Gjest Gjest_Henriette_* Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Hei:) jeg har et lite problem og kunne så absolutt treng litt hjelp fra noen utenfra. For ca ett år siden ble det slutt mellom meg og eksen min, men vi har holdt kontakten hele veien og er fortsatt veldig gode venner. Problemet er at jeg har truffet en ny gutt og har blitt veldig betatt av han. Dette i seg selv er jo fantastisk, men jeg vet at eksen min fortsatt har følelser for meg og at han vil bli utrolig spret dersom jeg blir sammen med han nye. De er begge gutter jeg bryr meg mye om og jeg føler nå at jeg er i en situasjon hvor en av de blir såret uansett hva jeg gjør:( Håper noen kan hjelpe meg litt ved å komme med tips og kanskje dele egne erfaringer? På forhånd takk! Klem fra Henriette
Hanselot Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Du må nesten velge. Skal du la hensynet til exen overgå hensynet til deg selv for resten av livet? Er dere venner fordi dere vil være venner eller er det fordi du ikke vil gjøre ham trist? En ex som vil være venn er som regel en som håper at ting kan fikses. Dersom du lar ham gå rundt og håpe, er du på grensen til ond, og det beste du kan gjøre er å gå videre. Hvis ikke får du prøve å lappe sammen forholdet du hadde. Du syns kanskje det er brutalt, men det er mye verre for exen om du hele tiden skal ta hensyn til ham.
Gjest TS Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har tenkt det samme selv også... Vet vel kanskje egentlig hva jeg ideelt sett burde gjøre, men tsnken på å ødelegge et vennskap som har vart i over 6 år på grunn av en forelskelse føles så skremmende:( men kanskje er jeg bare redd for å gi slipp og gå videre.... Jeg vet ikke:(
Bringebærjenta Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 En forelskelse, en ny kjæreste, det kommer jo før eller siden uansett. Og hva slags vennskap er det dere har om du må ofre din lykke for din eks? Det er slutt for deres del og hvis ikke ditt vennskap klarer det, så er det ikke mye til vennskap. Enten må du la det stå sin prøve ellers får du vel gå tilbake til eksen, for noe nytt forhold kan du jo i så fall glemme...
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Jeg har tenkt det samme selv også... Vet vel kanskje egentlig hva jeg ideelt sett burde gjøre, men tsnken på å ødelegge et vennskap som har vart i over 6 år på grunn av en forelskelse føles så skremmende:( men kanskje er jeg bare redd for å gi slipp og gå videre.... Jeg vet ikke:( Du må nok bare gi slipp og gå videre, det er vel det du vil? Hva er alternativet, være singel resten av livet for å ikke såre eksen? Om det vennskapet dere har faktisk er et vennskap og ikke bare hans ønske om å få deg tilbake, så vil det forhåpentligvis gå seg til over tid. Han (og du) visste vel at dette kom til å komme en dag, kanskje det er den definitive avslutningen han (og du? ) virkelig trenger. Om han har følelser for deg så kan det godt være du bare gjør han en bjørnetjeneste ved å ta for mye hensyn til dem. Etter en god stund så kan dere kanskje finne tilbake til vennskapet igjen, et ekte vennskap hvor romantiske følelser eller forhåpninger ikke er en del av det. Om han mot formodning ikke vil være venn med deg igjen noensinne, så er det faktisk dessverre bare sånn det måtte bli en vakker dag. Jeg har forøvrig kjent litt på det samme selv, nå var jeg ikke helt sikker på at eksen hadde følelser for meg for han er typen som hadde skjult sånt og nektet uansett. Jeg fant ikke noe bra anledning å si det på, og ikke hadde vi spesielt mye kontakt heller (bor langt fra hverandre), så han fant det vel ut via facebook når min nye kjæreste plutselig fant ut at han skulle endre statusen sin på facebook til "i et forhold" og jeg følte jeg måtte gjøre det samme. Det var med litt klump i magen jeg gjorde det, men det er jo faktisk sånn det er - jeg er i et forhold og det må jo han bare akseptere.
leirbål Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Ja, han vil nok bli såret, men av og til er det ikke bare ille. Det kan være det han trenger for å gi opp følelsene for deg og gå videre.
Cannavaro Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Kjære deg da ts ! Du sier jo selv at han er din eks. og det er det vel en grunn til. Greit at du har vennskapsbånd til fyren, men du skal jo ikke ta hensyn til han lenger i livet ditt ? Når du nå blir betatt og kanskje forelsket i en annen så må du jo fokusere på dette og ikke det som hører forhistorien til. Kom deg videre -ikke se bakover, men fremover !!
Gjest Diane Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Det er en grunn til at ekser er ekser. Jeg får selv noen kommentarer fra noen av mine, men det overser jeg glatt. Det er mitt liv, og jeg setter det ikke på vent fordi de kan bli såret.
Gjest Gjest_Henriette_* Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Tusen takk for gode svar! Jeg er nok enig i det dere sier og forstår at jeg bør sette meg selv om mine følelser og ønsker fremfor han. Det blir ikke lett, men jeg skal prøve å se hva som er best for meg selv for en gangs skyld. Det er noen ganger slik at jeg kunne ønske at han bare kunne få seg en ny kjæreste slik at jeg hadde sluppet å være den som må sette streken og sørge for den endelige avslutningen. Må vel også sies at jeg er litt redd for hvordan forholdet til våre felles venner vil bli i fremtiden... kunne ønske dette hadde vært enkelt!
Ethereal Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Jeg har vært gjennom det samme som deg, og anbefaller deg å gå videre. Du kan ikke være singel for alltid fordi eksen din fortsatt liker deg og dere er venner. Det var en grunn til at dere slo opp, og et år er ganske lang tid. Hvis eksen din ikke takler at du får deg en ny kjæreste, så er det strengt tatt ikke din feil eller ditt problem.
juliane Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 Jeg var i akkurat samme situasjon som deg i høst. Du trenger ikke fortelle eksen din om den nye gutten før dere har blitt "offisielle kjærester", du har ikke noe informasjonsplikt ovenfor ham. Jeg syns du bare skal tilbringe tid sammen med han du er betatt av og se hvor det leder deg, uten å tenke på eksen din. Og hvis dere kommer så langt at tiden kommer for å fortelle det til eksen - da har du uansett så sterke følelser for din nye kjæreste at det ikke kommer til å være et vanskelig valg å ta. Vondt å såre noen du er glad i, men allikevel noe du skjønner er rett valg for deg. (Og hvis du etter å ha tilbragt mye tid med denne nye gutten fremdeles er mest opptatt av følelsene til eksen din, da er nok ikke forelskelsen sterk nok i utgangspunktet.)
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #12 Skrevet 17. februar 2010 Jeg og min eks var venner etter at det ble slutt. Vi ble enige om å droppe kontakten hvis vi begynte å rote med eller få følelser for andre. Hva er vitsen med "vennskapet" da, kan man spørre seg... Men det var nå sånn vi ville ha det. Da jeg traff drømmeprinsen, sa jeg ifra til eksen veldig fort og det var det. Har vært sammen med prinsen i 3 år og er på hils med eksen, men ikke særlig kontakt ellers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå