Gå til innhold

"Leie" prest, mulig?

Gjest frøken løken

Anbefalte innlegg

Gjest frøken løken
Skrevet

Jeg og min kjære planlegger å gifte oss utendørs, i hagen på hytta mi (ved sjøen). Men jeg vil gifte meg kristelig, og vi trenger vel derfor en prest?

Jeg kjenner en prest ganske godt (men ikke godt nok til at jeg tør å komme med dumme spørsmål), og har veldig lyst til at han skal vie oss. Han er prest i kirken som tilhører oss. Familien min kjenner også familien hans veldig godt.

Er det mulig å spørre han om han kan vie oss, og at han og kona da kan delta i bryllupet etterpå f.eks? Hvis de har lyst da selvfølgelig.. Blir det samme "rutine" som i kirken når man gifter seg ute (minus orgelmusikk)?

Og er det noen som har erfaring med dette som kanskje også vet hvor mye det kan koste å "leie" en prest for en dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det snakk om den norske kirke her?

Det går naturligvis an å spørre, men norske kirke har blitt særdeles strenge på hvor de forretter vigsler. Det er faktisk godt mulig at de kun gjør det på "kirkelig grunn" nå.

Skrevet

Jeg har også hørt at det har blitt veldig vanskelig å få en prest til å vie utenfor kirken. Men hvis dere kjenner presten, så bør det nok gå bra :)

Skrevet

Hvis det er en statskirkeprest dere ønsker, er det blitt ganske strenge regler for hvor de kan utføre vigsler. Følgende sitat er sakset fra hjemmesidene til kirken:

Kyrkjeleg vigsel er berre mogleg i ei kyrkje eller på ein annan gudstenestestad som er godkjend av biskopen.

Se ellers denne lenken for mye informasjon om bryllup:

http://www.kirken.no/index.cfm?event=doLink&famId=207

Andre kirkesamfunn kan muligens ha andre regler for dette, så hvis det er aktuelt med en pastor fra pinsemenigheten, metodistkirken eller en frikirkemenighet, så kan du jo kontakte dem.

Skrevet

Jeg tror en frikirke-prest er bedre, ja.

Men det skader jo ikke å spørre han dere kjenner uansett. Vær litt ydmyk og si "Jeg forstår at dette kanskje ikke er mulig, men jeg ville spørre likevel..."

Gjest frøken løken
Skrevet
Jeg tror en frikirke-prest er bedre, ja.

Men det skader jo ikke å spørre han dere kjenner uansett. Vær litt ydmyk og si "Jeg forstår at dette kanskje ikke er mulig, men jeg ville spørre likevel..."

TS her.

uff, det så litt vanskelig ut da ja.. :( Men jeg kan jo selvfølgelig spørre han pent. Men ser jo ikke ut som det er "lov", så da hjelper det kanskje ikke å spørre presten heller..

Føler for å gifte meg i statskirken ja, da det er den jeg har et forhold til. Frikirken kan også gå, men da tror jeg jeg vil føle at det ikke blir det samme... :S

Skrevet
TS her.

uff, det så litt vanskelig ut da ja.. :( Men jeg kan jo selvfølgelig spørre han pent. Men ser jo ikke ut som det er "lov", så da hjelper det kanskje ikke å spørre presten heller..

Føler for å gifte meg i statskirken ja, da det er den jeg har et forhold til. Frikirken kan også gå, men da tror jeg jeg vil føle at det ikke blir det samme... :S

min far fikk gifte seg på stranda for ett par år siden, vanlig prest og godt lag med presten.. med beskjee fra presten om at han ikke sku spørre biskopen for da ville dem bare få nei. så dem tidde stilt å gjorde vielsn på stranda... så d e mulig

Skrevet

Ta en telefon og spørr presten som jobber i sognet du har hytte, og spørr om han ser på det som en mulig eller umulig oppgave.

Det koster så lite å spørre!

og du får ikke værre svar enn nei.

Har nemlig også drømt om utensørsviesle - men det er ikke bare bare.

Selv om man kjenner presten - skal han/hun også utføre jobben sin på "lovlig" vis.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har også lest at kirkelig vigsel kun kan skje der biskopen har bestemt, og har hørt om vennners venner som uten hell har forsøkt å få gifte seg på utradisjonelle steder. I den forbindelse har jeg tenkt på noe som kanskje kan undersøkes. Jeg vet ikke om dette er mulig, men hvis alle andre muligheter er utelukket kan det være verdt å sjekke:

Noen par inngår borgerlig ekteskap for deretter å få kirkelig velsignelse. I og med at en velsignelse ikke er det samme som en vielse, kanskje dere kan få presten med på å foreta en høytidelig velsignelse utendørs? I så tilfelle kan vel ritualet legges opp noe friere mtp salmer, musikkinnslag, bibeltekster osv, i samarbeid mellom dere og presten.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg og min kjære planlegger å gifte oss utendørs, i hagen på hytta mi (ved sjøen). Men jeg vil gifte meg kristelig, og vi trenger vel derfor en prest?

Jeg kjenner en prest ganske godt (men ikke godt nok til at jeg tør å komme med dumme spørsmål), og har veldig lyst til at han skal vie oss. Han er prest i kirken som tilhører oss. Familien min kjenner også familien hans veldig godt.

Er det mulig å spørre han om han kan vie oss, og at han og kona da kan delta i bryllupet etterpå f.eks? Hvis de har lyst da selvfølgelig.. Blir det samme "rutine" som i kirken når man gifter seg ute (minus orgelmusikk)?

Og er det noen som har erfaring med dette som kanskje også vet hvor mye det kan koste å "leie" en prest for en dag?

Jeg tror prester må utføre det på vigslet jord, men jeg ville absolutt ha spurt for å være helt sikker. Virker jo som det er fler som gjør unntak. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei :) Om presten er medgjørlig, kan dere ta en liten del i kirka, bare for å ha det formelle i orden, og ha markering et annet sted etterpå, evt. en annen dag. Presten KAN også utføre vigselen utenfor kirka, selv om det ikke er helt lov :P

Dette gjør min mor, som er prest, for venner, men det er litt hysj-hysj. Det skader ikke å spørre :)

Regelen om at det måtte skje i kirka, kom etter en trend der folk ville gifte seg mens de hoppet falskjerm, sto på slalom eller gudene vet hva (obs, blasfemisk :P), og kirka følte dette kunne oppfattes som useriøst.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg vet ikke hva praksisen er, men for snart et par år siden her jeg studerer så var det iallefall ei som giftet seg i hagen på sin egen gård (tror til og med det var på trappen opp til huset deres) og presten hører til kirka i samme kommune.

MEN det kan hende at denne gården er vigslet jord, hele kommunen er "gammel" og mye av jorden har nok tilhørt store gårder og kirken i gamle dager. En annen ting er at jeg husker det var snakk om noen innstramminger rundt dette for ikke så altfor lenge siden -og da er det godt mulig de rakk å gifte seg før de nye reglene kom på plass.

Du kan jo evt. bare ringe kirkekontoret i den kommunen du skal gifte deg i og høre, du trenger ikke oppgi navn eller noe. :)

Skrevet

Hei.

Jeg skal leie inn en annen prest til å vige min kjære og meg. Og da må presten søke skriftelig til sognepresten her jeg bor. Han jeg skal bruke koster 1000 i reiseutgifter og sånt. Det var jeg klarover, og skulle bare mangle spør du meg :) Men ring til sognepresten ved hytta di å spør. Ellers kan du jo spørre han du kjente, kanskje han gjør det uten å spørre sognepresten :)

Lykke til

Skrevet

Vi skal "leie" en prest gjennom Unitarforbundet. De vier både kirkelig og borgelig. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi skal "leie" en prest gjennom Unitarforbundet. De vier både kirkelig og borgelig. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Hvordan fungerer det da? Har de ordinerte kristne prester der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...