Gjest Gjest_Luna_* Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Min eksmann og jeg skal skrive ny samværsavtale vedr våre tre barn (to på barnetrinnet + en på ungdomstrinnet) - dersom vi i det hele tatt makter å bli enige. En av de tingene vi er uenige om er når barna skal bytte etter hans samværshelger (annenhver). Jeg mener dette er mest praktisk på søndag ettermiddag/kveld, mens han abslolutt vil at bytte skal være på mandag. Noen som har erfaringer de vil dele?
Gjest gjestepesten Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er enig med deg. Min erfaring er at det går mye greiere med hele prosessen dersom barna får mulighet til å "lande litt" før hverdagen setter inn. Vi har en ordning med en uke hos mor og en hos far, og har nylig skiftet byttedag fra mandag til fredag, nettopp for å få en litt mykere start.
zuperduper Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Vi har hatt byttedag på mandager i alle år. Det har fungert veldig fint. Jeg synes det har vært en fordel å bytte på den dagen. Grunnen til det er om man har fredag som byttedag, så blir helgen de første dagene sammen etter en hel uke fra hverandre. Da blir det lettere å overkompensere samværet. Har man vært sammen hele uka først (hverdager), blir det en litt annen form på helgen også synes jeg. Ulempen - t.s. - ved å ha byttedag på søndager, er at man ødelegger litt av helgen sammen. Den blir litt amputert på en måte.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Vi har altid hatt byttedag på mandag etter barnehage/SFO/skole.
Heart7086 Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Vi har to barn som "deles" på. Den ene er 50/50, hvor byttedag er fredag. H?n kommer da hit/mor etter skolen på fredag, og vi får da helgen til å være sammen å event. finne på noe. Den andre har vi hele tiden, bortsett fra annenhver helg. Da dra h?n til mor etter skolen fredag og kommer hit igjen etter skolen på mandag. Vi ser ingen grunn til å drive å hente og bringe ungene søndag, en av grunnene er bl.a at mor aldri klarer å hente/bringe de til rett tid/dag til og med!
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Her går byttes det på uke dager, barna kommer hjrm til den forelderen som dem skal til etter skoletid. Byttig på søndager skjer bare untaksvis og faren har tidligskift på mandagsmorgen så han ikke er der til å følge barna på bussen. Barna er for unge til å ta bussen fra busstoppet som er i en 80 sone.
Sørensen Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 Tidligere hadde vi byttedag på tirsdag ettermiddag og mandag morgen. Det fungerte veldig bra! Nå er byttedagen endret etter rettsforlik, til søndag ettermiddag der mor kommer og henter. Barnet selv synes ikke at søndag ettermiddag er noen god hentedag. H'n sier at h'n vil ha hele helgen hos oss for å kunne slappe av og være sammen med venner her. H'n vil at byttet skal skje på samme dag som tidligere.
Ulrikke Skrevet 17. februar 2010 #8 Skrevet 17. februar 2010 Her byttes det på mandag etter skolen. Alle parter synes det er best! De gangene det byttes på søndag (pga noe spesielt) blir helgen veldig amputert, og ungene virker som de synes det er greit å ikke dra fra hjem til hjem, men ha skolen mellom liksom...
Alladin Skrevet 17. februar 2010 #9 Skrevet 17. februar 2010 Vi bytter også mandag etter skole. Prøvde først med søndag, men dette ble bare stress. Så er det den av oss som har hatt ungene som har ansvar for å få lev. ting og tang som følger ungene frem og tilbake hver mandag.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. februar 2010 #10 Skrevet 18. februar 2010 Her byttes det på mandag etter skolen. Alle parter synes det er best! De gangene det byttes på søndag (pga noe spesielt) blir helgen veldig amputert, og ungene virker som de synes det er greit å ikke dra fra hjem til hjem, men ha skolen mellom liksom... Enig med deg! Jeg og min x har byttedag (huff, fælt navn:)) på mandager, og det funker fint. Da har man jo en helg helg å kose seg sammen på før de "skal videre". Min kjæreste har barn, og han og x bytter på søndager. Hvilket gjør at langhelger på tur blir litt mer komplisert, eller rett og slett ikke mulig!
Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 18. februar 2010 #11 Skrevet 18. februar 2010 Min eksmann og jeg skal skrive ny samværsavtale vedr våre tre barn (to på barnetrinnet + en på ungdomstrinnet) - dersom vi i det hele tatt makter å bli enige. En av de tingene vi er uenige om er når barna skal bytte etter hans samværshelger (annenhver). Jeg mener dette er mest praktisk på søndag ettermiddag/kveld, mens han abslolutt vil at bytte skal være på mandag. Noen som har erfaringer de vil dele? Dersom situasjonen er slik du beskriver over, er det kkanskje lurt å bare gi seg på denne? Det spiller vel ikke all verdens rolle?
FireFairy Skrevet 18. februar 2010 #12 Skrevet 18. februar 2010 Vi bytter søndag kveld. På den måten får ungen pakket ut klær og diverse og vi får helga sammen. Synes det er veldig greit. Hadde ikke kunnet tenke meg å bytte tidligere på dagen da. Minuset med å bytte midt i uka er at ungen reiser i mellom med en koffert med klær og diverse (vi har 50/50), og da er det ikke bare bare å komme rett etter skolen. Da er h*n gjerne sliten og må både gjøre lekser og pakke ut.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #13 Skrevet 19. februar 2010 Tidligere byttet vi søndag klokka 18, og det betød at var vi på besøk måtte han reise rett fra besøket og til mamma. Vi fikk aldri roet helt ned på søndagene, den handlet om klesvask, klespakking osv. Det ble mye bedre da vi byttet til mandag og har det meste av klær han trenger her. Noe sendes fram og tilbake, men det ordner vi voksne, sånn at h*n slipper å drasse med ekstra på skolen... Vi har hel helg, mye mer frihet og koser oss mer. Og det beste er at det fungerer bra for mor også:D
Holar Skrevet 19. februar 2010 #14 Skrevet 19. februar 2010 Her fikk du mange gode erfaringer med på kjøpet. Det som er viktig er at man tenker på barna opp i alt dette. For barnas skyld bør man være rund - det gjelder begge foreldre. Selv så hadde barnas mor og jeg et svært godt forhold når barna var små (nå er de så store at de kommer og går som de vil).
Gjest Pappa Skrevet 8. august 2010 #15 Skrevet 8. august 2010 Hei alle sammen jeg har samme utfordring som mange av dere her inne, nemlig barn som bor 50/50 hos meg og hos mor. Vi har "byttedag" mandag etter skole/SFO. Jeg synes dette har fungert bra, men nå vil mor bytte til fredager fordi hun har lest og hørt at dette er bedre for barna. For å få en myk start. Vi har ikke problemer med klær etc da vi har klær til barna i begge hjem. Det eneste de tar med seg er skolesaker og evnt noe smått. Samvær med venner som også har barn i samme uke passer med bytting, så jeg ser ikke helt det positive i å bytte dag. Dessuten ønsker jeg heller en myk slutt på samværet slik at barna husker uken som noe fint, enn å avslutte fredag morgen, med morgenrush og noen trøtte fjes. Synes ikke det er hyggelig. Dessuten synes barna det er ok å reise til mor/far mandag etter skole SFO. Den ordningen vi har nå har vart i noe over ett år nå, ser ikke helt poenget med å bytte denne nå..... Noen synspunkter, eller noen som vet om noen linker etc der man kan lese om bytting og dens effekt på barn? Hilsen en frustrert pappa
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2010 #16 Skrevet 8. august 2010 Min eksmann og jeg skal skrive ny samværsavtale vedr våre tre barn (to på barnetrinnet + en på ungdomstrinnet) - dersom vi i det hele tatt makter å bli enige. En av de tingene vi er uenige om er når barna skal bytte etter hans samværshelger (annenhver). Jeg mener dette er mest praktisk på søndag ettermiddag/kveld, mens han abslolutt vil at bytte skal være på mandag. Hva som er mest hensiktsmessig, vil variere fra foreldre til foreldre. Det er imidlertid viktig at du står på kravet om at det som du synes er best, blir gjeldende. Det er tross alt du som har barna mest, og da må du ha rett til å bestemme hvordan helgene praktisk skal ordnes. La aldri eksmenn diktere noe som helst etter bruddet, de har ødelagt nok som det er allerede!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #17 Skrevet 8. august 2010 Jeg er selv det man kaller et "skilsmissebarn" Selv om barn ikke passer helt lenger, hehe. Vi foretok alltid bytte på søndag ettermiddag/kveld. Det var veldig greit for da slapp pappa å stresse med å få meg på skolen dagen etter og alt sånt styr, siden jeg bodde fast hos mamma. Synes helt klart at det er best med bytte da, så min stemme går til deg
Kosemose Skrevet 9. august 2010 #18 Skrevet 9. august 2010 Hva som er mest hensiktsmessig, vil variere fra foreldre til foreldre. Det er imidlertid viktig at du står på kravet om at det som du synes er best, blir gjeldende. Det er tross alt du som har barna mest, og da må du ha rett til å bestemme hvordan helgene praktisk skal ordnes. La aldri eksmenn diktere noe som helst etter bruddet, de har ødelagt nok som det er allerede! Jeg mener omvendt jeg. Hvis jeg har forstått det rett, har barna dine samvær med far annenhver helg? Det vil si at du har de hele uka pluss annenhver helg i fred og ro. Da syns jeg det er riktig at fars samvær legges opp slik at de får best mulig samvær de helgene de er hos far. Da har far mulighet til å ta de med på langturer på søndag istedenfor å bekymre seg for å rekke "leveringstid" hos deg, og du og far slipper å diskutere hvem som skal gi dem søndagsmiddag, og du slipper å avbryte dine "fri-søndager" fordi du må være hjemme til han kommer med dem. Når dere har dårlig kommunikasjon i utgangspunktet, høres det ut som det kan være duket for masse konflikt hvis far skal levere dem "en eller annen gang iløpet av søndag ettermiddag". Høres mye bedre ut at barna drar til deg etter skolen på mandag og at far stikker innom iløpet av mandag kveld med bager og ting.
Ellevill Skrevet 9. august 2010 #19 Skrevet 9. august 2010 Vi bytter på mandager og for oss er det beste alternativet. Søndagskveldene fører bare til amputerte helger og stress.
Modic Skrevet 10. august 2010 #20 Skrevet 10. august 2010 (endret) En venninne av meg, og hennes eksmann, har byttedag etter skole / SFO på fredager. Det fungerer suverent for dem. Den som ikke har hatt ungene, gleder seg til helg sammen med dem, og kan kose seg med ungene i helgen - samt at ungene "lander litt" før skole på mandag. Den som har hatt ungene i uken, kan selv få lande litt og slappe av i helgen, og gleder seg på en annen måte til helgen. Funker strålende for både ungene og de voksne. De hadde byttedag søndag kveld tidligere, men det ble bare stress. Edit: Har kanskje misforstått? Trodde det var snakk om 50/50 her. Ved helgesamvær ser jeg ingen grunn til at det skal være noe annet enn søndag kveld. Endret 10. august 2010 av Modic
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå