Gjest Gjest_tulipan_* Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Nå har det jo blitt så populært med ønskelister både til bryllup, bursdager, jul osv. Personlig har jeg alltid behandlet det som navnet skulle tilsi, næmlig ønskelister. Klart at jeg har handlet fra ønskelister hvis anledningen skulle tilsi det, men jeg har like ofte handlet noe som ikke står på noen lister hvis jeg mener jeg har funnet noe som passer til personen(e). Jeg var i bryllup i forrige måned, og hadde derfor med meg gave. Denne gaven sto ikke på noen av parets ønskelister, og i ettertid har jeg fått høre via andre personer at bruden har gått og slengt dritt bak min rygg om at jeg var smålig og "lite intelligent" som ikke fulgte listene de hadde lagt ut. Er man nå altså forpliktet til å rette seg etter disse ønskelistene?
Rosalie Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Jeg vil vel si at bruden i dette tilfellet er mindre intelligent... Ofte vi ikke handler fra ønskelistene så lenge vi kjenner brudeparet godt og finner ting vi vet vil passe brudeparet.
Elensire Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 En er nok ikke forpliktet til å følge den, men det er jo kjekt å gi brudeparet noe de ønsker seg. Ofte så er det jo slik at en kjenner den ene eller andre av paret best, og da vil en gave som ikke står på ønskelisten gjerne gjenspeile den personen. Og det er jo slett ikke alltid at det er det de vil ha felles. Ønskelisten blir også lagt ut for å slippe flere dager med bytting i etterkant av et bryllup. men så klart, om en finner noe en føler er full klaff for paret så go for it er jo kjekt med en overraskelse eller to og hvis alle andre følger listen Jeg hadde i allefall satt pris på å få en gave som da ville være litt mer personlig enn noe som bare var plukket fra en liste. så jeg syns du skal fortsette med å gi personlige gaver hvis du føler du kjenner paret godt nok til det og gi blaffen i det utakknemlige brudeparet....de setter tydligvis ikke pris på at noen ville gjøre noe ekstra og gi en gave giveren har lyst å gi.
ihearttom Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Da må man isåfall kjenne personen utrolig godt, hvis man skal kjøpe noe som passer ypperlig for den det gjelder. Eneste jeg tørr å kjøpe gave til, uten å vite hva vedkommede ønsker seg, er mor og samboer. De fleste andre jeg kjenner er det vanskeligere med, for man kan jo ikke vite om de allerede eier noe tilsvarende fra før fks.
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 I min familie har vi ikke ønskelister til jul og bursdager. Jeg har blitt sammen med en som har det i sin familie. Etter vi ble sammen har jeg for første gang fått ting til jul og bursdager som ikke bare blir liggende. I min familie gir en bare vekk mye ræl, og jeg mener egentlig at en burde kanskje tenke på om en burde slutte å gi julegaver all den tid alt dette skrapet er bare ting som ender opp i skap og boder rundt om i familien. Et eksempel er et familiemedlem som nesten utelukkende får bøker, som aldri kunne tenke å lese en hel bok. Alle vet det også, men ingen tar hensyn. Alle er høflige og sier aldri noe negativt om dette til hverandre. Har folk laget en ønskeliste så følg gjerne den, for da kan det være at folk faktisk får ting som de vet at de vil ha. Å ikke følge bryllupslister syntes jeg en skal være enda mer forsiktig med. Bryllup er en stor investering for mange, og da er det jo ofte en setter litt håp i at en kan få ting som en ellers ikke fikk kjøpt, og da å gi noen noe ræl som de ikke blir kvitt fordi en selv syntes det passer så bra, det syntes jeg en skal være ytterst forsiktig med.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Forpliktet og forpliktet. Nei, det er man vel ikke, men folk lager gjerne ønskelister av en grunn. Du vet sikkert selv hvor lite morsomt det er å få fem ulike krus som samler støv innerst i et skap.
Gjest Gjest_tulipan_* Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 I dette tilfellet var det min manns bror som skulle gifte seg, og han har jeg kjent over halve livet. Jeg trodde jeg kjente dama og ettersom vi har vært omgangsvenner i mange år nå, men jeg kjenner henne tydeligvis ikke så godt som jeg tror.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Det gjør du tydeligvis ikke nei. Da er vel kanskje moralen til neste gang at ønskelister er til for å følges.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 I min søsters bryllup gav vi noe annet, nettopp fordi jeg VISTE om ting hun ønsket seg, men ikke syntes "passet" på ønskelisten. Til alle andre kjøper vi kun fra listen. Utrolig enkelt. Hvorfor gjøre ting mer komplisert for seg selv.?
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Enig. Hvorfor ta seg bryet med å sette samnmen en ønskeliste hvis alle bare skal ignorere den.
LukaFrost Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Hvis man går utenom ønskelister bør man vel ha en viss formening om at det man gir er noe som mottager vil sette pris på. Jeg har (etter å ha lest div tråder)et inntrykk av at enkelte nesten helst vil gi noe som mottager ikke vil ha. Hvis vi gifter oss og setter opp kniver fra fx Victorinox på ønskelista er det idiotisk å gi oss andre kniver. Vi har nemlig plenty av brukbare og mindre kniver, men kunne godt tenkt oss noe av bedre kvalitet
Gjest Gjest_tulipan_* Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 Vel det var det vi gjorde i dette tilfellet. Vi gav dem en ting som de, iallefall ovenfor oss, har uttrykt et stort ønske om. Min svoger har i ettertid vært svært takknemlig for gaven, så jeg tror han satte veldig pris på den. Dama har og takket meg ansikt til ansikt, men historien er tydeligvis en helt annen så snart jeg er utenfor hørevidde.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #13 Skrevet 15. februar 2010 Da har de kanskje ombestemt seg da. Kanskje de allerede har fått noe tilsvarende andre steder, kjøpt det selv...Mulighetene er mange. Er du sikker på at det ikke her er snakk om en ting som dere liker veldig godt, og paret har sagt seg enige i det fordi dere har lovprist den? Det kan jo umulig dere vite. Setter man opp et kunstverk av Vebjørn Sand på ønskelista, så blir det ikke det samme å få en poster fra Nille. Folk setter ikke opp en ønskeliste med ting de ikke ønsker seg, så hvorfor skal man på død og liv gi noe annet? Fordi man kan, eller fordi man innerst inne gir faen i brudeparets ønsker? Jeg er enig i at brudens oppførsel ikke var noe særlig her, men hadde dere fulgt ønskelista fra begynnelsen av, så hadde dere spart dere alt trøbbelet.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #14 Skrevet 15. februar 2010 Hvis vi gifter oss og setter opp kniver fra fx Victorinox på ønskelista er det idiotisk å gi oss andre kniver. Vi har nemlig plenty av brukbare og mindre kniver, men kunne godt tenkt oss noe av bedre kvalitet For å ta utgangspunkt i akkurat dette eksempelet, så er det en fallgrube av de helt store. Mange leser ønskelista og "filterer" etter eget forgodtbefinnende. Det er så mange som mangler forståelse for hva som er en god kniv og ikke, og som i beste mening dukker opp med noe som kanskje ikke er helt midt i blinken. De leser at dere ønsker dere kniver og det kan komme til å dukke opp noe helt annet en Victorinox-kniver på gavebordet. Gavegiveren er ikke nødvendigvis idiot av den grunn, men mangler den nødvendige kunnskapen. Av samme grunn kommer vi ikke til å sette opp Leica-kikkert på ønskelista, selvom vi ønsker oss det, da vi frykter at det dukker opp et dusin Bushnell- eller Tasco-kikkerter istedenfor.
MissStiles Skrevet 15. februar 2010 #15 Skrevet 15. februar 2010 Ved bryllupet, så holder jeg meg til ønskelister. Ved bursdager, så kommer litt ann på hvor godt jeg kjenner personen og om jeg allerede har en idè om hva jeg vil kjøpe til personen. Hvis ikke, så spør jeg hva personen ønsker seg.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #16 Skrevet 15. februar 2010 Jeg skriver ønskelister fordi jeg vet at enkelte trenger en veiledning. Men jeg forventer absolutt ikke at man må holde seg til lista! Ting utenom lista er nesten hyggeligere, for da har man lagt litt omtanke i det, mener jeg. Jeg behandler også ønskelister som det. Nemlig ØNSKElister.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #17 Skrevet 15. februar 2010 Jeg skriver ønskelister fordi jeg vet at enkelte trenger en veiledning. Men jeg forventer absolutt ikke at man må holde seg til lista! Ting utenom lista er nesten hyggeligere, for da har man lagt litt omtanke i det, mener jeg. Jeg behandler også ønskelister som det. Nemlig ØNSKElister. Etlite tillegg: Man klager uansett ikke over gaver man har fått. Det er mangel på folkeskikk!
Gjest Vilma Skrevet 15. februar 2010 #18 Skrevet 15. februar 2010 Jeg følger ikke ønskelister slavisk. Sist bryllup kjøpte jeg to ting som ikke sto på listen, og brudeparet har fått bruk for begge.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #19 Skrevet 15. februar 2010 Ønskelister er ØNSKElister. Men det er mange særs uintelligente ønskelister og det er de som bare har dyre ting på seg. Som om man tar for gitt at alt under femhundre kroner ikke er verdig en gang på julegaveØNSKElisten fx. Da slenger jeg gjerne ut noen innpakkete ullvangsokker - som ikke er rasende billig i alle fall. Jeg synes også til bryllup at det er dritkjipt å gi tallerken nummer elleve i et servise, og gir derfor gjerne noe unikt, men som jeg vet brudeparet kan like. Men sender med byttelapp.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #20 Skrevet 15. februar 2010 I vårt bryllup laget vi ønskeliste slik at de som ikke selv hadde noe tips til hva de skulle gi i gave kunne kikke i listen. Det var mer som tips til gjestene enn en bestillingsliste. Vi fikk mye som var utenom ønskelisten, som vi ble glade for. Det var kanskje litt kjedelig å måtte gå å bytte Eva Solo karaffel når vi samler på alt glass i en annen serie (som også kom ut av ønskelisten), men jeg klager heller ikke for det. Jeg tenker at ikke alle gidder å sette seg inn i ønskelisten og handler det de føler for. Dersom jeg da ønsker meg en spesifikk serie får jeg vel heller selv gå å bytte varen til det da, det skal være mitt problem at jeg ønsker meg noe spesifikkt ikke gjestene sitt problem. Når jeg skal i bryllup til noen jeg skal gi en større gave til kjøper jeg gjerne ut i fra listen, fordi jeg da vet jeg gir noe de har lyst på men kan også gi andre ting jeg trodde de ønsket seg. Skal jeg i bryllup til noen litt mer perifere kjøper jeg gjerne noe utenom ønskelisten, fordi de billige tingene på lista ofte er så kipe og lite personlige. Man skal bli glad for de gaver man får. Det er da veldig uhøffelig å ha gaveliste som en bestillingsliste og bli sur om man ikke får det man selv har valgt ut. Det er for meg veldig barnslig. De fleste gir jo gaver i beste mening, og det å bli sur for noens beste mening er ganske uhøffelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå