Gå til innhold

teit bilspm...

Gjest Gjest_sara_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sara_*

har kjørt bil 1 gang og lurer på; når man skal rygge må man bruke gassen også?eller er det bare å slippe clutchen ut litt og litt?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lappen siden 86

Dette spørsmålet får meg til å lure på om TS har sertifikat.

Eller tok du lappen i '72 og skal ut for andre gang nå...?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet får meg til å lure på om TS har sertifikat.

Eller tok du lappen i '72 og skal ut for andre gang nå...?

:)

Hvorfor bruke energi på å lure på det når TS skriver at h*n bare har kjørt bil én gang? Ingen som bare har kjørt bil én gang har sertifikat (selv om man kanskje skulle tro det noen ganger).

Ja, man må bruke gass sammen med clutch for å få rygget bilen, det blir akkurat på samme måte som når du kjører fremover, ja, bare at bilen går bakover i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid man trenger gass for å rygge nei. Litt eldre dieseler er så seige at det er bare å forsiktig slippe clutchen så går den fint av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder for tiden på å lære meg å kjøre bil på trafikkskole.

Der kjører jeg en ganske ny dieselbil, og kjørelæreren min sier at jeg helst bare skal bruke clutchen når jeg rygger.

Jeg bare tar pedalen forsiktig ut til "gripepunktet" også begynner bilen og bevege seg.

Det finnes mange måter å rygge på, så da må man vel bare gjøre det man foretrekker selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, noen biler går det an å gjøre med. Andre er helt håpløse. Jeg husker jeg kjørte en relativt ny Mondeo med diesel, og den var så ufattelig følsom på clutchen at selv eieren som hadde kjørt bilen over 100' km både titt og ofte klarte å kvele den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg så overskriften tenkte jeg at jeg skulle skrive "det finnes ikke dårlige spørsmål, bare dårlige svar". Det hadde jeg rett i.

TS: Alle biler er forskjellige og den eneste riktige måten er å kjenne seg frem med clutchen. Noen bilen rygger veldig fort på tomgang, mens andre snegler seg av gårde. Dersom du bare har kjørt bil en gang tidligere så er det naturlig at du kommer til å kvele motoren noen ganger. Jeg personlig pleier å rygge med clutch og bremsepedal (jeg kjører en 97-modell med 1,2 liter bensinmotor og 75 hestekrefter). Gasspedalen bruker jeg når jeg skal kjøre fortere, og det skal jeg som regel ikke når jeg rygger. Om det er diesel eller bensinmotor skal du bare drite i - det har ikke noe med saken å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...