Gå til innhold

Omgangssyken og hjemme fra barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bolla_*
Skrevet

Jenta vår på snart to år begynte natt til lørdag å kaste opp. Hun hadde siste oppkast søndag formiddag men hadde feber og diare hele søndag. I dag, mandag har hun hatt flere diarebleier, den siste rett før leggetid i sjutida. Hun har ikke hatt feber i dag. Hun har fått i seg en del med væske men ikke mat, så hun har vært slapp.

Kan hun i barnehagen i morgen, tirsdag?

Jeg mener hun bør være hjemme, mannen min mener hun skal sendes i barnehagen.

(Det står ingenting i reglene for barnehagen annet enn at barn som er syke skal selvfølgelig ikke i barnehagen.

)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjestepesten
Skrevet

Jeg ville ha holdt henne hjemme en dag til ettersom hun hadde diarè senest i kveld.

Gjest Bolla (trådstarter)
Skrevet

Takk for svar.

Jeg tok nettopp avgjørelsen at hun måtte holdes hjemme.

Mannen min ble enig etter litt argumentering (det er hans tur å være hjemme med sykt barn.)

Skrevet

24 timer etter siste oppkast/diare-avføring er reglene i vår barnehage.

Og disse vil jeg tro er ganske like over hele landet for å forhindre spredning

Skrevet

Har hun vært dårlig idag, så ikke send henne i bhg i morgen!

Vent til bleiene er mer normale, og hun har fått i seg en del mat.

Om hun har spist dårlig og er i dårlig form, kommer det ikke til å gå bra i bhg, det er så støy og aktivitet der, at det kan ikke være godt å være der :(

Jobber i bhg, og var der dagen etter jeg hadde hatt omgangssyken. Jeg skulle venta en dag til ja.

Måtte sitte nesten hele tiden. Ikke godt å være i en bhg når man ikke er i form.

Dessuten står det på et stort ark vi har på jobb, at man skal vente til ting er som normalt. Så et døgn etter kanskje.

Gjest olla (trådstarter)
Skrevet

Takk for svar!

greit å ha den 24 timers regelen å forholde seg til. (Det var vel den regelen jeg lette etter da jeg leste gjennon reglene og vedtektene for barnehagen)

Har vært så utrolig mye sykdom i barnehagen også i det siste, så å sende henne dit for tidlig vil vel være risky både med tanke på å smitte andre og at hun selv kanskje har et noe redusert immunforsvar..

Skrevet

Flott avgjørelse

Skrevet

Vi har 48 timers regel. Sist vinter hadde vi flere mnd der vi ikke ble kvitt oppkast/diaren. Tilslutt ble det innført 48 timers regel og da tok det slutt. Avd. leder sendte hjem et barn på torsdag, da hun kom med moren. Hun hadde kastet opp i bhg onsdagen. Hun kom på fredagen, og mandag kastet hun opp igjen i bhg.

Ikke bare er det barna som blir smittet, men vi voksne og. :-(

Skrevet
Vi har 48 timers regel. Sist vinter hadde vi flere mnd der vi ikke ble kvitt oppkast/diaren. Tilslutt ble det innført 48 timers regel og da tok det slutt. Avd. leder sendte hjem et barn på torsdag, da hun kom med moren. Hun hadde kastet opp i bhg onsdagen. Hun kom på fredagen, og mandag kastet hun opp igjen i bhg.

Ikke bare er det barna som blir smittet, men vi voksne og. :-(

Det samme gjelder i vår barnehage, altså 48 timer etter siste diarebleie eller oppkast. Dette er også anbefalt av folkehelseinstituttet. (står omtrent øverst på side 2, under overskriften barnehager). Vet også fylkeslegen her har anbefalt alle barnehager å ha denne regelen ved omgangssyke - men er nok ikke så mange som gjennomfører.

Skrevet

Vi har også 48timersregel.

Skrevet

Skulle ønske barnehagen vår også gjennomførte 48-timersregelen, men de "ser det litt an på allmenntilstanden", som de selv sier. Jeg har vist dem hva Folkehelseinstituttet anbefaler, men de synes fremdeles det er helt i orden at et barn kommer i barnehagen dagen etter oppkast så lenge allmenntilstanden virker ok. Og da er det vel ikke så veldig mye jeg kan få gjort med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...