eldre.. For ungenss skyld.. ikke kall henne Tusse!

Bruk det i såffal som mellomnavn..

Ja, enig her. Om du skal kalle henne Tusse, velg et mellomnavn òg, så hun selv har et valg når hun blir eldre.

Tusse er kanskje søtt på en liten baby, men tenk når hun blir stor og skal ut i verden.

"Hei, jeg heter Tusse Hansen og er din saksbehandler/lege/et-eller-annet"

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet
Jeg synes du skal kalle barnet ditt for hva du har lyst til og føler er riktig. I dette tilfellet er det jo også hentet fra slekt, som er fint. Hvis man spør om navn har folk alltid meninger om det, som regel negative, spesielt uvanlige navn. Du finner aldri et navn alle liker.

Argumentet om at navnet kan fremme mobbing skjønner jeg, men det blir også litt feil. Skal alle bare hete helt vanlige og supernøytrale navn, av redsel for mobbing? Hvor feig skal man være?

Jfr Johnny Cash; A boy named Sue :ler:

Selvfølgelig ikke, men man trenger da ikke servere mobberene "mobbestoff" på sølvfat...

Skrevet

Jeg er enig i dette.

Vi tenker også på å gi vår fremtidige sønn et litt morsomt navn (skriver det ikke her, da jeg ikke gidder å bli slaktet når det ikke er meg tråden handler om :fnise:), men kommer til å velge et mer "seriøst" navn først.

Skrevet

Tusse kan passe som kjælenavn, men jeg ville ikke gitt barnet dette navnet i folkeregisteret.

He he! Husker jeg gav negativ tilbakemelding på guttenavnforslaget Gulliver på et mammaforum en gang for flere år siden, nettopp på grunn av at ungen tross alt en dag skal ha seg en jobb og forholde seg til andre mennesker som voksen. Jeg ble nesten lynsjet for tilbakemeldingen min. Tusse ligger for meg i omtrent samme gate som ovennevnte guttenavn. Heldigvis ser det ut til at det finnes folk som er enige med meg i at enkelte navn bare ikke passer i alle sammenhenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...