Gå til innhold

En klask på stumpen skader ikke!

Anbefalte innlegg

Gjest Fustrert far.
Skrevet

Jeg har en liten datter som er veldig rampete. Den eneste måten å få hun til å høre er å gi henne en klask bak. Jeg bruker ikke noe særlig kraft, men det er nok til at hun lystrer. Jeg tror dette har vært noe alle har gjort i alle år. Sånt tar ikke skade. Man får disiplin! Dersom vi skal dulle med barna våre så blir dem blautfisker.

Fustrert far.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du håper å lære henne ved å klapse henne når hun er ulydig/rampete?

Er ikke det vi vil for våre barn at de skal ta med seg verdiene og normene vi prøver å lære dem, slik at de etterhvert begynner å praktisere dem selv om vi ikke er til stede?

Hva lærer du henne ved å klapse, tror du?

Det er to risker ved å klapse/daske/slå (altettersom; fysisk vold mot barn, for det er det det er) og det er:

1. Det kan komme ut av proporsjoner. Mange foreldre klarer ikke å trekke grensen mellom oppdragende klapsing og mishandling. Sinnet og irritasjonen kan ta overhånd, og når man da allerede klapser... Hva kan skje?

2. Det kan få bivirkninger for jenta di.

Hva tror du skjer med henne når en hun elsker og stoler på, påfører henne fysisk smerte?

Jeg tror det må finnes metoder for å sosialisere barn; uten å bruke vold.

Min mening er at å bruke vold mot barn er en veldig lettvint og korttenkt løsning.

Skrevet

selvfølgelig er det viktig å sette grenser for barn..

men det fins jo andre straffemetoder en å slå/klapse da..

da jeg var liten ble jeg aldri slått selvom fattern sa han hadde lyst å gjøre det mange ganger :o

men jeg lærte meg hvor grensene gikk for det...

Skrevet

Jo, det skader.

Det skader selvfølelsen til jenta di.

Det fører ikke til at hun får respekt for deg.

Hva oppnår du?

At hun synes dårlig om jeg selv, at hun blir redd deg, at hun blir sint på seg selv og deg, at hun blir utrygg....

Nei, ærlig talt. Du må vite bedre enn dette.

Om du ikke setter deg inn i litt av det vi vet om barneoppdragelse og være en god forelder, så syns jeg det tyder på at du er lat, at du bryr deg lite som far, at du tar den lettvinte og dårligste veien ut av utfordringene.

Det kommer du ganske sikkert til å angre på om noen år, men da er det for seint. Skal du forsette å slå henne på baken når hun er 14?

Skrevet

Jeg skal fortelle deg grunnen til at du får viljen din med datteren din ved å slå henne: Hun blir redd deg og vil gjøre som du sier for å slippe mer ydmykelse og smerte. Derfor "hjelper" det!

Respekt derimot, kan du nok bare se langt etter, for du har åpenbart ikke skjønt at det er enorm forskjell på redsel og respekt. Kan love deg at din datter kommer til å huske disse klapsene, og alltid ha i bakhodet at "det er best jeg gjør som pappa sier, ellers kan han slå." Sånt glemmer man ikke, skjønner du!

Hvorfor tror du forresten hun er rampete? Jeg ser faktisk på det som et tegn på sunnhet hos henne - det er hennes måte å opponere mot din mishandling på, og det viser at hun enda ikke er så kuet og ødelagt at hun ikke tør å puste i nærheten av deg. Men bare vent - det kommer nok dersom ikke du legger om stilen. Tro meg.

Var jeg deg, ville jeg søkt profesjonell hjelp snarest. Det du gjør er bare ikke normalt. Man slår ikke dem man er glad i!!

Skrevet

Er hovedinnlegget tull, eller? Tipper det er lagt ut for å lage litt liv her...

Skrevet
Jeg skal fortelle deg grunnen til at du får viljen din med datteren din ved å slå henne: Hun blir redd deg og vil gjøre som du sier for å slippe mer ydmykelse og smerte. Derfor "hjelper" det!

Respekt derimot, kan du nok bare se langt etter, for du har åpenbart ikke skjønt at det er enorm forskjell på redsel og respekt. Kan love deg at din datter kommer til å huske disse klapsene, og alltid ha i bakhodet at "det er best jeg gjør som pappa sier, ellers kan han slå." Sånt glemmer man ikke, skjønner du!

Hvorfor tror du forresten hun er rampete? Jeg ser faktisk på det som et tegn på sunnhet hos henne - det er hennes måte å opponere mot din mishandling på, og det viser at hun enda ikke er så kuet og ødelagt at hun ikke tør å puste i nærheten av deg. Men bare vent - det kommer nok dersom ikke du legger om stilen. Tro meg.

Var jeg deg, ville jeg søkt profesjonell hjelp snarest. Det du gjør er bare ikke normalt. Man slår ikke dem man er glad i!!

wow snakk om å overdrive!..

men jeg er enig at det er galt i å slå barn da..

men barneoppdragelse er vel uansett ikke lett da

Skrevet
Er hovedinnlegget tull' date=' eller? Tipper det er lagt ut for å lage litt liv her...[/quote']

Det tror jeg også, derfor gidder jeg ikke å svare :-?

Skrevet

Og hvorfor må alltid disiplin bety bank? Hmm?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Alle som har hatt barn, vet hvor irritert, frustrert og rasende man kan bli når et barn snur vrangsiden til i stressende situasjoner. Men hvordan vi takler dette beror på hvem vi selv er.

Voldsbruk er maktmisbruk etter min mening. Fysisk refselse av barn strider også mot barnelærdommen; man skal ikke slå de som er mindre enn en selv. Det er urettferdig. Vi slår ikke venner og kollegaer. Når venner slafser i lunsjen eller for n'te gang pusser nesen idet du prøver med et tygg av skiven, så slår man jo ikke (selv om kanskje tanken slår en). Hvorfor skal det da være lov å slå et lite barn?

Barn leter etter svar og forbilder hos alle de møter, enten det er levende rollemodeller eller ikke. Dessverre er det mange barn som leter uten å finne. Kanskje fordi der ikke er noen gode, tydelige rollemodeller rundt dem. Eller kanskje fordi de leter på galt sted? Vi som er voksne; enten vi er foreldre, lærere, SFO-ansatte, barnehageassistenter eller andre omsorgspersoner så har vi et ansvar for å lede barna i den riktige retning.

Barndommen varer ikke bare livet ut. Den varer i flere generasjoner er det noen som sier

Det er ikke nødvendigvis slik at et barn som blir slått, kommer til å slå sine egne barn. Men det har vist seg at et barn som har blitt slått som barn, ofte gjentar dette på en eller annen måte i forhold til egne barn. Barn som har blitt slått bruker oftere denne metoden sammen med andre barn, enn barn som ikke blir slått.

Skrevet

Å slå barn er hva man gjør når man ikke klarer/gidder å få barnet til å forstå på andre måter. Jeg husker veldig godt at min far klapset meg på rumpa et par ganger ganske hardt da jeg var ca 3 år. Men jeg klarer ikke å huske hva jeg hadde gjort galt.. ergo, forbrytelse og straff trenger ikke å knyttes sammen i barnets sinn.

(kanskje det er tull, kanskje det er en del folk her som klapser barna sine.. )

Skrevet
Er hovedinnlegget tull' date=' eller? Tipper det er lagt ut for å lage litt liv her...[/quote']

Jeg tror d er bare tull! Er vel ingen som for ramme alvor går rundt m sånne holdninger til barneoppdragelse nå i 2003! Og hvis d mot formodning finnes noen, tror jeg neppe de skriver innlegg om d her på KG!

Gjest sexysadie
Skrevet

I sosiologien har vi lært at fysisk avsttraffelse er "arbeiderklasseoppdragelse".

Hvem vil at barna skal bli værende i arbeiderklassen i våre dager??

Gjest gotthard
Skrevet

respekt og frykt er ikke det samme .

om jeg ser en unge som aldri sier i mot sine foreldre så ser jeg en undertrykt unge , en unge som søker negativ oppmerksomhet.

vi har en slik i barnehagen , i dag var det ei jente som spurte pent om han ville bli med og leke , han blei med bort til der de lekte kunn for og ta dukkene deres og kaste over gjerde....hvorfor???jo fordi mange slike barn ikke veit hvordan de skal takle posetiv oppmerksomhet og derfor vrir det over til negativ oppmerksomhet..

hvorfor trur du egentlig at de barna som blir slått hime forseter og gjøre ramp mens de som blir møtt med forståelse og tolmodighet får unger som oppfører seg helt normalt..

husker selv jeg fikk brev fra skolen fordi jeg hadde sloss med en i klassen under meg......den kvelden lærte min far meg virkelig hvordan jeg skal slå de som er mindre en meg!!!!

Skrevet

Jeg tror d er bare tull! Er vel ingen som for ramme alvor går rundt m sånne holdninger til barneoppdragelse nå i 2003! Og hvis d mot formodning finnes noen, tror jeg neppe de skriver innlegg om d her på KG!

Jovisst finnes de, tro du meg.

Men du har kanskje rett i at de ikke skriver om det på KG, de eksemplarene jeg kjenner av "det er greit å slå-typen" er ikke engang intelligente nok til å slå på en PC. Det burde forøvrig ikke overraske noen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...