Gjest Gjest_Ylva_* Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Jeg venter en datter om noen uker, og vi er i full gang med forberedelser. Etter mye leting etter navn, har vi halvveis bestemt oss for Tusse. Det er et ganske uvanlig og gammelt navn. Fant ut gjennom slektsgranskning at min tipp-tipp-oldemor på morssiden het dette, hun var opprinnelig dansk. Syns det er utrolig søtt til en nydelig liten pike. Men vi er litt i tvil - er det for heavy å kalle et "moderne" barn et så gammelt navn? Er navnemobbing egentlig særlig utbredt i barnehage/skole? Noen flere som selv har et gammelt navn, eller har døpt barna sine gamle navn?
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Jeg ville nok ikke tatt sjansen på å kalle min datter Tusse. Er du tussete? Din tusseladd! etc...
Antlers Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Synes det var et søtt navn, jeg Men for å være litt mer saklig. Er du sikker på at du vil at andre mennesker skal assosiere vesla med en rumpenisse? En tusse, eller rumpenisse, er i følge gammel folketro en type nisse.
Twinkle* Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Synes det var et kjempesøtt navn! Det er ikke akkurat uvanlig med spesielle navn heller for tiden. Så hvis dere selv liker det,så hvorfor ikke?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Haha, trolletråd :D Ei tusse er jo et lite troll Her i landet så har det nok vært "uvanlig" hele tiden, selv for lenge siden. Hvordan det var i danmark vet jeg ei. Din unge, ditt valg. Det er ikke verre enn mye annet som er ute å går.
Gjest ts Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Synes det var et søtt navn, jeg Men for å være litt mer saklig. Er du sikker på at du vil at andre mennesker skal assosiere vesla med en rumpenisse? Vel, vi har jo vært litt i tvil. Men er det så mange som bruker ordet Tusse lenger da? Er det ikke et typisk Asbjørnsen og Moe-ord som ikke lenger blir brukt i det moderne norske språk? Ja, vi synes også det er et søtt navn
Gjest Gjest_TantePose_* Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Vær så snill, tenk på barnet !! Det er sikkert kjempe søtt helt frem til hu begynner i 1 klasse, unger kan være grusomme !!! Finn et annet navn, Herregud tenker på en 16 åring som heter Tusse... OMG jeg hadde nok bytta navn om det var meg !!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Vel, min far bruker ordet tussete hele tida
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Mye bedre enn alle disse harry navnene som alle fjortismødrene gir til ungene sine. Chanel Aleeziah etc.
Gjest Eurodice Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 Vær så snill, tenk på barnet !! Det er sikkert kjempe søtt helt frem til hu begynner i 1 klasse, unger kan være grusomme !!! Finn et annet navn, Herregud tenker på en 16 åring som heter Tusse... OMG jeg hadde nok bytta navn om det var meg !!!!!!! Tenkt scenario på ungdomsskolen: Tusse tussi, vis meg din pussy! Det er faktisk ikke utenkelig at noen kan si dette. I klassen til en av mine sønner var det en jente som het Gina. Aldri var det vel så mange tunghørte som når hun skulle si noe. Hva Gina (vagina)? fra samtlige gutter.
Antlers Skrevet 16. februar 2010 #12 Skrevet 16. februar 2010 Vel, vi har jo vært litt i tvil. Men er det så mange som bruker ordet Tusse lenger da? Er det ikke et typisk Asbjørnsen og Moe-ord som ikke lenger blir brukt i det moderne norske språk? Ja, vi synes også det er et søtt navn Folk kan vel risikere å bli kalt verre ting enn rumpenisse, om det først skulle gå så galt. Nå nærmer jeg meg 30, og er derfor godt vant med tusser fra barndommens eventyr. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å lese klassiske eventyr for barn i dag, noen av mine venner gjør det, men det er nok sjelden snakk om tusser ellers. Jeg synes ikke det er drøyt å kalle barnet sitt Tusse, overhodet ikke! Ville bare gjøre dere oppmerksom på at det første treffet jeg fikk i google var "rumpenisse", hehe.
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 16. februar 2010 #13 Skrevet 16. februar 2010 Jeg venter en datter om noen uker, og vi er i full gang med forberedelser. Etter mye leting etter navn, har vi halvveis bestemt oss for Tusse. Det er et ganske uvanlig og gammelt navn. Fant ut gjennom slektsgranskning at min tipp-tipp-oldemor på morssiden het dette, hun var opprinnelig dansk. Syns det er utrolig søtt til en nydelig liten pike. Men vi er litt i tvil - er det for heavy å kalle et "moderne" barn et så gammelt navn? Er navnemobbing egentlig særlig utbredt i barnehage/skole? Noen flere som selv har et gammelt navn, eller har døpt barna sine gamle navn? Ikkje noe fint navn syns eg. Gammelt og eg ser for meg ett lite kjæledyr (kanin eller hamster) når eg tenker på det. Kan nesten garantere at ho vil bli mobba i løpet av skoleårene for det navnet. Navnemobbing er rimlig utbredt ja, spesielt i skolen. Har sett fleire på mine skoler bli mobbet pga navn eller etternavn, har blitt mobbet sjøl pga etternavn.
Gjest Pjæst Skrevet 16. februar 2010 #14 Skrevet 16. februar 2010 Jeg tenker også i utgangspunktet på de underjordiske, ja. Ellers var den første assosiasjonen jeg fikk type kjælenavn på en nå åtti år gammel dame. Som kjælenavn syns jeg det fungerer bra. Fordelen med kjælenavn er selvfølgelig at det kan brukes i heimen, og at barnet kan forkaste det om det skulle bli belastende. Kjenner flere som i førskolealder ble kalt Tutta/Nille/Gulla som foretrakk å bruke sitt offisielle navn etter de begynte på skolen.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #15 Skrevet 16. februar 2010 Tusser og troll, de underjordiske. Tussete er et vanlig norsk ord... tipptipp-navn kan være ordentlig sjarmerende, Tusse også, men ville ikke gjort det.
ihearttom Skrevet 16. februar 2010 #16 Skrevet 16. februar 2010 Jeg hadde en kanin som hette Tusse.. Det hadde jeg og Så personlig syns jeg det bare høres rart ut å kalle ei jente for Tusse. Klarer ikke helt å se for meg hvordan dette vil fungere når hun vokser opp og blir tenåring osv. Jeg tenker egentlig helst på kjæledyr når jeg hører navnet. Og Tussi (eselet fra Ole Brum)
leirbål Skrevet 16. februar 2010 #17 Skrevet 16. februar 2010 Jeg tenker også i utgangspunktet på de underjordiske, ja. Ellers var den første assosiasjonen jeg fikk type kjælenavn på en nå åtti år gammel dame. Som kjælenavn syns jeg det fungerer bra. Fordelen med kjælenavn er selvfølgelig at det kan brukes i heimen, og at barnet kan forkaste det om det skulle bli belastende. Kjenner flere som i førskolealder ble kalt Tutta/Nille/Gulla som foretrakk å bruke sitt offisielle navn etter de begynte på skolen. Dette er en god løsning. Jeg tenker også på tusser og troll med en gang.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #18 Skrevet 16. februar 2010 Herregud, håper dette er en tulletråd.. Man må jo tenke litt på barnets beste også, og dette må være et av de styggeste navnene jeg har hørt.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #19 Skrevet 16. februar 2010 Om noen sa de hette "Tusse" ville jeg tro det var et kjælenavn og lurer på hvorfor de var så useriøse at de brukte dette navnet i stedet for sitt egentlige navn.
Gjest lulua Skrevet 16. februar 2010 #20 Skrevet 16. februar 2010 Jeg tror ungen din kommer til å klandre deg skikkelig når hun blir eldre.. For ungenss skyld.. ikke kall henne Tusse! Bruk det i såffal som mellomnavn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå