Gjest ts Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Hei! Jeg har en hund som bjeffer med en gang han blir etterlatt alene i huset. Problemet er at der vi bor nå går det fint. Men vi skal snart flytte inn i et leilighetskompleks og det er garantert at det vil komme klager på bjeffingen hans. Hvordan kan jeg trene opp hunden til å slutte å bjeffe når vi går i fra han? Det er ikke slik at han bjeffer konstant, men spesielt om han hører noen lyder. Noen som har noen råd? Har tenkt om det kan gå med at vi kjøper en walkietalki(eller hvordan det skrives) og kjeftet på han hver gang han bjeffer... Noen som har noen råd?
Kamelia83 Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Hvor gammel er han og hva slags rase? Kanskje dere bør starte med alene hjemme trening helt fra begynnelsen igjen? Ha på en radio mens dere er borte så han hører noe hele tida? Du skriver ingenting om hva dere allerede har prøvd. Jeg syns ikke dere skal kjefte på han hver gang han bjeffer. Da får han jo oppmerksomhet.
Gjest ts Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Hvor gammel er han og hva slags rase? Kanskje dere bør starte med alene hjemme trening helt fra begynnelsen igjen? Ha på en radio mens dere er borte så han hører noe hele tida? Du skriver ingenting om hva dere allerede har prøvd. Jeg syns ikke dere skal kjefte på han hver gang han bjeffer. Da får han jo oppmerksomhet. Han er to år og er en shitzu. Vi har ikke prøvd så mye fram til nå ettersom det ikke har vert et problem, men det vil snart bli et problem. Tingen er at han bjeffer når han hører noe eller ser noe utenfor vinduet. (Han er nødt til å ha tilgang til et vindu eller så blir han stressa) Dette skjer jo ganske ofte Tror han bjeffer fordi han kjeder seg egentlig. Tar gjerne imot råd for er ganske blank når det gjelder slike ting. Kan prøve med radio ja om det hjelper, noen andre tips?
NovaFlare Skrevet 20. februar 2010 #4 Skrevet 20. februar 2010 (endret) (Han er nødt til å ha tilgang til et vindu eller så blir han stressa) Hva er dette for en hund? Det pleier å være stikk motsatt. Hunder som får tilgang til et vindu blir MER stresset fordi de da automatisk blir sittende å passe på. Hehe. Han stresser nok fordi han er vant til å ha et vindu, så hvis det forsvinner så leter han. Jeg ville dekket til nederste delen av vinduet eller tilgangen slik at han ikke kan se ut, etterhvert vil det bli bedre. Først og fremst bør dere ha på noe lyd ja, noe som gjør at han ikke hører de utenfor så godt, ha på tv eller radio Så bør han ha noe å gjøre kanskje? Gi ham en Kong med leverpostei inni slik at han blir opptatt av den og blir litt sliten i hodet samtidig. Evt ta en halvliterflaske, skru igjen korken godt, brenn et hull lenger ned på andre enden, og fyll med godbiter, så må han jobbe litt og bruke tid De fleste hunder som stresser hjemme gjør det fordi de har for MYE plass. Dess mer plass, dess mer må de holde styr og "passe" på. Derfor blir faktisk mange hunder roligere når de får et avgrenset område å være på, som inne på et bad, eller i et stort bur med pledd over (ikke utsikt), men buret bør bare være for en time eller to da, da vil den nok bare sove likevel Sett hunden på dette avgrensede området og gi den noe godt, som et uimotståelig bein eller noe annet som varer litt. Husk radio da Og en annen ting: husk å ikke vær superglade og hilse når dere kommer hjem, overse ham de første 30 sekundene. At dere kommer og går skal være HELT naturlig, og ingenting å feire julaften over, men da må dere også signalisere det samme. Så ingen suss og nuss og vill hilseseremoni når dere kommer hjem All oppmerksomhet er god oppmerksomhet, enten dere kjefter eller roser. Så hvis dere sier "nei" og "fy" eller hysj når han bjeffer så forsterker dere faktisk bjeffingen. Han får jo oppmerksomhet selv om den er negativ, og da har han oppnådd det han ville Endret 20. februar 2010 av NovaFlare
Gjest ts Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Hva er dette for en hund? Det pleier å være stikk motsatt. Hunder som får tilgang til et vindu blir MER stresset fordi de da automatisk blir sittende å passe på. Hehe. Han stresser nok fordi han er vant til å ha et vindu, så hvis det forsvinner så leter han. Jeg ville dekket til nederste delen av vinduet eller tilgangen slik at han ikke kan se ut, etterhvert vil det bli bedre. Først og fremst bør dere ha på noe lyd ja, noe som gjør at han ikke hører de utenfor så godt, ha på tv eller radio Så bør han ha noe å gjøre kanskje? Gi ham en Kong med leverpostei inni slik at han blir opptatt av den og blir litt sliten i hodet samtidig. Evt ta en halvliterflaske, skru igjen korken godt, brenn et hull lenger ned på andre enden, og fyll med godbiter, så må han jobbe litt og bruke tid De fleste hunder som stresser hjemme gjør det fordi de har for MYE plass. Dess mer plass, dess mer må de holde styr og "passe" på. Derfor blir faktisk mange hunder roligere når de får et avgrenset område å være på, som inne på et bad, eller i et stort bur med pledd over (ikke utsikt), men buret bør bare være for en time eller to da, da vil den nok bare sove likevel Sett hunden på dette avgrensede området og gi den noe godt, som et uimotståelig bein eller noe annet som varer litt. Husk radio da Og en annen ting: husk å ikke vær superglade og hilse når dere kommer hjem, overse ham de første 30 sekundene. At dere kommer og går skal være HELT naturlig, og ingenting å feire julaften over, men da må dere også signalisere det samme. Så ingen suss og nuss og vill hilseseremoni når dere kommer hjem All oppmerksomhet er god oppmerksomhet, enten dere kjefter eller roser. Så hvis dere sier "nei" og "fy" eller hysj når han bjeffer så forsterker dere faktisk bjeffingen. Han får jo oppmerksomhet selv om den er negativ, og da har han oppnådd det han ville Det med å stenge hunden inne på et avgrenset området fungerer ikke. Vi har konkludert med at han har klaustrofobi. Før hadde vi han kun på et rom, da gjorde han fra seg (selv om vi var vekke bara et kvarter), tråkket i avføringen (slik vi hadde garantert en time med hundevasking og basjevasking, hehe) og klorte opp dørene. Bjeffet gjorde han også hele tiden, bara mer ekstremt. Når han derimot fikk gå fritt i hele leiligheten og ha tilgang til et vindu, så har han aldri gjort fra seg inne, selv om vi har vært vekke en hel arbeidsdag. Rommet han var på var heller ikke et lite kott, men et rom på rundt 10 kvadratmeter. Hehe tror vi har en litt spesiell hund. Men skal teste det med å ha en radio på og kjøpe slike leker til han. Men enkelte dager kan det være vi er vekke 8 timer (noe som helst skal unngås, men ikke alltid lar seg gjøre). Hva kan jeg gjøre da for å unngå at han bjeffer? Men lurer også på om huseier kan kaste oss ut om vi har det rolig mellom 23 og 07? Han er jo en hund, er naturlig at han vil bjeffe litt..
Gjest Gjest_hallohallo_* Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 begynn å si tsssj kjempe høyt hver gang han bjeffer, da blir han vant til at han ikke skal gjøre det, funker ikke dette spurt vann med en liten spray flaske, da skjønner han det i allefall!
NovaFlare Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 begynn å si tsssj kjempe høyt hver gang han bjeffer, da blir han vant til at han ikke skal gjøre det, funker ikke dette spurt vann med en liten spray flaske, da skjønner han det i allefall!
NovaFlare Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Da ville jeg personlig ha tatt meg et par uker ferie og startet alene-treningen på nytt.
Gjest ts Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Da ville jeg personlig ha tatt meg et par uker ferie og startet alene-treningen på nytt. Og hvordan går jeg frem på alenetrening? Lar han være alene 10 min kommer tilbake, så øker jeg intervallene gradvis?
Kamelia83 Skrevet 24. februar 2010 #10 Skrevet 24. februar 2010 Starter med et par minutter, og øker gradvis. Du må ALLTID helt fra starten av rekke å åpne døra, og komme inn FØR han har gitt fra seg et bjeff, eller før han piper. Om han skulle rekke å bråke før du kommer inn igjen må du vente til han har slutta igjen. Ikke gå inn mens han bjeffer. Ettersom han er vant til å være litt alene, trenger du kanskje ikke starte med bare et par minutter, men du må sørge for å ikke bruke så lang tid at han bjeffer. Da har han mislykkes med å være alene, og det vil du jo ikke.
NovaFlare Skrevet 24. februar 2010 #11 Skrevet 24. februar 2010 Du starter med ETT sekund! Altså gå inn og ut av dører og komme tilbake umiddelbart, gå inn og ut til han synes det blir kjedelig å se på, så ett minutt, osv. Kom alltid tilbake FØR han piper. Og begynner han å pipe/bjeffe, må du vente til han er stille før du kommer inn igjen. Vi har kommet til 20 minutter nå :D Skal øke med 10 minutter pr dag fra nå av.
skandale Skrevet 24. februar 2010 #12 Skrevet 24. februar 2010 Vi også har litt problemer med dette. Om vi er på besøk hos noen i blokk o.l., eller hunden blir passet av venner hvor den ikke er så godt kjent, har vi et sånn strømhalsbånd. Hunden vet/tror at den ikke kan bjeffe med dette, for da får den et lite støt. Det tok to bjeff å lære. Nå er strømmen skrudd av for lengst, men halsbåndet settes fortsatt på når det er viktig at hunden er stille. Den er like lykkelig som alltid, den bare lar vær å bjeffe.
Kamelia83 Skrevet 24. februar 2010 #13 Skrevet 24. februar 2010 Jeg syns strømhalsbånd blir en litt for enkel måte å trene på for eieren. Heller gi hunden ubehag enn å bruke litt ekstra tid liksom.
NovaFlare Skrevet 24. februar 2010 #14 Skrevet 24. februar 2010 Strømhalsbånd er ULOVLIG! For den som ikke visste det. Og en grusom måte å herske over hunden sin på. Fysj
Gjest yojo Skrevet 24. februar 2010 #15 Skrevet 24. februar 2010 Hunden din blir stresset fordi den har for stort område "og passe på". Min forrige hund bjeffet hvis hun var løs i huset, men når hun var i bur hørte man ikke noe. Kanskje du skal prøve å bruke buret? Bruker dere det i andre sammenhenger?
skandale Skrevet 24. februar 2010 #16 Skrevet 24. februar 2010 Strømhalsbånd er ULOVLIG! For den som ikke visste det. Og en grusom måte å herske over hunden sin på. Fysj Det visste jeg ikke. Vi kjøpte det i dyrebutikken, som anbefalte det.(!) Uansett, vi testet naturligvis på oss selv, og satte på den svakeste styrken. Etter den første dagen har det ikke vært strøm i det, og det går helt fint. Jeg kjenner hunden min så godt at jeg vet den ikke har det vondt med båndet på, heller. Den forstår bare at nå må vi være ekstra stille.
NovaFlare Skrevet 24. februar 2010 #17 Skrevet 24. februar 2010 (endret) Uansett, det METODEN som er fæl. Gjør som jeg vil ellers blir det ubehag Dere har ikke trent han godt nok, ikke straff HAM for det Jo, det er ulovlig å bruke, selv om det er til salg. Kun lov av autoriserte mennesker for å bruke på gjeterhunder som skal holdes unna sau... ikke alene hjemme-trening Tenk om det skjer noe mens dere er vekk, innbrudd, brann eller noe som gjør at hunden har en GRUNN til å bjeffe, da tør den ikke fordi den er REDD for å få vondt. Nei fy. Endret 24. februar 2010 av NovaFlare
skandale Skrevet 25. februar 2010 #18 Skrevet 25. februar 2010 Vi har det selvfølgelig ALDRI på når vi ikke er hjemme. Jeg skal likevel slutte med det nå som du sier det er ulovlig. Jeg forstår tankegangen din (gjør som jeg vil eller få vondt), men med sterkt vokterinstinkt er det ikke bare-bare å trene til til å slutte å bjeffe 100 % på steder med mange ukjente lyder.
NovaFlare Skrevet 13. mai 2010 #19 Skrevet 13. mai 2010 (endret) men med sterkt vokterinstinkt er det ikke bare-bare å trene til til å slutte å bjeffe 100 % på steder med mange ukjente lyder. Husk bare at det er IKKE vondt ment, men nå er det slik at mange velger feil rase for sitt bruk. Og hvis du har valgt en rase med sterke instinkter, så er det faktisk slik at det kan hende at den aldri vil slutte å bjeffe 100% slik du ønsker at den skal. Og det må du kanskje bare akseptere. Det er litt viktig å velge raser hvor man kan leve MED de kvalitetene og instinktene den har - og ikke på tross av Nå er det ikke sikkert du har valgt rase kun basert på utseendet, men mange gjør dessverre det. Og det går utover hunden. Mange irriterer seg over at hunden prøver å jage biler- men de valgte selv å kjøpe en border collie kun til kos. Skjønner? At den bjeffer er selvsagt irriterende og det må man minimalisere som oftest, bare vær litt rund i kantene mot hunden om det er en vakthund, for den kan faktisk ikke noe for at den er avlet til å gjøre nettopp det. Endret 13. mai 2010 av NovaFlare
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå