Gå til innhold

Syk, og det etter to uker i ny jobb!

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg våknet på fredagen, skikkelig sausa...Gikk på jobb, fikk beskjed om å gå hjem, men holdt ut! I helgen har jeg ligget rett ut! jeg er utrolig utrolig tett, vondt i brystet, vondt i kroppen og vondt i hals og ører og alt som er..... MEN denne jobben jeg har nå, her har jeg kun jobbet i to uker! det er både flaut, hva tenker dem om meg, og dårlig arbeidsmoral å være borte allerede...Men jeg tror faktisk ikke at formen holder ut en dag på jobb. MEN, tenkte å karre meg avgårde til legen, få sykemelding. Men gjelder det etter to uker? Har vært i jobb forut, men kun to uker i denne....Håper virkelig på litt hjelp og råd.... Vet ikek hva jeg skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Nina_*

Sykemelding vil alltid være gyldig dokumentasjon for fravær. Men hvorvidt sykemelding skal gi rett til sykepenger er regulert i punkt 8.2.1 i Hovedtariffavtalen som slår fast at ansatte får lønn under sykdom fra 1. dag etter å ha tiltrådt stillingen, under forutsetning av at arbeidstakeren har rettigheter etter folketrygdloven § 8.1.

Det er viktig at arbeidsgiver undersøker med NAV om vilkåret for å få sykepenger etter folketrygdloven er oppfylt. Hvis den ansatte ikke har rett til sykepenger etter folketrygdloven vil heller ikke arbeidsgiver få refundert noe fra NAV.

Du var syk på fredag, såpass at de sa at du burde gå hjem, da velger jeg å tro at arbeidskollegiane ikke vil tenke noe negativt om deg. Er du syk, så er du syk, og får du sykemelding fra lege, så er jo det gyldig dokumentasjon. Kom deg under dyna og bli frisk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nina_*

P.S

Det følger av folketrygdloven § 8-24 at en ansatt må ha arbeidet i to måneder før man kan bruke egenmelding som dokumentasjon på fravær og som grunnlag for krav om sykepenger. Så du kan ikke bruke egenmelding for fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

jeg var på jobb på fredagen så det var ikke noe problem....men imorgen vet jeg ikke om jeg er oppegående.....holder jeg meg hjemme så går jeg hvertfall til legen og får det dokumentert, men hadde jo vært greit med penger også. eller kanskje jeg skal gå på jobb, også la dem se meg være syk, også får jeg heller gå til lege ...da viser jeg dem at jeg står på og faktisk er syk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. jeg mener også at du kommer til å bli trukket i lønn for disse dagene, det er jo litt kjipt da, men man kan jo ikke noe for at man blir syk.

God berding!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikkeinnloggetnå

jeg jobbet i staten, ble syk etter 14 dager og gikk til lege. legen sa at jeg måtte ha vært ansatt i 16 dager før jeg kunne få penger for sykemelding. dermed skrev ikke legen ut.

jeg kom tilbake på jobb, og fortalte sjefen dette..han sa at jeg måtte ringe legen og be han om å fakse en sykemelding så skulle jeg så klart få lønn for de dagene jeg var syk

hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt være hjemme fra jobb om du er syk, men du må ha sykemelding, og om du får lønn kommer an på ordningen hos din arbeidsgiver.

Flere tariffavtaler, blant annet for stat og kommune, gir deg rett til sykelønn såfremt du har tiltrådt stillingen ("vært på jobb minst én dag"). Dersom det ikke er slike avtaler hos deg, må du ha jobbet i fire uker før du har rett på lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha vært ansatt i fire uker for å kunne bruke sykmelding fra lege, og åtte uker for å kunne bruke egenmelding. Dersom bedriften likevel ønsker å gi deg lønn er det hyggelig, men du har ikke krav på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk hos legen idag, jeg er ikke ny i jobben - men spurte faktisk om dette hos legen, litt inspirert av tråden da jeg leste den i går....min lege sa hvertfall at du får sykemelding dekket fra dag en....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk hos legen idag, jeg er ikke ny i jobben - men spurte faktisk om dette hos legen, litt inspirert av tråden da jeg leste den i går....min lege sa hvertfall at du får sykemelding dekket fra dag en....

Det er feil. Dersom du har jobbet frem til du ble ansatt i ny jobb, kan du bruke sykmelding med en gang, men ellers må du opparbeide deg retten i løpet av fire uker.

(Også gir det et utrolig dårlig inntrykk å sykmelde seg med en gang man har begynt i ny jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du mener at dersom man tidligere har vært i jobb, feks vært ansatt i bedrift X, for så å begynne ny bedrift Y så er det i orden med sykemelding fra dag en. Men om man starter som helt fersk, aldri jobbet før, da må man ha en form for opptjeningstid. ikke sant? slik jeg forstod det, men mulig jeg ordla meg litt knapt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke. Som flere har skrevet over må du ha vært i jobb i fire uker, men som Glitnir skrev har mange avtaler om at du bare må ha tiltrådt.

Dersom du kommer direkte fra jobb hos annen arbeidsgiver blir denne tiden regnet med, men da må du i så fall kreve disse pengene direkte fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*
Du må ha vært ansatt i fire uker for å kunne bruke sykmelding fra lege, og åtte uker for å kunne bruke egenmelding. Dersom bedriften likevel ønsker å gi deg lønn er det hyggelig, men du har ikke krav på det.

Et spørsmål litt off topic til dette;

hvis man har jobbet under åtte uker, har man ikke lov å være syk??? Hva gjør man da?

Hvis man hverken kan ha egenmelding eller sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål litt off topic til dette;

hvis man har jobbet under åtte uker, har man ikke lov å være syk??? Hva gjør man da?

Hvis man hverken kan ha egenmelding eller sykemelding?

Da er du syk uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Da er du syk uten lønn.

Så man har lov å være borte mer enn tre dager uten sykemelding altså? Bare at det er uten lønn... ooook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så man har lov å være borte mer enn tre dager uten sykemelding altså? Bare at det er uten lønn... ooook!

Selvsagt. Man kan jo bli syk selv om man er ny i en jobb. Men for å opparbeide deg rettigheter til sykelønn, er det altså opptjeningstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...