Gjest Gjest_Mammamia_* Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Hei. Jeg har en datter på snart 14 år som har i 14 dager hatt veldig vondt i magen, øverste del av magen, hun har vært mye hjemme fra skolen denne tiden, men går innimellom fordi jeg sier hun må prøve å gå. Vi har vært på legevakta 2 ganger, fått time hos fastlegen til torsdag ( han hadde ferie sist uke ) har hatt en lang tlf med helsesøster på skolen i dag. Men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med dette, sliter litt med at jeg ikke *tror* hun har så veldig vondt... men vil jo ikke hun skal se jeg tviler på det hun sier. Hun har blitt endel mobbet på barneskolen, men ser ut som hun trives mye bedre på ungdomskolen ( ny skole og ny klasse ) hun mistet sin pappa i oktober (kreft) gikk i forbinnelse med hans sykdom og død og snakket med helsesøster fram til jul, da valgte hun og helsesøster og avslutte de samtalene da de begge følte ting gikk fint for henne. Har snakket med mammaen til ei venninne av henne for å høre litt mer om hvordan hun har det på skolen og denne venninnen sier hun har det fint, smiler og ler og har venner å være sammen med i friminuttene osv. Hun er mye hjemme på fritiden, er ikke interessert i å ut å være sammen med venner, hun vet godt at vi gjerne kjører og henter henne samme hvor hun vil, men hun blir hjemme... ser på tv og spillert på pc... så hun er lite aktiv... hun går på trening en gang i uka. På legevakta finner de ikke noe galt med henne, alle prøver er fine... de snakker litt om begynnende magesår, men må da gjennom fastlegen for å ta mer undersøkelser. Både meg og min mann har snakket med henne om det er noe som plager henne, men hun sier alt er greit, hun sier hun trives på skolen og at hun ikke har noen problemer med de andre elevene på skolen. Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre her, har hun vondt, er hun syk eller later hun som for å få oppmerksomhet fra oss + andre ? Noen andre som har vært borti noe lignende ?
Kara W Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Jeg hadde selv mye "vondt i magen" på ungdomsskolenog kjenner meg ellers igjen i situasjonen til din datter. Jeg hadde venner på skolen, men ble noe ertet og syntes hele skolen var gørr kjedelig og bortkastet tid. Mamma tok meg med til helsesøster, og da hadde jeg tenkt til å fortelle hva problemet var, men ettersom mamma ble med inn ble det til at jeg ikke sa noe. Jeg tror dere stort sett har gjort det dere kan for deres datter. Så lenge det ikke begynner å gå utover skolegangen hennes tror jeg at jeg hadde latt det ligge. Vær tilgjengelig og vis at dere støtter henne, men det er helt umulig å tvinge en tennåring til å snakke om problemene sine. Følg med på at ting ikke blir værre, bare. For meg løste det seg da jeg ble 16 og begynte å få venner utenom skolen. En ny hobby kan kanskje være tingen for henne?
Gjest yojo Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Som du nevner kan det være magesår hvis det er øverst i magen. Får hun mer vondt etter hun har spist feks? Har du observert dette? Mest sannsynlig ville jeg jo tro at det var noe psykisk, særlig hvis hun har mistet pappa'n sin. Du kan få fastlege til å henvise deg videre, slik at hun kan prate med noen. Er ikke bestandig like lett for en på 14 og sette ord på følelser, og kanskje ikke til de nærmeste? Lykke til, håper du kommer til bunns i dette
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Sett fra den andre siden: Jeg slet lenge med magesmerter (da nederst på venstre siden av magen). Det var smerter som kom og gikk (fin en måned og dårlig neste), og som stadig ble sterkere. Jeg fikk tatt en hel del prøver - både hos legen og legevakten, men alt var negativt. Til slutt, etter en skikkelig fæl periode slo det ut betennelse på en helt vanlig blodprøve (Hurra). Det tok nesten 2 år fra smertene begynte til det slo ut på blodprøven. Det var ille å gå slik med smerter, og jeg følte i perioder at ingen trodde på meg når jeg sa at det var vondt. Det kan godt hende at din datter sliter på skolen, men hun kan kanskje også gå med en betennelse som ikke har slått ut på blodprøvene ennå.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Gallestein? Det må de ta ultralyd (utvendig) for å se, så det har de ikke kunnet utelukke på legevakten.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Uansett om magesmertene skyldes psykiske ting/mistrivsel/sorg eller noe fysisk, tror jeg nok sannsynligheten er stor for at det er reelle smerter! Jeg var plaget av magen lenge (i voksen alder), og i flere måneder var det skikkelig vondt. Blodprøver og alt var fine, men jeg fikk syrenøytraliserende som hjalp noe (hun bør utredes først, ellers kan disse maskere andre ting) og diagnose magekatarr. Plagene skyldtes for mitt vedkommende mest psykiske ting, andre har intoleranser o.l som kan gi tilsvarende plager uten at prøver gir klare resultater. Men om man skal være hjemme fra skole eller jobb, tja, det er ikke godt å si.
Gjest ts Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Hei og takk for svar... Har fått snakket med fastlegen vår nå i kveld og han tar henne inn til onsdag... så håper han kan finne ut hva det er. Har sagt hun må prøve å gå på skolen i morgen, hun mister mye faglig når hun er borte så mange dager og det er ikke bra for henne. Regner med legen tar de prøver han må og eventuelt sender henne videre for mer utredning om han føler det trengs, er det mer på det psykiske så tror jeg hun skal ta noen fler timer hos helsesøsteren eller om vi må få inn en litt mer proff til å snakke med henne. Lar henne velge selv om hun vil jeg skal være med inn til legen, kan jo være litt bedre for henne å snakke om jeg ikke er der....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå