Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Jeg blir tvangstrekt et ganske stort beløp av SI, et altfor stort beløp for meg.Og lurer på om jeg kan ringe og be de trekke et mindre beløp.Er de villig til å sette ned beløpet? Og kan jeg søke om noen form for sosial stønad pgs lønnstrekk som gjør at jeg nesten ikke har til livsopphold?
waco Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 På begge spørsmål ja. Du kan ringe statens innkrevningssentral og fortelle at du har lite penger og om de er villige til å senke månedstrekket. Dersom man har mindre enn 5500 kroner i måneden etter at husleie er betalt så kan man ha rett til supplerende fra nav sosial.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 På begge spørsmål ja. Du kan ringe statens innkrevningssentral og fortelle at du har lite penger og om de er villige til å senke månedstrekket. Dersom man har mindre enn 5500 kroner i måneden etter at husleie er betalt så kan man ha rett til supplerende fra nav sosial. Du får ikke sosialstønad for å kunne dekke gjeld til statens innkrevingssentral. Inntekten er vel i utgangspunktet god nok, men beløpet som blir trekt fra via innkreving gjør at det TS sitter igjen med blir for lite til å klare seg på. Dermed må TS kunne få en avtale med SI slik at h*n sitter igjen med en minstesum, 5500 om det er den gjeldende, til å klare seg på etter trekk. Hvis ikke, kunne jo alle skru opp mnd-avdragene på lånene sine, slik at de hadde for lite igjen til å klare seg på etter trekket, og da fikk sosialstønad. På denne måten hadde jo sosialstønad gjort det raskere å få nedbetalt lån eller andre faste utgifter, fordi alle som satt igjen med for lite etter trekk kunne få stønad istedet for å justere/skru ned utgiftene sine..
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 På begge spørsmål ja. Du kan ringe statens innkrevningssentral og fortelle at du har lite penger og om de er villige til å senke månedstrekket. Dersom man har mindre enn 5500 kroner i måneden etter at husleie er betalt så kan man ha rett til supplerende fra nav sosial. Er det virkelig sant? Så det er fullt mulig for meg å faktisk betale inn mindre i mnd,og kanskje få sosialhjelp? Må ærlig innrømme jeg trodde SI var noen kyniske og virkelig fæle innkrevere. Men bare nå ser jeg faktisk lys i enden.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Tror du misforstod nå, det er ikke ja takk, begge deler! Du må ringe SI å vise til inntekt / gjeld, så setter de et trekkbeløp. Det vil si, at da skal du ha igjen til å klare deg pr.mnd. Du får ikke sosialhjelp også!
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Du får ikke sosialstønad for å kunne dekke gjeld til statens innkrevingssentral. Inntekten er vel i utgangspunktet god nok, men beløpet som blir trekt fra via innkreving gjør at det TS sitter igjen med blir for lite til å klare seg på. Dermed må TS kunne få en avtale med SI slik at h*n sitter igjen med en minstesum, 5500 om det er den gjeldende, til å klare seg på etter trekk. Hvis ikke, kunne jo alle skru opp mnd-avdragene på lånene sine, slik at de hadde for lite igjen til å klare seg på etter trekket, og da fikk sosialstønad. På denne måten hadde jo sosialstønad gjort det raskere å få nedbetalt lån eller andre faste utgifter, fordi alle som satt igjen med for lite etter trekk kunne få stønad istedet for å justere/skru ned utgiftene sine.. Skjønner at jeg ikke får sosialhjelp for å betalt til SI.Men som du sier, det jeg sitter igjen med etter alt er trekt fra lønna, er såpass lite at det er pga det jeg lurer på om jeg får sosialhjelp. Altså, de tar såpass mye fra lønna, at jeg sitter igjen i omtrent minus etter alle andre faste utgifter som husleie bla. Nå eier jeg ikke bil for tiden heller.
Gjest farge Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Skjønner at jeg ikke får sosialhjelp for å betalt til SI.Men som du sier, det jeg sitter igjen med etter alt er trekt fra lønna, er såpass lite at det er pga det jeg lurer på om jeg får sosialhjelp. Altså, de tar såpass mye fra lønna, at jeg sitter igjen i omtrent minus etter alle andre faste utgifter som husleie bla. Nå eier jeg ikke bil for tiden heller. Nei, det er derfor du må høre med SI om å få sette ned beløpet de trekker slik at du har et rimelig beløp igjen å klare deg på etter trekk. Kan jeg spørre hvor mye du skylder SI, hvor mye de trekker pr mnd, og hvor stor inntekt du har pr. mnd? Sambo hadde 10.000 i fartsbot ogt ble trekt 1000,- kr pr mnd, men jeg mener han kunne få betale 500,- pr mnd om det ble problematisk med 1000 kr. SI er greie sånnsett, det er jo staten du skylder penger, og de vil neppe kreve så mye per mnd at de må gi deg sosialstønad for å få det til, da betaler de jo seg selv.. Sosialsstønad skal heller ikke gå til å betale ned lån/gjeld.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Hvorfor skylder du staten penger? Er det skatt? Dette kan ha noe å si.
Rosalie Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Du skal sitte igjen med et minimum til faste utgifter pluss husholdning. Summen varierer vel fra kommune til kommune. Samboer hadde en solid skattesmell for en del år siden, og fikk da tvangstrekk. Var virkelig ikke særlig mye å leve fett for det han da fikk utbetalt i lønn pr måned, men med et meget moderat forbruk gikk det da.
Gjest Glør Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 De skal beregne ett trekk som gjør at du minimum sitter igjen med Sifo-sats å leve for. Dvs husleie og ca 6000 i livsopphold for en enslig person. Det er også en del andre utgifter du kan søke fradrag for, bla annen gjeld, barnebidrag osv. Ring SI og forklar situasjonen, så kan de sende deg ett skjema for endring av trekk. De skal også ha dokumentasjon på ting, dvs husleiekontrakt, kopi av siste lønnsslipp og evt andre utgifter. (Dette skal du også få tilsendt brev om før trekk settes i gang.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå