Gå til innhold

Min datters navn

Fremhevede innlegg

Skrevet
:fnise:

Hele navnet vil uansett stå på vitnemål, klasselister og andre offentlige dokumenter.

Ja, det vil det nok. Men er det nå så ille er det vel bare å si fra at navnet Tusse ikke skal brukes på listene.

Go for it!

Tusse Johanne, det er et bra navn! Jeg liker originale navn med trøkk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.... eller kanskje jeg holder på Tusse Emilie. Man trenger kanskje et mer feminint navn i kombinasjon med Tusse.

Tusse Johanne hørtes kanskje for maskulint ut, litt ala kallenavn som Snus-Johan.

:ler:

Skrevet

Jeg hadde skiftet navn som voksen om mine foreldre kalte meg det..

Gi barnet et navn det slipper å bli mobbet med.

Barn kan være grusomme mot hverandre...

Skrevet
Jeg hadde skiftet navn som voksen om mine foreldre kalte meg det..

Gi barnet et navn det slipper å bli mobbet med.

Barn kan være grusomme mot hverandre...

:lur:

Inga-pinga-syringa

Alle til lags kan Inga gjere......

Inga armar, Inga kake...

Gjest annemor30
Skrevet

JEg ble kalt tussemor når jeg var lita... syns det var stygt! Men jeg heter da IRL noe enda verre hihi

Skrevet
Siden du spør: Jeg ville aldri kalt barnet mitt Tusse.

Og jeg synes kombinasjonen Idunn Elise er litt rar.

Jeg tenker ofte på navn i grupper, f.eks. er de norrøne navnene i en gruppe (Birk, Brage, Ylva, Idun/Idunn, Odin, Sunniva), de trauste (Erik, Trond, Sigbjørn, Ola, Kari, Solveig, Vibeke), de "moderne" (Celine, ), de "gamle" som igjen er blitt populære (Emilie, Elias, Milla, Oda) og siden jeg tenker slik føler jeg du blander mellom gruppene.

Det er som å kalle noen for Brage Elias eller lignende.

Men det er bare hva jeg synes, da.

Men jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke rett og slett kan hete Elise? Eller Elisabeth, som jeg synes er et veldig pent navn og ikke vanlig i dag. Må du gjøre det så veldig spesielt?

Jeg har større problemer med å forstå hvorfor alle skal ha de samme popnavnene.

Og leser man denne tråden skjønner man jo godt hvor barnas mobbing av navn kommer fra.

Jeg håper virkelig ikke du anså mitt innlegg som mobbing, for det var overhodet ikke ment på den måten! men jeg blir litt usikker når du siterer meg og deretter kommenterer mobbing....

Skrevet
Unger kan godt ha uvanlige navn. For 7 år siden fikk barnet vårt et navn som folk himlet med øynene over. Ungen kom til å bli ertet og bla bla bla. Det hender ungen får kommentarer (da helst av voksne), men vi prøver å lærer ungen å ikke ta seg nær av det.

I utgangspunktet ville jeg hatt problemer med å tro det, men etter å ha lest denne tråden skjønner jeg at voksne kan ha problemer med navn ja.

Kjære vene, er ikke rart det blir krig i verden.

Skrevet
Jeg håper virkelig ikke du anså mitt innlegg som mobbing, for det var overhodet ikke ment på den måten! men jeg blir litt usikker når du siterer meg og deretter kommenterer mobbing....

Neida.

Jeg siterte ikke hele innlegget ditt, bare de to siste linjene på slutten der du skriver at du ikke skjønner hvorfor hun ikke kan kalle datteren sin Elise eller Elisabeth, og spør hvorfor det må være så spesielt. Deretter svarte jeg med at JEG ikke skjønner hvorfor alle skal hete det samme.

Deretter gjorde jeg en generell kommentar om tråden.

Skrevet
I utgangspunktet ville jeg hatt problemer med å tro det, men etter å ha lest denne tråden skjønner jeg at voksne kan ha problemer med navn ja.

Kjære vene, er ikke rart det blir krig i verden.

Det er faktisk sant at det er voksne som kommer med de "morsomme" kommentarene. En gang hørte jeg en voksen ansatt på SFO der ungen går, komme med kommentaren. Jeg overså det da, men jeg kan garantere at hører jeg det igjen fra samme den personen kommer jeg til å reagere.

Skrevet
Deretter svarte jeg med at JEG ikke skjønner hvorfor alle skal hete det samme.

At "alle skal hete det samme" er det vel absolutt ingen som mener. Vi mener bare at det er lov å ikke kalle barnet noe totalt rart. Av hensyn til barnet, ikke oss.

Skrevet

Uff, synes Tusse Emilie også var svært uheldig.

Og ja, jeg ville fraråde navnet av hensyn til barnet selv. Det skal ikke være lov å mobbe noen på grunn av navnet, men det er ganske sannsynlig at hun selv ikke vil like navnet sitt, spesielt i tenårene(mange tenåringer liker ikke det de heter, men tror de med meget spesielle og outrerte navn er oftere misfornøyd). Kjenner at jeg nesten blir glad i navnet mitt ved tanken på å måtte formelt hete Tusse...

Det blir jo nesten som å vurdere å kalle ungen sin for Dagros. Appellerer kanskje til noen, men blir det det brukt på noen andre enn dyr? (personlig ville jeg valgt noe mer originalt å kalle dyra mine, men det er navn som det er mye enklere å bruke på kaniner, kuer, marsvin...)

Skrevet

Jeg synes det var et utrolig vakkert navn! nå skal ikke jeg ha flere navn, men det er noe jeg kunne tenkt meg å bruke selv.

Får visst ikke jenter, men ser for meg en søsterflokk med Alva, Tusse og Huldra... *s*

Skrevet

Jeg trodde forresten man helt hadde sluttet å erte for navn jeg, det er jo så mange invandrere med helt andre navnetradisjoner enn oss at det blir liksom ikke noen vits i å erte lenger?

blir litt som svigerinnen min som ble helt forstyrret da helsesøster nevnte at sønnen hennes kanskje trengte briller, hun var overbevist om at han kom til å bli ertet. Jeg vil vel heller si det er større sannsynlighet for at han kommer til å bli ertet for at han er halvt arabisk eller at han er litt lubben, enn for brillene. Men strengt tatt er han en type som er så tøff at han neppe kommer til å bli ertet. Som årelangt mobbeoffer er min erfaring at det spiller ingen rolle hva man heter, etc, hvis de andre ungene har lyst til å erte deg så bare FINNER de noe uavhengig av hva man heter eller om man bruker briller...

Gjest navnedronninga
Skrevet

Du setter ikke akkurat standarden så veldig høyt for den kommende datteren din. En ved navnet Tusse blir nok aldri en framtidig statsminister her på berget. Ei heller en leder i andre sammenhenger. Tenk litt på at navnet skal følge mennesket hele livet, gjennom barndom, ungdom, voksenliv, yrkesliv. Man skal ikke velge et navn bare fordi man synes det er søtt.

Skrevet
Du setter ikke akkurat standarden så veldig høyt for den kommende datteren din. En ved navnet Tusse blir nok aldri en framtidig statsminister her på berget. Ei heller en leder i andre sammenhenger. Tenk litt på at navnet skal følge mennesket hele livet, gjennom barndom, ungdom, voksenliv, yrkesliv. Man skal ikke velge et navn bare fordi man synes det er søtt.
Når ungen er 20 eller 30 år har vi kanskje en statsminister som heter Saera eller Ahmed, og voi har antagelig en dronning som heter Mette Marit...

La oss nå for alle gode makter skyld håper at vi da er blitt litt mindre fordomsfulle at vi ikke lenger tror at man måhete Jens eller Gro for å bli en god leder da...

Skrevet

Tusse er et fint kattenavn, synes jeg, men det passer ikke til en kvinne. Det kan til nød gå til ei nydelig lita tulle, men den lille tulla blir voksen en dag, og vil komme opp i situasjoner hvor hun vil ønske å bli tatt seriøst. Jeg hadde hatt problem med å ta en kvinne med navn Tusse seriøst. Forsvarsadvokat Tusse Hansen? Styreleder Tusse Svendsen? Revisor Tusse Nilsen? Politijurist Tusse Olsen?

Næh... finn et litt mer normalt navn til jenta di du, og kall henne Tusse som kjælenavn.

Skrevet
Hmm.. på Island er tussa et slangord for "kvinnelige kjønnsorganer", gjerne brukt som negativt uttrykk om kvinner, populært ved mobbing f.eks.. "Din j**la tussa", etc, etc.. Min venninnne som jobber i et reisebyrå (her i Norge) fortalte om en gruppe kalt Haugtussene som dro på tur til Island og de ansatte på det islandske hotellete holdt på å dø, når de tok i mot bookingen..

Så mitt råd er om dere kaller jenta Tusse, ikke flytt noensinne til Island... :fnise:

Samme problemet får jo de som heter Fanny når de skal til England eller Amerika. Ene stedet betyr det, som du sier "kvinnlige kjønnsorganger" og andre stedet rumpe.

Men et fint navn er det nå likevel, syns jeg.

Og jeg likte Tusse og jeg! Men gi henne to navn, så kan hun velge å bruke det andre om det skulle bli for ille.

Barn glemmer sånt fort, en venninne byttet fra fornavn til mellomnavn siden to andre i klassen het det samme som henne, alle vente seg til det raskt.

Skrevet
Samme problemet får jo de som heter Fanny når de skal til England eller Amerika. Ene stedet betyr det, som du sier "kvinnlige kjønnsorganger" og andre stedet rumpe.

Men et fint navn er det nå likevel, syns jeg.

Og jeg likte Tusse og jeg! Men gi henne to navn, så kan hun velge å bruke det andre om det skulle bli for ille.

Barn glemmer sånt fort, en venninne byttet fra fornavn til mellomnavn siden to andre i klassen het det samme som henne, alle vente seg til det raskt.

Betyr ikke Randi (randy) kåt på engelsk?

Skrevet
Betyr ikke Randi (randy) kåt på engelsk?

Jo, men dette (Randy) er også et Engelsk navn. Man bruker Dick som forkortelse for Richard osv. uten at dette blir sett på som rart. Selvsagt kan man småflire litt av det, akkurat som når man er 14 og synes det er gøy at (skole)pult skrives likt som puuuuuult ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...