Gjest Gjest_mia_* Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Dere vil ikke tro det...men jeg er ei dame på snart 40,men har aldri pusset sølvtøy. JEg har noe liggende, men det har blitt sort fordi jeg ikke har giddet.......men nå har jeg funnet ut at jeg må skjerpe meg :-)) Bruker dere vanlig sølvpuss eller har dere noen andre triks for å få det blankt og fint? Takker
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Jeg bruker tannkrem. Bare gnir det på med en fuktig klut eller tannbørste med myk bust.
Gjest Gjest_tussemor_* Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 første du gjør er å vaske det verste vekk med salovann. Så legger du aluminiumsfolie i ei plastbøtte eller lignende, hiver i sølvtøyet og varmt vann. ha i en neve salt eller et par t-skjeer natron. Så bli det så fint atte ikke er det giftig heller. Prøv det du, har hatt god effekt hos meg og en bruker INGEN tid eller krefter på å prøve. Kjekt for oss som egentlig ikke gidder å pusse! Er det noe som ikke løsner med dette, kan du alltids pusse ferdig med pussemiddel. Ei dame jeg snakket med brukte en slags surmelk til å pusse med og hennes var alltid skinnende - men dette har jeg ingen erfaring med selv.
Gjest Gjest_cathrine_* Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Noen gullsmeder selger en sølvdipp egnet for puss av sølvtøy. Eller, for å ordlegge meg litt anderledes; noen gullsmeder selger sølvdipp som er egent for sølvtøy, dvs at de er høye. Du putter bare sølvtøyet nedi, lar det ligge der en 10-30 sekunder, tar det opp og skyller det. Dette er sterke saker, så må ikke ligge i for lenge, kan da risikere at det blir ødelagt. En sånn dipp varer i en "evighet" og koster under 100lappen tror jeg. Veldig effektiv!
Gjest Spinell Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Jeg bruker vanlig sølvpuss og myke kluter. Skulle gjerne brukt et av vidundermidlene som er nevnt her, men jeg har et sølvbestikk som skal ha enkelte oksiderte (svarte) krinkelkroker, og da tør jeg ikke ta sjansen på å bade det. For å slippe å pusse så ofte oppbevarer jeg sølvtøyet i plastlommer som er beregnet til dette.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 første du gjør er å vaske det verste vekk med salovann. Så legger du aluminiumsfolie i ei plastbøtte eller lignende, hiver i sølvtøyet og varmt vann. ha i en neve salt eller et par t-skjeer natron. Så bli det så fint atte ikke er det giftig heller. Prøv det du, har hatt god effekt hos meg og en bruker INGEN tid eller krefter på å prøve. Kjekt for oss som egentlig ikke gidder å pusse! Er det noe som ikke løsner med dette, kan du alltids pusse ferdig med pussemiddel. Ei dame jeg snakket med brukte en slags surmelk til å pusse med og hennes var alltid skinnende - men dette har jeg ingen erfaring med selv. Helt enig med det du skriver her, pusset vårt for 10-12 år siden. det er no like blankt,, oppbevarer sølvtøyet i tette plastbokser (tupperware) bruker det 1-2 ganger pr år vasker det i oppvaskmaskina og legger det tilbake i tette plastbokser.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #7 Skrevet 27. februar 2010 kan jeg velge salt ELLER natron? Og hvor mye alumniumsfolie, og hvor mye vann?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå