Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Har et barn som klemstret fingeren i en dør. Det er litt hevelse og er litt blå. Men det er ikke noe smerter. Kan det alikevel være forstuelse, slik at vi bør gå til lege?
Gjest SmallTalk Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 En forstuet finger er ikke noe man trenger å dra til lege med. En knekt finger er derimot noe man trenger å dra til lege med. Så lenge fingeren ikke er synlig knekt (skjeiv i forskjellige retninger + at den og deler av hånden hovner opp), du kan bøye den og ta på den uten at det er altfor vondt, så er det bare å teipe den sammen med en annen finger noen dager og den vil bli bra av seg selv. Har du mistanke om (eller ser) at den er knekt, så tar du kontakt med lege.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 En forstuet finger er ikke noe man trenger å dra til lege med. En knekt finger er derimot noe man trenger å dra til lege med. Så lenge fingeren ikke er synlig knekt (skjeiv i forskjellige retninger + at den og deler av hånden hovner opp), du kan bøye den og ta på den uten at det er altfor vondt, så er det bare å teipe den sammen med en annen finger noen dager og den vil bli bra av seg selv. Har du mistanke om (eller ser) at den er knekt, så tar du kontakt med lege. Takk for svar:) Har inegn misstanke om at noe er knekt. Barnet beveger fingeren akkurat som normalt, og klager heller ikke over smerte ved bevegelse, eller når jeg trykker på fingeren. Men har lite peiling, så derfor lurte jeg på om det i verste tilfelle kunne være forstuing, men ikke brudd. Er det uvanligf at man tar med seg barn til lege ved forstuing, eller misstanke om forstuing?
Gjest SmallTalk Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 (endret) Ja, jeg vil si det er unormalt. En forstuing er ikke farlig med mindre området har blitt veldig hovent og det er fare for at muskler eller sener er kraftig strukket/avrevet. Så lenge barnet ikke hylgriner og viser tydelig at det har veldig vondt/nekter å bruke fingeren så vil jeg si at en tur til legen er å kaste bort tid og ressurser. Endret 14. februar 2010 av SmallTalk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå