Torine Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Lurer på hvordan reglene er i dag. Vi er samboere og har barn sammen, vi har også kjøpt et hus sammen. Dersom den ene skulle falle fra har vi skrevet testamentet. Det advokaten sa for en del år siden var at vi burde gifte oss hvis vi vil at den andre skal få sitte igjen med huset og sitte i uskifta bo? Ellers vil arven til barna bli ivaretatt av overformyderiet??? Vet dere hvordan reglene er i dag? Vil jeg f.eks miste huset dersom mannen faller fra.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Lurer på hvordan reglene er i dag. Vi er samboere og har barn sammen, vi har også kjøpt et hus sammen. Dersom den ene skulle falle fra har vi skrevet testamentet. Det advokaten sa for en del år siden var at vi burde gifte oss hvis vi vil at den andre skal få sitte igjen med huset og sitte i uskifta bo? Ellers vil arven til barna bli ivaretatt av overformyderiet??? Vet dere hvordan reglene er i dag? Vil jeg f.eks miste huset dersom mannen faller fra. Dere må ha samboerkontrakt hvor eierforhold til bolig framgår. Gjensidig testamente. Og : nb nb nb !!! livsforsikring som sikrer at gjenlevende part har råd til å beholde bolig og levestandard.
Torine Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2010 Takk for svar! Men lurer fortsatt på om: 1. Vi er gift, man kan sitte i uskifta bo. Da kommer forsikring i tillegg eller? 2. Man er samboer og har kontrakt og forsikring. Forsikringenspremien dekker den andres part på lånet. I det testamentet vi skrev fikk jeg beskjed av advokat at man kun kan sette en del av det til samboer, resten skal til felles barn og vil bli ivaretatt av overformynderiet.
Torine Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 15. februar 2010 huff jeg høres sikkert veldig negativ ut når jeg går rundt og tenker på slike ting, men saken er at jeg kjenner en jente som var så uheldig å miste kjæresten sin. Han hadde hatt god lønn og hun hadde vært hjemme med barna. De var kun samboere, og hadde ikke skrevet testamentet. Hun mistet hus og hjem i tillegg til sorgen hun måtte gjennom og måtte leve på sosialstønad en periode. Leilighet, bil osv stod på han så dette ble da verdier som ble satt til side til barna blir 18 år. Veldig kjipt for henne å havne i en slik situasjon, bare fordi det hans navn stod som eneeier på alt.
Gjest regine ii Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 huff jeg høres sikkert veldig negativ ut når jeg går rundt og tenker på slike ting, men saken er at jeg kjenner en jente som var så uheldig å miste kjæresten sin. Han hadde hatt god lønn og hun hadde vært hjemme med barna. De var kun samboere, og hadde ikke skrevet testamentet. Hun mistet hus og hjem i tillegg til sorgen hun måtte gjennom og måtte leve på sosialstønad en periode. Leilighet, bil osv stod på han så dette ble da verdier som ble satt til side til barna blir 18 år. Veldig kjipt for henne å havne i en slik situasjon, bare fordi det hans navn stod som eneeier på alt. og dette viser jo så altfor tydelig at man faktisk MÅ sette seg inn i lover og regler også på dette området, og ikke bare tro. For din del vil jeg si at du bør - igjen - kontakte advokat for å få svar på dine spørsmål, her inne får du forsåvidt svar, men mye er synsing og ikke riktig. Uansett er man fortsatt best sikra om man er gift, det er - heldigvis! - ikke likestilling mellom de som "bare" er samboere og de som er gift i fht. loven.
Torine Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 18. februar 2010 Hei Takker igjen for svar. Ja jeg må nok kontakte advokat for å sette meg inn i dette.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 Takk for svar! Men lurer fortsatt på om: 1. Vi er gift, man kan sitte i uskifta bo. Da kommer forsikring i tillegg eller? 2. Man er samboer og har kontrakt og forsikring. Forsikringenspremien dekker den andres part på lånet. I det testamentet vi skrev fikk jeg beskjed av advokat at man kun kan sette en del av det til samboer, resten skal til felles barn og vil bli ivaretatt av overformynderiet. Samboerkontrakter skal vel i utgangspunktet i dag sikre dere bra nok...men, og vel... Det er ingenting som juridisk sikrer partene bedre enn ekteskap. Det er da bare å "slenge innom" byfogden for å få papiret, behøver ikke gjøre noe stort styr av det. Min mann og jeg gjorde det for over 30 år siden. Den gang var det jo ikke noe som het samboerkontrakt. Vi kunne godt vært bare samboere vi, men vi ønsket det juridiske i orden. Om det hadde vært i dag, ville vi fortsatt gjort det samme: Ekteskap er som sagt tryggest for å sikre dere juridisk. Det er ikke så ille å være gift.
lilleGrethe Skrevet 20. februar 2010 #8 Skrevet 20. februar 2010 Pappa er/var advokat (praktiserer ikke lenger) og har opp igjennom årene gitt råd til samboende par som vil sette opp kontrakt. Råd nr 1 var å gifte seg. Han fikk forklart dem alternativene også - men det var såpass komplisert at alle parene bestemte seg for å gifte seg. Han fikk aldri noe penger fra disse.. Nå har riktignok reglene endret seg litt siden da, samboere har flere rettigheter. Men som Regine sier over, det er fortsatt best å være gift.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2010 #9 Skrevet 20. februar 2010 Dette er viktige ting å tenke over. Dersom ting skulle skje er det utrolig kjedelig å måtte selge hus og andre eindeler, på toppen av sorgen. Barna er enearvinger etter faren, har dere ikke gjensidig testamente har du ikke rett på noe. Men barna har uansett rett på sin farsarv (husker ikke hvor mange g akkurat nå), så til tross for testamente vil du måtte "kjøpe ut" egne barn. Noe du slipper som gift, med mindre han har særkullsbarn. Har dere ikke barn har foreldrene rett på all arv etter han. Samboerkontrakt og andre papirer sikrer din eiendel. Da vi fortsatt var samboere lot min mann meg stå som 50% eier av bil og hus, selv om han hadde puttet inn større egenandel. Selv om man er gift er det skjeldent man har råd til å sitte på felles hjem alene dersom noe skulle skje. Derfor kan kryssforsikring alltid være en god ide. Dette er imidlertid dyrt. For vår del har min far lovt at dersom vi skulle komme i den situasjonen vil han gi et forskudd på arv slik at vi kan betale ned huset. (min man har med sin inntekt råd til å sitte på huset alene) Så som de over anbefaler jeg: 1. gift dere. 2. sørg for gjensidig testamente, 50% eierandel på papiret (blir dyrt dersom dere ikke ordnet det i utgangspunktet mtp dokumentavgift) og samboerkontrakt. og forsikring. For oss, som kjenner godt til juss og rettigheter, var det rett og slett uaktuelt å få barn sammen uten å være gift.
Torine Skrevet 4. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 4. mars 2010 Tusen hjertlig takk for svar;) Vi har bestemt oss for å slenge innom byfogden ja. takk igjen!
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #11 Skrevet 4. mars 2010 Lurt av dere å sette dere inn i dette ja Når det er sagt er det ofte greit å skifte boet med barna dersom den ene foreldren dør tidlig mens man fortsatt er nyetablerte med ganske mye lån, fordi det vil koste mer å skifte seinere når mer av lånet er nedbetalt. Dersom gjenlevende forelder selger huset (tror jeg) eller gifter seg på nytt (er jeg sikker på) skal boet skiftes uansett. Har selv en i nær familie som mistet ektefellen som 29-åring. (Pengene kommer jo uansett ikke barnet til gode før det er 18 år og det er stort sett en fordel at den gjenlevende foreldren har ok økonomi, framfor å "miste" nedbetalt lån til overformynderiet).
