Gjest l.o.a Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Kan man "merke" noe på HD-barn før de får diagnosen at ikke alt er som det skal? Jenta mi fikk henvisning til røntgen av hoftene da hun var 6.5mndr. Vi fikk ikke svar på undersøkelsen, men ny henvisning til ultrayd. Hun er nå 7mndr gammel. Hofteleddsdysplasi-diagnosen virker utrolig kjipt å få når man er 7mndr!! Jenta mi sitter,krabber og elsker å stå oppreist.. om ho nå må i gips etc. vil jeg og hele familien ta det veldig tungt. Jeg går nå rundt og håper at hun er helt frisk og at det er vanlig med både røntgen og ultralyd for å finne ut om det er noe/ikke er noe galt med hoftene... Sukk..
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 jeg bare må spørre, er det noe de blir friske av?
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Jeg vil tro at den rtg-bildene kanskje var noe uklare, slik at de må ta en utralyd for å være sikre. Forstår at det vil være veldig tung om hun må få gips, men det vil jo være bedre, enn at hun skal være plaget resten av livet. Hvorfor ble det oppdaget så seint? Og til siste gjest: jo de blir frisk etter behandling.*
Gjest TS Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Jeg vil tro at den rtg-bildene kanskje var noe uklare, slik at de må ta en utralyd for å være sikre. Forstår at det vil være veldig tung om hun må få gips, men det vil jo være bedre, enn at hun skal være plaget resten av livet. Hvorfor ble det oppdaget så seint? Og til siste gjest: jo de blir frisk etter behandling.* Uff.. får helt angst med tanken på at det er noe der.. Så prøver å tenke at det kanskje ikke er noe der.. Selvfølgelig er det bedre at hun behandles nå og ikke må lide senere.. hun vil jo aldri huske dette uansett. Det er jo verst for de voksne dette her.. Og hvorfor blir det nå eventuelt oppdaget så sent? Hvem vet. Hun ble kontrollert på sykehuset. -og så på noen kontroller i ny og ne på helsestasjonen av legen der.. (ung & nyutdannet). Og alt var visst fint.. helt til den unge legen ble litt i tvil på 6mndrs-kontrollen.. Mitt håp er at lillejenta er fryktelig sterk i muskelaturen (ligger langt fremme i forhold til sitt alderstrinn) og at han fikk problemer med å sjekke hoftene på en slik måte han ønsket og at han derfor ikke ville ta noen sjanser.... Men de endelige svarene får vi jo ikke før om 1 uke...
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Jeg tror jeg ville ringt sykehuset jeg, og snakket med legen som leste rtg-bildet, så slipper du å lure...
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 jeg bare må spørre, er det noe de blir friske av? Jeg hadde kraftig HD som liten, lå i strekk og gips. Har ingen varige men av dette :gjeiper: men mamma synes det var trasig... Hoftene mine er like bra som friske hofter, har nettopp tatt røntken av de
Gjest Unknown Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 (endret) Man kan av og til merke på beina til hd-barn at de ikke er symetrisk, at "valkene" på låra ikke er lik på begge beina.. Det går nok helt bra selv om de evt. ikke ble oppdaget med en gang. Sånn jeg har skjønt det så blir ho nok lagt i gips/strekk, men det blir som oftest helt bra tilslutt Og det er verst for foreldrene! Har du lest noe om dette? Det finnes flere grader, visst jenta di bare har grunn skål f.eks, så er det ikke lett og oppdage det..Mange blir ikke oppdaget engang! De har bare lett for at hofta skal gli ut av ledd.. Mens de som er verst ramma, er født med hofta ute av ledd Her synst jeg og huske det stod en del fornuftig: http://www.hofte.no/index.html og her: http://www.haukeland.no/metodebokorto/meto...ftedysplasi.htm Edit: la til litt til Endret 15. februar 2010 av Unknown
Saeria Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Det er i hovedsak alvorlighetsgraden av HD som avgjør hva som skjer. De fleste barn legges i Freijkas pute først. Jeg ble født med HD. Ble lagt i pute, men da det ikke var nok, ble jeg lagt i gips. Hoftene mine er helt fine i dag.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Ikkje kjekt å vente på svar på rtg og ultralyd, håpar jenta di blir friskmeldt! Når ho er blitt så stor blir ho lagt i gips om ho har alvorlig hoftefeil. Om ho ikkje har alvorlig grad, men umodne/grunne hofter må ho ha skinne (hofteortose). Og dette _er_ verst for oss voksne. Det blir problem med bilsete, vogn, vognpose, klær... Men dei små har det bra! Og det er langt bedre å oppdage og behandle hd nå medan ho er lita, enn å måtte behandle dette på eldre barn. Håpar det viser seg å vere ingenting, berre ein usikker lege! Helsing mamma til ei som hadde frejkas pute i 3 mdr som nyfødt, og hofteskinne frå ho var 8 til 11 månadar. No er ho 1 år og frisk og fin
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er født med det, og lå i gips. Jeg måtte være forsiktig en stund etterpå, og det var vondt å ikke kunne løpe og leke like uhemmet som de andre. Det var også fælt med redselen jeg fikk da jeg glemte meg bort og løp likevel. Du kan jo ikke fortelle en liten unge at hun ikke får lov å løpe omkring. Men etter at helingsperioden var over har jeg ikke hatt noen plager overhodet. Dette går garantert bra, uansett om datteren din har det eller ikke. Pass bare på å gi den lille masse kos og omtanke mens det hele står på, så vil hun ikke føle det som noe fælt. Det ble forresten oppdaget på meg også da jeg var 6 mnd. Det oppdages visst ikke før den alderen.
Maxi Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Datteren min er født med det og hun lå i frejkas pute i 3 mnd før hun ble frisk. Jeg hadde det også, men da ble det ikke oppdaget før jeg var 2 år og jeg måtte ha gips, da tok det vel ca 1 år før jeg ble frisk.
Umuriel Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 Vi var til UL med hoftene til sønnen vår da han var fire uker gammel. Det var da observert "ett-eller-annet" under legeundersøkelsen etter fødsel. Under UL-undersøkelsen tok legen bilder slik at en annen lege også kunne vurdere bildene (rutine). Fikk vite umiddelbart etterpå at legen ikke kunne se noen som helst feil på hoftene til babyen vår. Rart at dere ikke fikk svar etter undersøkelsen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå