Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har en gutt som er veldig hyper. Kan ikke sitte stille, skal løåe hele tiden feks inne. Frem og tilbake innendørs. han slår også hele tiden søsteren sin. Ikke snakk om små slag heller, men her snakker vi om en knytteneve oppe i nesa. jeg begynner å bli totalt utslitt. Tenkte først at det kansje var alder, at han vil vokse det av seg, men synes det blir verre. Han er jo bare 4 år, men kan komme med utbrudd som jeg ikke hadde forventet av en på hans alder. Feks kan han si: jeg vil drepe pappa , mens du er der. Han slår også dyr, noe jeg synes er veldig vanskelig å takle, da jeg aldri hadde trodd at noe slikt kunne bli et problem, da jeg har lært opp alle mine barn til å være snill med dyr. (Trodde jeg iallefall) Hva slagst tegn er det på Adhd hos barn og visst det eventuellt er det, er man nødt til å medisinere? Synes ikke noe om at så små barn skal stå på medisiner....
Troyamin Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Kontakt fastlege og snakk med barnehagen. Så er det ppt og psyk.barnepoliklinikk som kommer inn i bilde. Medisinering er uansett siste utvei, og ikke noe å tenke på før eventuell diagnose er stilt. Ut fra det du beskriver så behøver ikke gutten din ha ADHD. Nå i dag tror jo "alle" at det er snakk om ADHD dersom barna er mer aktive og utagerende enn jevnaldrende...
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Kontakt fastlege og snakk med barnehagen. Så er det ppt og psyk.barnepoliklinikk som kommer inn i bilde. Medisinering er uansett siste utvei, og ikke noe å tenke på før eventuell diagnose er stilt. Ut fra det du beskriver så behøver ikke gutten din ha ADHD. Nå i dag tror jo "alle" at det er snakk om ADHD dersom barna er mer aktive og utagerende enn jevnaldrende... Ja, det er akkurat det jeg synes er vanskelig. For man må være forsiktig med å stille diagnoser. Kan jo bare være at han er normalt hyper også. Men, må uansett få hjelp til hvordan jeg skal takle dette, for merker at jeg snart ikke har mer energi igjen. Det jeg er litt redd for er at det kan være et resultat av skilsmisse/ting som har skjedd hjemme, så må få finne ut av dette. Litt dumt spørsmål egentlig: men , han har desverre sett på simpson av alle ting og tror dere at dette kan være et resultat av volden som jo er i den tegnefilmen?
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Mange barn med dårlig/nedsatt impulskontroll og uro i kroppen har vist stor bedring etter at kostholdet ble lagt om. Det samme har tran. Søk litt rundt etter kostholdsråd og kosttilskudd - uansett om barnet har en diagnose eller ikke vil det jo ikke skade å se på om små endringer i maten kan gjøre det lettere for barnet.
Troyamin Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Ja, det er akkurat det jeg synes er vanskelig. For man må være forsiktig med å stille diagnoser. Kan jo bare være at han er normalt hyper også. Men, må uansett få hjelp til hvordan jeg skal takle dette, for merker at jeg snart ikke har mer energi igjen. Det jeg er litt redd for er at det kan være et resultat av skilsmisse/ting som har skjedd hjemme, så må få finne ut av dette. Litt dumt spørsmål egentlig: men , han har desverre sett på simpson av alle ting og tror dere at dette kan være et resultat av volden som jo er i den tegnefilmen? Det første bup/ppt kommer til å sjekke ut, er psykiske reaksjoner ved samlivsbrudd og andre ting som kan virke inn på et barnesinn. Simpson tegnefilmer er strengt tatt ikke laget for å underholde så små barn uansett, så jeg vil anbefale å la vær å vise slikt. Mange barn med dårlig/nedsatt impulskontroll og uro i kroppen har vist stor bedring etter at kostholdet ble lagt om. Det samme har tran. Søk litt rundt etter kostholdsråd og kosttilskudd - uansett om barnet har en diagnose eller ikke vil det jo ikke skade å se på om små endringer i maten kan gjøre det lettere for barnet. Kosthold har veldig mye å si for hyperaktive og ukonsentrerte barn. (og voksne!)
Poppzy Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 (endret) Min sønn har ADHD og det startet i 3-årsalderen. Han skiftet barnehage og de reagerte med en gang. Sa han slo andre barn og da han var 4 år begynte han å slå meg og andre voksne. Jeg tok kontakt med helsesøster. Der ble vi med på Marte Meo. Hjalp ikke stort for oss. Så var det "Dinosaurskolen" eller Webster Stratton. Hjalp ikke stort det heller da det var vanskelig når man er enslig foreldre. Etter det ble vi henvist til Bup (barne- og ungdomspsykiatri). Det tok 6 år før det ble stilt en diagnose da det var så mye han slet med. Det var en lang vei, men nå har han det mye bedre. Han får også Eye Q i flytende form. Han har blitt roligere etter at han begynte å få det. Legger ved en link fra VG Eye Q og ADHD. Endret 16. februar 2010 av Poppzy
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 3-4årsalderen kan symptomene faktisk komme. med ADHD finnes det virkelig flotte tester å ta. Men siden alle kan være hyper av og til, er det slik at på testene må du omtrent ha alt korrekt for at man kan fastslå om han har ADHD og kanskje kan prøve med ritalin for å se om det fungerer. Jeg startet da jeg gikk i fjerde klasse, nå er jeg 19 år. De prøvde først med kapsler som det ikke inneholdt noe for å se om det kanskje bare var tull, men jeg var like sprø. Så startet jeg med ritalin, og da jeg begynte i syvende klasse tok jeg concerta. Alt er mye bedre nå, men flere med ADHD kjenner at når de ikke bruker tablettene eller har glemt dem, får de et slags trykk i hodet og føler seg sløv selv om de beveger seg normalt.
Gjest Gjest_fruenge_* Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 ville først prøvd kostomlegging,kanskje er han ellergisk for melk og gluten, for noen er dette som speed til hjernen. min gutt er en av de. Ved hjelp av homeopatmedisiner, kosthold og tilskudd så har vi fått en mer harmonisk og rolig barn. Balderklinikken har hjulpet oss.
Troyamin Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 ville først prøvd kostomlegging,kanskje er han ellergisk for melk og gluten, for noen er dette som speed til hjernen. min gutt er en av de. Ved hjelp av homeopatmedisiner, kosthold og tilskudd så har vi fått en mer harmonisk og rolig barn. Balderklinikken har hjulpet oss. Helt enig. Sjekk kosten først. Om det ikke fungerer, kontakt lege/helsesøster for råd videre.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Heia. Ja, han er faktsk allergisk mot en del andre ting, så kan jo godt være at han ha nedsatt toleranse mot melk også. Han klager ofte over vondt i magen. Men, er sjelden vi drikker rein melk her i huset, men kan jo være i andre former også uansett. Han spiser jo yoghurt...hmmmm. Min gutt også slår andre i barnehagen, men de mente at han ikke var den eneste, så var en del andre som holdt på på samme måte. Jeg har tidligere gått Marte Meo metoden, hatt opplæring fra barnevern da jeg ble mor i ung alder, men ingenting av slikt funker. Feks noen har den der regelen om at vist barnet ikke hører/gjør noe galt feks slår, skal han ha time out feks sitte i trappa. Men, hva nytter det når ungne nekter å sitte i trappa og bare løper vekk og ler. Og, når man er alene kan man ikke holde på slik i timesvis, har jo andre unger også å ta meg av. Akkurat nå venter vi på barenhageplass også,har flyttet, men står på venteliste, så håper han får det snart, for han trenger det virkelig. Har meldt han på naturbarnehage. Han skal snart på helsestasjonen, så får ta det opp med de der. Håper det kansje er en mulighet for å få fremskyndt søknadsprossessen til barnehagen. Men, skal iallefall begynne å gi tran fast til han, og når dere nevner det var dette noe jeg var veldig flink å gi fast før tre års alderen :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå