Gå til innhold

Hvor gammel er "for gammel"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har møtt en på skolen min, som er trivelig, kjekk og vi har en flott kjemi. Vi var ikke klar over alderen på hvernadre når denne flørten startet, men nå når det har kommet fram ble vi begge usikre. Jeg er 21 han er 40, hva er grensen for hva som er "greit"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den elstes alder delt på to pluss syv. Det er den "regelen" jeg har hørt... Så hvis du er 40 er nedre grense 27 ((40/2)+7)

Det er selvfølgelig ingen fasit på dette, så hvis dere klarer å fungere fint sammen med 19års forskjell så er det helt flott.

Skrevet

Dette er for stor aldersforskjell - og det ville det vært uansett hvem av dere som var eldst (mann eller kvinne). Dere er på helt forskjellige steder i livet og har helt ulike erfaringer og referanser - det ville jo også vært helt merkelig om dere hadde det samme ståsted og de samme tanker om veien videre. Og det vil merkes ganske raskt at dere faktisk tilhører hver deres generasjon.

Han er sikkert dritsmigret over å få oppmerksomhet fra ei ung og livlig jente, og sikkert like "høy" som deg på seksuell spenning. Men uansett hvor "ungdommelig" han er så er han fortsatt nesten 20 år rikere på livserfaring og opplevelser. Ikke la deg blende av forelskelse eller begjær, det er så og si garantert å bli en veldig kortvarig affære.

En ting til - hvor lenge er det kult for deg å "drasse" på en førtis? Passer han inn i din livsstil og blant dine venner? Vil det føles ok å gjøre alle de tingene du har lyst til å gjøre sammen med en såpass voksen mann. De samme tingene som du ville gjort med en mann i tjueårene? ELler blir det ugreit og litt flaut? For dere begge....

Nei, er redd jeg ikke har særlig sansen for sånne forhold. Det ender ofte opp med at en av partene må tilpasse seg veldig mye for å "passe inn" og da blir det fort en pinlig affære.

Sikkert ikke det du vil høre, men "finn deg en på din egen alder", dvs en som er på samme sted i livet som deg. En du har så mye felles med at dere kan ha mye moro sammen.

Skrevet
Den elstes alder delt på to pluss syv. Det er den "regelen" jeg har hørt... Så hvis du er 40 er nedre grense 27 ((40/2)+7)

Det er selvfølgelig ingen fasit på dette, så hvis dere klarer å fungere fint sammen med 19års forskjell så er det helt flott.

Så hvis fattern på 69 år finner seg ei dame på 41 er det en grei og "godkjent" aldersforskjell? Kjenner jeg blir kvalm ved tanken!

Skrevet
Dette er for stor aldersforskjell - og det ville det vært uansett hvem av dere som var eldst (mann eller kvinne). Dere er på helt forskjellige steder i livet og har helt ulike erfaringer og referanser - det ville jo også vært helt merkelig om dere hadde det samme ståsted og de samme tanker om veien videre. Og det vil merkes ganske raskt at dere faktisk tilhører hver deres generasjon.

Dette er bare tull! Ingen som sitter her og skriver kan si noe om det er for stor aldersforskjell for t.s. og den andre personen. Vi vet ingenting om hvilke steder de er på i livet, om noen er mer moden eller yngre for alderen, vi vet heller ingenting om hvor mye eller lite erfaringer og referanser de har. Vi vet heller ingenting om hvilke tanker de har om et evt. forhold og veien videre.

Mao: det er i grunnen bare t.s. som kan vurdere dette selv. Og når det gjelder aldersforskjell t.s.: Ikke bry deg om hva andre måtte mene om dette! Hvis det er riktig, så er det riktig. Er det feil, vil du merke det.

Lykke til :)

Gjest 13 år mellom oss
Skrevet

TS,

Det er mye å tenke på når det er såpass stor aldersglipp mellom dere. Som nevnt er dere på forskjellige stadier og ser på livet på to forskjellige måter.

Da jeg traff og ble kjent med min kjære var lidenskapen stor. Han gjorde meg så glad og trygg og jeg ham. Forelskelsen blomstret for hver dag og jeg hadde sommerfugler i magen hver gang jeg så han!

Men aldersglippen var ikke til å unngå og utfordringene kom.

Hvordan tror du du vil føle når du sitter der med en gjeng 40 åringer og må snakke om ting du overhode ikke interesserer deg for? Eller det å sitte sammen med hans foreldre å føle den anspentheten?

Jeg husker godt første gangen jeg tok han med i min gjeng og kommentarene fra venninnene mine var ikke til å unngå.

I starten isolerte jeg oss fra våre venner fordi jeg ikke orket å høre de kommentarene og kanskje bli påvirket. Jeg elsket han jo!