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #12 Skrevet 4. mars 2010 Jeg synes det er litt rart med samboere som gjerne vil ha alle rettighetene (og pliktene) til de gifte men som ikke vil gifte seg. Hvorfor tviholde på samboerskapet? Og når reglene for samboere ligner mere og mere på reglene for de gifte: skal man si stopp og la det være igjen en forskjell? Hva skal egentlig være forskjellen på samboerskap og ekteskap? Slik det utvikler seg nå så blir det til slutt akkurat det samme men med to forskjellige navn.
Leo Skrevet 5. mars 2010 #13 Skrevet 5. mars 2010 Jeg synes det er litt rart med samboere som gjerne vil ha alle rettighetene (og pliktene) til de gifte men som ikke vil gifte seg. Hvorfor tviholde på samboerskapet? Og når reglene for samboere ligner mere og mere på reglene for de gifte: skal man si stopp og la det være igjen en forskjell? Hva skal egentlig være forskjellen på samboerskap og ekteskap? Slik det utvikler seg nå så blir det til slutt akkurat det samme men med to forskjellige navn. Enig! Det bør være litt forskjell på å dele seng og adresse med noen og å være gift. Vil man ha rettighetene, og pliktene, som følger med et ekteskap kan man gifte seg. Det er egentlig ikke noe annet enn en juridisk bindende kontrakt som det er helt gratis å inngå. Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor det er så problematisk å gifte seg når man allerede har forpliktet seg gjennom felleseie i fast eiendom, barn osv.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #14 Skrevet 5. mars 2010 Nye regler fra 1. juli 2009. Er du samboer og har barn med avdøde så har du rett til å sitte i uskiftet bo: http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/f...s-arverett.html
Gjest meg Skrevet 21. april 2010 #15 Skrevet 21. april 2010 hei folkens jeg lurte på noe. jeg og kjæresten min kjøpte et hus sammen , med begges navn. jeg har flytta ut av huset nå i 6 månder. og har ikke betalt noe . jeg har tenkt å selge huset men det vil han ikke.. hva kan jeg gjøre. er ikke så flink med regler å sånn.
LukaFrost Skrevet 21. april 2010 #16 Skrevet 21. april 2010 Hvis dere har kjøpt hus sammen og det så er slutt mellom dere skjønner jeg at du vil selge huset. Hvis han ikke vil selge huset kan han kjøpe deg ut. Men hva mener du egentlig med at du ikke har betalt noe? Mener du da at du ikke har betalt noe de siste 6 månedene eller at du ikke har betalt din part av huset i det hele tatt sånn at du bare står oppført i papirene?
Dubbedingsen Skrevet 21. april 2010 #17 Skrevet 21. april 2010 Lurer på hvordan reglene er i dag. Vi er samboere og har barn sammen, vi har også kjøpt et hus sammen. Dersom den ene skulle falle fra har vi skrevet testamentet. Det advokaten sa for en del år siden var at vi burde gifte oss hvis vi vil at den andre skal få sitte igjen med huset og sitte i uskifta bo? Ellers vil arven til barna bli ivaretatt av overformyderiet??? Vet dere hvordan reglene er i dag? Vil jeg f.eks miste huset dersom mannen faller fra. Deres barn skal ha sin farsarv hvis han faller fra, sørg for at den delen av huset somm er ditt er tinglyst på deg. Og husk at alle foreldre har pliktdelsarv til sine barn. Altså faller far i fra så må du skifte med dine barn, likeså må han skifte hvis du faller fra. Som gift i felleseie kan du sitte i uskiftet bo til du gifter deg igjen. Har du nok penger elle muligheter til å låne så kan du kjøpe dine barn ut av boligen og sitte med huset, men uansett så vil jo barna arve stpre beløp så overformyderiet kommer automatisk inn i bildet. Men ta dere en tur til advokaten som satte opp avtalen deres og rediger denne hvis det er behov. Det faktisk ikke så ille å gifte seg heller og slettes ikke så verst å være gift. Det er mye trygere ogsså hvis det skulle skje noe. Husk også på at som samboer blir du ikke hørt hvis noe alvorlig skjer du kansje ønsker å skru av maskinen, da er det hans foreldre som er nærmeste pårørende eller hans barn hvis de er myndige og kan ta sloke avgjørelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå