Mr. Jones Skrevet 16. februar 2010 #21 Skrevet 16. februar 2010 Aldri i verden gi henne det navnet. Som mange sier, hun kommer garantert til å bli mobbet.
asterix Skrevet 16. februar 2010 #22 Skrevet 16. februar 2010 Det at ingen her i landet heter Tusse burde vel gi deg en liten pekepinn på at dette ikke er et spesielt pent navn?
Antoinette Skrevet 16. februar 2010 #23 Skrevet 16. februar 2010 Måtte sjekke på SSB og det at det ikke er reg. noen med det fornavnet bør vel egentlig være argument nok. Dessuten er det ikke pent, det gir meg ass. til kjæledyr og ikke mennesker og du legger jo opp til mobbing fra første skoledag.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #24 Skrevet 16. februar 2010 Forslag: Gi henne et vanligere navn som Therese, Turid, Tale, Tove, hva som helst, og kall henne Tusse som kjælenavn. (Eventuelt gi henne to navn så hun kan velge å bruke det andre senere (Tusse Margrethe, eller, når jeg tenker meg om, så ser du vel kanskje hvor tullete dette navnet er når du setter et annet navn bakom, Tusse Margrethe høres jo ikke akkurat bra ut... ) Tusse er i grunn et søtt navn, men passer seg bedre på en vimsete, krøllete ett-åring enn på noen som skal søke jobb etc? Et navn bærer man gjerne hele livet, og bør dermed også kunne bæres med stolthet hele livet...
LilleBille Skrevet 16. februar 2010 #25 Skrevet 16. februar 2010 Vet om at Tuss er brukt som navn, om det opprinnelig var et døpenavn eller kjælenavn vet jeg ikke, men det brukes hvertfall offesielt. Men Tuss er mange ganger bedre enn Tusse. Det å ha et såpass spesielt navn kan være vanskelig å leve opp til, og det er noe foreødre burde tenke godt over.
Fluffe Skrevet 16. februar 2010 #26 Skrevet 16. februar 2010 regner og åper dette er tulletråd. tenkt deg selv å være 40 år å hete Tusse,,,nei vet du hva. så slem mot ungen din kan du ikke være
leirbål Skrevet 16. februar 2010 #27 Skrevet 16. februar 2010 Sist jeg var hos tannlegen leste jeg en artikkel om sønnen til Thor Heyerdal. Han heter Bamse. Jeg husker ikke innholdet for jeg kikket kun etter det egentlige navnet hans. Ikke bare kjælenavnet. Det samme vil datteren din oppleve. (Ps. Sønnen til Bamse heter Bjørn...)
estrella Skrevet 16. februar 2010 #28 Skrevet 16. februar 2010 Venninna mi sin kanin heter Tusse. Synes en burde gjøre sitt barn en tjeneste og ikke kalle henne for Tusse.... Her bruker vi ordet tussete om en person som er tullete/merkelig. Tussete Tusse...
Mr. Jones Skrevet 16. februar 2010 #29 Skrevet 16. februar 2010 regner og åper dette er tulletråd. tenkt deg selv å være 40 år å hete Tusse,,,nei vet du hva. så slem mot ungen din kan du ikke være HAHA ja, Tusse, en ca. 40-årig dame med rødt, tørket, bustete hår og er kunstner. Gjerne en litt rar maler. Står og maler i et støvete rom med masse bøker og gamle tremøbler. LOL ser det for meg.
Duracella Skrevet 16. februar 2010 #30 Skrevet 16. februar 2010 Jeg håper TS kan tenke mer på ungens fremtid fremfor at hun liker navnet Tusse. Det lover IKKE godt på noe vis å hete Tusse, slik er det bare.
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 16. februar 2010 #31 Skrevet 16. februar 2010 Jeg venter en datter om noen uker, og vi er i full gang med forberedelser. Etter mye leting etter navn, har vi halvveis bestemt oss for Tusse. Det er et ganske uvanlig og gammelt navn. Fant ut gjennom slektsgranskning at min tipp-tipp-oldemor på morssiden het dette, hun var opprinnelig dansk. Syns det er utrolig søtt til en nydelig liten pike. Het hun Tusse eller gikk hun under Tusse. Det var ikke uvanlig at kjæle og kallenavn ble brukt som det ofisielle navnet for noen genrasjoner siden. De beste eksemplene jeg kommer på er den typiske "lisen" - som i 95% av tilfellene het Elisabeth - men på alle bilder etc står det kun lisen. eneste stedet man fant det fulle anvnet var i kirkeboken og på dåpsskjeen.
Gjest Diane Skrevet 16. februar 2010 #32 Skrevet 16. februar 2010 Ikke kall jenta det... Jeg forstod ikke om det var jente-eller guttenavn.
Gjest Islending Skrevet 16. februar 2010 #33 Skrevet 16. februar 2010 Hmm.. på Island er tussa et slangord for "kvinnelige kjønnsorganer", gjerne brukt som negativt uttrykk om kvinner, populært ved mobbing f.eks.. "Din j**la tussa", etc, etc.. Min venninnne som jobber i et reisebyrå (her i Norge) fortalte om en gruppe kalt Haugtussene som dro på tur til Island og de ansatte på det islandske hotellete holdt på å dø, når de tok i mot bookingen.. Så mitt råd er om dere kaller jenta Tusse, ikke flytt noensinne til Island...
¤Pernille¤ Skrevet 16. februar 2010 #34 Skrevet 16. februar 2010 Hva med å kalle henne det som mellomnavn, evnt? Er nok lurt å ha et litt mer "normalt" navn først... så kan hun velge litt selv, i motsetning til å være stuck med et pussig navn som folk lett kan mobbe henne for!
Gjest Glør Skrevet 16. februar 2010 #35 Skrevet 16. februar 2010 (endret) Min første tanke var at navnet passer best på en elghund, men så tygde jeg litt på det utover tråden, og nå synes jeg egentlig det er ganske fint. Og ikke noe rarere enn mye annet folk kaller ungene sine. Jeg liker norske navn, og synes assosiasjonen til tusser er fin. Ville kanskje vurdert å fornorske det litt til Tussa, så det blir tydeligere at det er ett jentenavn. Og dere som snakker om at barnet vil bli mobbet bør bare skjerpe dere. Med slike uttalelser er dere med på å legitimere mobbing av folk som skiller seg ut, når dere sier at det er forståelig indikerer dere også at det er greit. Og barn mobber uansett, uavhengig av navn. Lise rimer på fise, Trude blir truse osv og alle navn kan vris på hvis de virkelig er ute etter deg. Jeg har ett navn som ikke rimer eller ligner på noe, og jeg ble mobba jeg også, ved behov dikta de bare opp tulleord som rima på navnet mitt og ropte dem etter meg i stedet. Den eneste måten å forebygge mobbing på er å gi barnet sitt trygghet og selvtillit, så slike ting preller av om noen prøver seg. Endret 16. februar 2010 av Glør
¤Pernille¤ Skrevet 16. februar 2010 #36 Skrevet 16. februar 2010 Jeg sier på ingen måte at det er greit å mobbe pga navn! Men med en mann som jobber i barnehage, i tillegg til at jeg har gått i en selv, vet jeg hvor lett det er for barn å mobbe navn. Pernille er jo ikke noe uvanlig navn, men jeg ble hele tiden kalt Pernille Persille og Pernille Krokodille... Nå synes jeg selvsagt det bare er morsomt, men da var jeg faktisk opriktig lei meg og gråt.
*Numi* Skrevet 16. februar 2010 #37 Skrevet 16. februar 2010 Min første tanke var at navnet passer best på en elghund, men så tygde jeg litt på det utover tråden, og nå synes jeg egentlig det er ganske fint. Og ikke noe rarere enn mye annet folk kaller ungene sine. Jeg liker norske navn, og synes assosiasjonen til tusser er fin. Ville kanskje vurdert å fornorske det litt til Tussa, så det blir tydeligere at det er ett jentenavn. Tussa var fint, synes jeg!
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #38 Skrevet 16. februar 2010 Vi har et selv et forholdsvis gammelt og uvanlig navn på det minste barnet vårt, men jeg ville aldri ha funnet på å kalle henne for Tusse. Det blir for spesielt, og ikke pent, og kan utsette henne for navnemobbing. Hvis dere ønsker et lite brukt navn på barnet deres, kan jeg anbefale å ta en tur på nærmeste kirkegård og kikke litt på de eldste stenene. Da kan man finne navn som ikke er vanlig i bruk i dag. Vi fant navnet til yngstejenta slik, da vi var på besøk på et gravsted, og deretter ruslet litt rundt.
Gjest ts Skrevet 16. februar 2010 #39 Skrevet 16. februar 2010 Tusen takk for mange nyttige innspill. At datteren vår som Tusse kan bli ertet pga navnet har jo slått oss, og er absolutt det som holder oss igjen. Min mann synes ikke vi skal ta hensyn til hvorvidt andre kommer til å synes det er rart, og sier at folk hadde syntes et vanlig navn som Stein hadde vært pussig om det ble "oppfunnet" i dag. Selv er jeg som tidligere nevnt ganske i tvil. At en del her inne tror at det er en tulletråd er jo litt bekymrende, og absolutt noe jeg tar med i betraktning Vi har noen andre alternativer til navn, men ingen det passer å sette Tusse som mellomnavn/kjælenavn til. Vi tenker bl.a. på Elise, ettersom min manns slekt opprinnelig er fransk og Élise har gått igjen i familien. Som dere sikkert har skjønt, er vi glade i navn som har en historie tilbake i familien, synes det blir så personlig og fint når man oppkaller barn. Pluss at det blir en slags "hyllest" til sine røtter.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #40 Skrevet 16. februar 2010 Tusse høres ut som et kallenavnt.. Tusse er søtt på en liten baby, men absolutt ikke på et voksent menneske.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå