Gå til innhold

Neglelakk - Uhygenisk?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Ruth_*
Skrevet

Jeg jobber i en ferskvaredisk (kjøtt, delikatesse, fisk, ost og varmmat) i en dagligvarehandel. God hygiene er naturlig nok en viktig del av jobben, og vi bruker alltid plasthansker, type engangshansker. (Disse byttes ofte, feks når vi går fra en avdeling til den neste.)

Så til saken. Vi får ikke lov til å gå med neglelakk på jobb. Hanskene er gjennomsiktige, så det synes, men det er ikke derfor. Vi har nemlig fått beskjed om at neglelakk er uhygenisk. Og jeg forstår det ikke. Hanskene er jo på hele tiden, og byttes sikkert 100 ganger om dagen. Det er ikke noe mulighet for at løse flak av neglelakk kan falle ned i maten, da vi bytter hansker ved benkene, bak.

Noen som har noen forklaring/idé til meg? Er det virkelig uhygenisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg jobbet på sykehus hadde heller ikke vi lov til å ha lange negler/neglelakk. En forklaring på dette fant jeg på denne siden:

Negler blir ikke rene og tørre under ved vanlig håndvask. Neglelakk sprekker ved hyppig vask. I sprekker i neglelakk og under negler fester det seg næring, det er varmt og fuktig, og bakteriene stortrives. Derfor skal negler være kortklipte og uten neglelakk.

Men om dere går med hansker HELE arbeidsdagen kan jeg ikke skjønne at neglelakk er noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...