Gå til innhold

Ulyd fra motoren

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en ulyd fra motoren (tror den kommer derfra), som har kommet og gått i 3 mnd. Det begynte svakt og forsvant, men kom med full styrke tilbake. Nå er lyden kronisk, men bare på 2000 omdr. Kjører jeg i 60 kmt i 4 gir, er lyden intens, men girer jeg ned er det ingen lyd.

Er det noen som har formening om hva dette kan være? Regreim er byttet, og forhandler sier at vannpumpe ble byttet i den forb. Sendte mail og ba om dokumentasjon, ikke hørt noe. Viftereim er smurt og strammet.

Dere som er bilkyndige, har dere noen idè om hva det kan være? Bilen er en Civic - 97.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endrer den seg litt når du endrer turtall? Det kan være så banalt enkelt som et eksosanlegg som holder på å ta kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endrer den seg litt når du endrer turtall? Det kan være så banalt enkelt som et eksosanlegg som holder på å ta kvelden.

Ja da endres det. I det siste har lyden blitt verre og verre, og det har kommet noen slags "dunkelyder" når har kjørt en stund og f.eks står i ro i et veikryss i.e.

Har ved to anledninger opplevd at det har luktet svidd i bilen etter lengre tids kjøring, og jeg har opplevd at det har kommet eksos inn i bilen. Dvs jeg tror det var eksos, jeg startet bil, lukket dørene, skrapet is og snø i 5 minutter, satte meg inn og kjørte, og måtte stoppe fordi vinduene dugget igjen med hva jeg tror var eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som eksosen ja. Bilens Eksosanlegg stiller gratis diagnose og fikser det rimelig, hvis du bor ett sted de holder til: http://www.eksosanlegg.no

Fantastisk, tusen takk! Dette går på garantien, så er forsåvidt forhandler som skal fikse/punge ut.

Og da over til neste spørsmål: Jeg har hatt bare tull i forhold til dialog med forhandleren. Feil som har oppstått etter jeg kjøpte bilen har jeg varslet fra om både per epost og via tlf. Hver gang jeg ringte fikk jeg bare "jeg må sjekke og ringe deg opp igjen", og hørte aldri noe mer. Derfor tok jeg resten av henvendelsene per epost for dokumentasjonens skyld, og aldri svar. Har 5 ubesvarte henvendelser vedr feil på bilen.

Garantien har nylig gått ut, men noen sa at jeg likevel kunne ta en NAF garantiutløpstest som følge av mangelfull oppfølging fra forhandlers side. Stemmer dette, og bør jeg gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har meldt fra innen rimelig tid, og innenfor garantitiden skal forhandleren dekke det ja. Dersom han blir vanskelig ville jeg tatt meg en telefon til en advokat/andre kyndige og forhørt meg om gangen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Garantien har nylig gått ut, men noen sa at jeg likevel kunne ta en NAF garantiutløpstest som følge av mangelfull oppfølging fra forhandlers side. Stemmer dette, og bør jeg gjøre dette?

Har nettopp lest litt om slike situasjoner, og det du bør gjøre er å sende dem ett brev, hvor du henviser til tidligere e-poster, og gir dem en 14 dagers frist på å rydde opp i dette, før du går til ett verksted og får dette ordnet der. Hører du ingenting har du lov å fikse dette ett annet sted, og kan sende regninga til forhandler. Hvis de ikke betaler kan du sende den til inkasso.

Hvorvidt en garantitest er noe poeng nå vet jeg ikke, men hvis du er Naf-medlem kan du få juridisk rådgivning og hjelp der. Og ta vare på alle kopier av brev og e-poster du har sendt før garantien gikk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har meldt fra innen rimelig tid, og innenfor garantitiden skal forhandleren dekke det ja. Dersom han blir vanskelig ville jeg tatt meg en telefon til en advokat/andre kyndige og forhørt meg om gangen videre.

Har nettopp lest litt om slike situasjoner, og det du bør gjøre er å sende dem ett brev, hvor du henviser til tidligere e-poster, og gir dem en 14 dagers frist på å rydde opp i dette, før du går til ett verksted og får dette ordnet der. Hører du ingenting har du lov å fikse dette ett annet sted, og kan sende regninga til forhandler. Hvis de ikke betaler kan du sende den til inkasso.

Hvorvidt en garantitest er noe poeng nå vet jeg ikke, men hvis du er Naf-medlem kan du få juridisk rådgivning og hjelp der. Og ta vare på alle kopier av brev og e-poster du har sendt før garantien gikk ut.

Har vært i kontakt med advokat via NAF. For å gjøre lang historie kort: Allerede første dag hørte jeg ulyden og pipelyd i bremser. Ringte forhandler dagen etter (de holder til 3-4 timer unna meg), selger sa jeg kunne ta bilen på nærmeste verksted. Bremseklosser og skiver var gjennomrustet og måtte skiftes. Vifterem ble smurt og strammet.

Så var det denne ulyden som kom og gikk, og lyden var selvsagt aldri tilstede da den var på det lokale verkstedet. Jeg kontaktet derfor forhandler på mail. 1,2,3,4, og 5 ganger. I løpet av disse gangene, ble det nye pipelyder i bremser, men denne gang av annet art enn, og mye kraftigere. Jeg varslet forhandlet skriftlig også om dette.

Så viser det seg at forhandler aldri betalte regningen til verkstedet, det hadde forfalt med over 2 mnd. Jeg mangler fortsatt ekstra nøkkel til bilen, forhandleren skylder et mindre pengeløp fordi jeg la ut for cd/radio.

Jeg kontaktet forhandler med en lang klagemail (saklig), hvor alt jeg får tilbake er: "du skal være med å betale regningen. Er det noe annet får du komme med bilen.". Det viser seg at regningen til verkstedet ble betalt dagen før jeg fikk denne mailen, så jeg føler at dette er et svært lite seriøst firma som forsøker å lure meg. Jeg svarte at jeg måtte vite hvor lenge forhandleren trengte å ha bilen inne da jeg måtte planlegge i forhold til skyss hjem, evnt lånebil. Turen tilbake vil nemlig koste meg en god del penger og ikke minst en del timer reising. Fikk aldri svar.

Med så mye tull både fra forhandlers side samt tekniske feil ved bilen umiddelbart etter kjøp (dette burde da blitt avdekket ved "teknisk sjekk"?), så føler jeg derfor at jeg ønsker å ta en større NAF sjekk for å se om det evnt kan være andre ting.

Jeg varslet forhandler forrige uke om at jeg etter råd fra advokat kom til å ta en NAF test da jeg har sagt ifra om problemer med bilen flere ganger i rimelig, men har såklart ikke fått svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Hva heter dette firmaet?

Jeg ønsker ikke å opplyse om dette, er ikke ute etter å sverte firmaet, men få råd i forhold til situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...