Så må du også tenke litt på hvilken mann dette er som faller for så unge kvinner.

Føler du deg klar for alt dette ++ og har evne til å forstå hvordan han kommuniserer(som og kan bli et problem) så ønsker jeg dere lykke til :)

Skrevet

Jeg har vært på nettsamfunn hvor særdeles mange menn på 40-60 år skryter av at de har funnet seg en ung jente. De har liksom enten vært sammen med noen eldre før, men finner seg yngre fordi de er penere, og at de vil fortsette med dette. Grunnen er ofte kun for det seksuelle.

Personlig føler jeg at med noen som er nesten dobbelt så gammel, mannen kunne jo i teorien være faren. Isj! Det virker litt sånn- jeg får ikke tak i noen rundt min egen alder.

Så er det det andre da, når man selv er 30 eller 40 så er gubben 50 eller 60. Det er faen meg ikke like fett selv om en del Hollywoodstjerner ser ut til å fungere "bra".

Komme litt ned på jorda igjen kanskje? :-p

Skrevet

Mellom meg og min er det 11 år. Jeg synes det fungerer veldig greit, jeg er på et annet sted i livet enn gutter på 25.

Jeg har endel livserfaring til å være så ung, det er vel det som gjør at vi holder sammen. Har aldri følt at vi ikke er på samme nivå.

Du må bare se hva som skjer, passer alt er det vel ok?!

Skrevet

Synes det høres kvalmt ut. Når det er så stor aldersforskjell og du er purung, så tenker jeg med en gang "gammel gris".

Skrevet

Jeg er 23 og viss jeg hadde hatt et forhold til en på 40, så tror jeg ikke det kunne vært noe mer enn seksuelt uansett hvor ung han såg ut!

Men det er jo bare å kjøre på, så finner du fort ut om det funker eller ikke

Skrevet

Jeg synes dette må være opp til hver enkelt å avgjøre. Blir provosert av folk som absolutt skal mene noe om hva andre gjør på dette området. Forståelig at en mor uttrykker eventuell bekymring og kommer med gode råd til sin unge datter, men bygdedyrene som elsker å tiske og hviske og peke og sladre - det er kvalmt. Og bunner nok mye i misunnelse fordi de ikke akkurat opplever den helt store kjærligheten på egen hjemmebane... da finnes det vel knapt noe mer PROVOSERENDE enn et nyforelsket par :nei::fnise:

Alder sier ofte fint lite om hvor moden man er. Og hva modenhet er, kan også diskuteres. Så lenge man går bra overens og har felles verdier er det vel bare flott at man har funnet noen å være glad i!

Forøvrig, for de som elsker å spå dommedag: De fleste feil må man faktisk erfare selv for å lære av... :murvegg:

Gjest Kvinne 33
Skrevet

Selvfølgelig er det greit med 20 års aldersforskjell synes jeg. Det kommer helt an på andre ting enn alder om dere passer sammen. Hva andre synes skal dere gi blanke i. Ønsker dere lykke til! :hjerter:

Skrevet

Det kommer helt an på personen, tror jeg. Men en slik stor aldersforskjell vil nok by på endel snakk og dømming fra samfunnet - kanskje spesielt for han. Det er generelt litt kvalmt med godt voksne menn som finner seg svært unge jenter. Jeg syns 19 år er for mye uansett:

m40 + j21 = han er en gris/midtlivskrise og/eller hun er en golddigger

m50 + k31 = han er en gris/midtlivskrise og/eller hun er desperat

m60 + k41 = han er en gris og/eller hun er meget spesiell

m70 + k51 = han er en gammel gris og hun er meget spesiell

m80 + k61 = han er en gris eller veldig rik og hun er sannsynligvis ute etter arven

Jeg syns det rekker lenge med 10 år pluss minus et par år i spesielle tilfeller, men ikke i deres. M40 + K30 er for eksempel greit nok. M30 og J20 er litt perverst.

Gjest Gjest_Petter_*
Skrevet

Han er sikkert dritsmigret over å få oppmerksomhet fra ei ung og livlig jente, og sikkert like "høy" som deg på seksuell spenning. Men uansett hvor "ungdommelig" han er så er han fortsatt nesten 20 år rikere på livserfaring og opplevelser. Ikke la deg blende av forelskelse eller begjær, det er så og si garantert å bli en veldig kortvarig affære.

En ting til - hvor lenge er det kult for deg å "drasse" på en førtis? Passer han inn i din livsstil og blant dine venner? Vil det føles ok å gjøre alle de tingene du har lyst til å gjøre sammen med en såpass voksen mann. De samme tingene som du ville gjort med en mann i tjueårene? ELler blir det ugreit og litt flaut? For dere begge....

Nei, er redd jeg ikke har særlig sansen for sånne forhold. Det ender ofte opp med at en av partene må tilpasse seg veldig mye for å "passe inn" og da blir det fort en pinlig affære.

Sikkert ikke det du vil høre, men "finn deg en på din egen alder", dvs en som er på samme sted i livet som deg. En du har så mye felles med at dere kan ha mye moro sammen.

OMG, her var det mye å ta tak i.......

Føler nesten du må roe deg ned litt med dine påstander. Du kjenner ikke disse to menneskene en gang. Du vet ikke hvilke rammer og sosiale forhold som gjelder.

Skrevet

kjenner jeg blir provosert av disse "jeg blir kvalm" svarene...

slik samfunnet er idag er det uakseptabelt med 20 års aldersfoskjell samme som ei jente ikke er sexy viss hun ikke er 170 høy og 50 kg... dagens samfunn er så overfladiske og egoistiske.

alder er kun en alder - det er menneskenes tanker og meninger som teller ikke alderen, samme som du elsker en person for den den er ikke hvordan den ser ut eller alderen!

grow up og slutt å vær så trangsynte!

enten det er 20 års forskjell eller 3 års forskjell nr 1 er ærlighet og respekt for hverandre samt god kommunikasjon

hilsen ei som er i "ett kvalmt forhold med en gammel gris" og er evig lykkelig og gir blankt faen i hva andre mener!!!

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Om det var seriøst forhold: For meg, 10 år eldre er maksgrensa (sambo er 9,5 år eldre enn meg, men ser yngre ut enn alderen sin).

Av den enkle grunn at eldre enn det blir for "gammelt", mtp at vi ville vært på forskjellige steder i livet, og eg hadde følt ett visst "press" over å stifte familie raskere side han da hadde vært nærmere 40 (om han var litt eldre enn maksgrensa) og de fleste som er i den alderen har barn fra før (not interested).

For ein "fling": da ville maksgrensa vært 45, så lenge utseende og kroppen var bra.

Skrevet

Takk for mange svar.

Vi har pratet om dette, og bestemt oss for å gi det forsøk, uten å legge for mye idet i begynnelsen. (altså, ta en dag av gangen)

Jeg har vært igjennom en oppvekst og et "liv" med mange erfaringer, og er vel det man kan si moden for alderen. Jeg har allerede "stiftet" min egen lille familie og ønsker faktisk å "slå meg til ro" og ha en familie og trygge rammer, og en såkalt hverdag.

uansett, jeg ser virkelig problemene iforhold til min å hannes omgangskrets, og jeg merker å den litt "ekkle" (i mangel på bedre ord) tanken på at han faktsik er bare 3 år yngre enn min mor...

Jeg og vedkommende har faktisk barn på samme alder (hans yngste, er like gammel som min førstefødte)

Men han har også to barn til en på 11 og en på 14, noe som er litt "rart" med tanke på at min lillebror er 14:S

nå babler jeg litt, men vet ikke helt hvilken annen plass enn her jeg kan få ut tankene mine.. Jeg har ikke tort å nevnt noe til verken venner eller familie, pga reaksjonen jeg er redd for å få.. Involverte meg for et år siden med en på 35 (uten at det ble noe mer enn en "fling", og husker bare reaksjonene jeg fikk da)

Men, uansett, er ikke det viktigste hvordan jeg har det sammen med han? Han får meg til å slappe av, vi snakke godt sammen og ler av de samme tingene.. Kjemien vi har er til å ta på..

Men hva når hverdagen kommer? hmm... er kanskje bare å vente å se?

Og, jeg er jo voksen, har barn selv og er selvstendig både i forhold til inntekt, bolig osv.. (har hatt fullt ansvar for meg selv i noen år for å si det mildt)... så det er jo ikke "barnerov" han er på.. (som han sa selv, han klarer ikke se på meg som en 21 åring, for i hodet hans, er jeg eldre enn det, pga værmåte osv)..

Skrevet (endret)

Det høres ut som for stor forskjell hvis man kun tenker alder. Det som virkelig teller er om dere matcher hverandre mentalt til tross for forskjellen. Vær forberedt på at folk tror du er splitter pine gal den første tiden. Etterhvert vil de (forhåpentligvis) venne seg til det og se hvor godt dere passer sammen.

Min venninne som også ble tidlig moden fikk sitt første barn da hun var 15. Da hun var 20 møtte hun mannen i sitt liv, og de holder fortsatt sammen etter 10 år. De er gift og har ett felles barn, men mannen har tatt til seg hennes første som sitt eget. Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det var for stor aldersforskjell da hun først fortalte meg om ham, men etter å ha sett dem sammen er det lett å se at de er som skapt for hverandre :)

Edit: Glemte å få med at mannen var 40 da hun var 20

Endret av Antlers

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...