Gå til innhold

Er barn uten rettsvern?

Gjest Coolaid

Trenger vi en straffelov om mobbing for barn/ungdom?  

1. 1. Trenger vi en straffelov om mobbing for barn/ungdom?

• Ja
      4
    • Nei
      0

Anbefalte innlegg

Har gjennom barne og ungdomsskolen vært utsatt for systematisk mobbing, trakasering og vold fra jevnaldrene. Dette skjedde til/fra og på skolen. Disse mennesken som gjorde dette opplevde aldri noen konsekvenser. Hadde dette skjedd mellom voksne ville det fått alvorlige konsekvenser. Hvorfor er det slik at barn og ungdom ikke har noen rettsvern? Lurer på om det finnes straffelover som omhandler mobbing blandt barn og ungdom. Hvis ikke, er det ikke på sin plass at det burde være det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det er en ganske håpløs situasjon.

Jeg opplevde noe lignende, ble plaget og mobbet i barne- og ungdomsskolen, og ble gjentatte ganger overfalt av en gjeng jevnaldrende på vei til og fra skolen. Mange ganger skjedde det temmelig åpenlyst, mens det var lærere eller andre voksne i nærheten. Ingenting ble gjort.

Men hvem skulle gjort noe, og hva? Lærerne kan "kjefte" på eleven, som så tar igjen ved å gi mobbeofferet en ekstra omgang. Lærerne kan selvsagt ta det opp med mobberens foreldre, men min erfaring var at disse gjerne nektet å innse at deres unge kunne gjøre noe slikt.

Jeg tror at det kunne hjelpe med reelle sanksjonsmuligheter mot de som mobber, gjerne forankret i lovverket. Men eksakt hva slags lover som evt. skulle innføres eller endres, vet jeg ikke. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

I arbeidslivet er det jo strengt forbudt å mobbe - det er faktisk ikke bare oppsigelsesgrunn, men avskjedigelsesgrunn.

Nå er det jo ikke lett å si et barn som mobber opp fra skolen, men min oppriktige mening er at mobbere bør flyttes til en annen skole. Er det en gjeng som mobber bør de selvfølgelig splittes opp og flyttes slik at de helst ikke kommer på samme skole, og ihvertfall i forskjellige klasser.

Videre tror jeg at det hjelper å snakke om mobbing. Informere i klassene fra første dag.

Det er tross alt vi voksne som har hovedansvaret for at mobbing ikke skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...