Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor visstnok på et gammelt råloft, så lyden bærer fryktelig godt ned. Ikke lyden av musikk/tv/snakking, men av gåing, rydding, "sette seg i sofaen" osv. Under oss bor selvfølgelig en gammel grinebiter, som også er alkoholiker og ekstremt nevrotisk.

I natt begynte han å dunke hardt i gulvet før han fortsatte med å rope høyt til oss/seg selv om hvor vanskelig det var å sove. Jeg og samboeren min sitter da stille i sofaen og ser en film på et normalt lydnivå (klokken var vel rundt 1-2). Skjedd et par ganger tidligere og da har vi gått ned og snakket med ham, men orket ikke i natt da han hørtes fryktelig aggressiv og full ut. En av oss går på kjøkkenet for å hente noe å drikke og jeg går, desverre, ofte på do. Han dunker 2 ganger til noe senere, men helt ute av det blå.

Samboer bryr seg ikke, men jeg merker jeg blir stressa. Liker ikke at vi plager andre (ingen andre i huset som reagerer på enten oss eller han). Sofaen knirker når vi står opp og setter oss ned, så har nå klippet ut fleecebiter som ligger under alle bena på sofaen slik at den sklir mer lydløst og håper dette vil hjelpe.

Vet bare ikke helt hva vi skal gjøre? Snart kommer det en liten en og jeg kan ikke slutte å gå rundt, selv om det er midt på natten! Vi har aldri fester, spiller aldri høy musikk sent på kvelden, setter ikke på vaskemaskinen etter kl. 20 og de gangene han dunker er det faktisk helg og vi er helt alene hjemme :filer:

Jeg forstår at han er gammel og ensom, broren hans døde nettopp (de bodde sammen) og han har klaget på absolutt alle som har bodd over ham. Klarer bare ikke se en løsning? Jeg slutter ikke å være oppe om natten hvis jeg trenger det, eller gå fra et rom til et annet for å hente noe eller gå på do, men når han klager får jeg et stikk av dårlig samvittighet og tenker det er jeg som er urimelig og burde ta hensyn til ham?

Bare et lite hjertesukk og håper noen kanskje har tips?

PS: Skal også sies at huseieren av boligen er veldig koselig, aldri fått noen klager fra ham, men jeg er også redd for at de vil finne grunner for å kaste oss ut da han som bor under oss har bodd her i nesten 30 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en kjip situasjon :/

Vi har bodd under et slikt bebodd råloft som også var veldig lytt. Det plagde meg bare når han som bodde der hadde fester til langt på natt eller så på film med full fres på surround-anlegget.

Han måtte jo få lov å gå i sin egen leilighet..

Det var også lytt andre veien, så vi flyttet i januar. Venter baby i Mars og er SÅ glad for at baby kan gråte om natta uten at det plager noen andre enn samboeren min :P For babygråt om natta må man vel nesten bare regne med når man blir foreldre :)

Har egentlig ingen tips til deg, men jeg kan ha stor forståelse for at du synes det er stressende å vanskelig

Skrevet

Jeg hadde nok vurdert å flytta og fortalt huseier at han burde leie ut leiligheten til en enslig litt eldre person som kanskje har litt mer samme døgnryttme som denne gamle mannen.

Denne mannen har jo faktisk rett i at det skal være ro mellom kl 23 og 07, og det får han ikke nå. Selv om det er normal støy dere har om natta så er det likevel i denne leiligheten ikke det samme som nattero og da har han rett til å klage (når dere ser tv på normalt volum, ikke når dere går på toalettet).

Et annet alternativ er å kle leiligheten med tepper for å isolere en del på lyden, men det er ikke lett eller så veldig hygienisk når det kommer en liten.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Forsyn han med nok alkohol så kan det hende han drikker seg inn i neste verden :cool:

eventuelt drit i fyren, han fortjener ikke din respekt.

Skrevet
Jeg hadde nok vurdert å flytta og fortalt huseier at han burde leie ut leiligheten til en enslig litt eldre person som kanskje har litt mer samme døgnryttme som denne gamle mannen.

Denne mannen har jo faktisk rett i at det skal være ro mellom kl 23 og 07, og det får han ikke nå. Selv om det er normal støy dere har om natta så er det likevel i denne leiligheten ikke det samme som nattero og da har han rett til å klage (når dere ser tv på normalt volum, ikke når dere går på toalettet).

Et annet alternativ er å kle leiligheten med tepper for å isolere en del på lyden, men det er ikke lett eller så veldig hygienisk når det kommer en liten.

Har teppe ved sofaen, så det er allerede fikset, og nå også under sofaen slik at den ikke knirker :)

Sa det med tv'en mest for å vise at vi ikke gjør noe som helst midt på natten, for det er ikke den lyden han reagerer på, det er lyden i gulvet (har han ihvertfall sagt de to gangene vi har gått ned til ham og spurt hva han egentlig reagerer på).

Det jeg ikke skjønner er hvorfor han ikke reagerer de gangene vi har besøk, og de spiller Wii Golf (f.eks)? Han dunker bare de gangene vi faktisk sitter stille i sofaen med en og annen do/drikketur.

Det å flytte vil jeg helst slippe, selvfølgelig er alt mulig, men denne leiligheten er stor, har balkong (samboeren min er kunstner og trenger å male ute), 2 soverom og ligger sentralt i Oslo til en utrolig lav pris (kun 9000, ink. både tv og internett)! Så flytting blir det ikke noe av for om halvannet år når vi kjøper noe eget.

Skrevet

Vanskelig situasjon, ja... Bor selv i et bygg med dårlig isolasjon, og det er omtrent så ille at jeg kan høre hva naboen tenker. Papirtynne vegger, og jeg har naboer både under meg og vegg i vegg :kjefte:

Selv om dere er utrolig forsiktige med å lage lyd, så kan det være at det støyer mer enn dere tror. Jeg kan f.eks bare glemme å ha på TV med normalt lydnivå etter klokken 11. Da må det ned på laveste hakk, og selv om jeg omtrent ikke hører hva som blir sagt kan naboen fortsatt høre det svakt. At du må på do om natten og slike ting får du ikke gjort noe med, så det må naboen nesten bare akseptere. Det er lover mot å leie ut leiligheter uten tilstrekkelig lydisolasjon, men jeg regner med at dere, slik som jeg, leier billig pga. at boligen ikke er i tipptopp stand? Velger man å bo i en slik leilighet må man ta ganske ekstreme hensyn.

Eget bråk klarer jeg fint å sove i, men andres bråk holder meg våken om natten. Jeg ville snakket med huseier og gjort ham obs på at det trengs bedre isolering. Barnegråt er noe av det verste som finnes når man prøver å sove, det skjærer gjennom marg og bein. Om dere ikke har et rom som er mindre lytt hvor småen eller vesla kan sove, eller får huseier til å isolere, ville jeg vurdert å flytte. Det er ikke deres skyld at det er lytt, men jeg hadde ikke hatt hjerte til å utsette naboene mine for noe sånt. Dere kan faktisk risikere å bli kastet ut om barnet vekker naboer gjentatte ganger. Kan jo hende dere er heldige og får et barn med godt sovehjerte, da. Det vet man jo aldri.

Håper dere kommer frem til en løsning, uansett hva det blir :)

Skrevet
Vanskelig situasjon, ja... Bor selv i et bygg med dårlig isolasjon, og det er omtrent så ille at jeg kan høre hva naboen tenker. Papirtynne vegger, og jeg har naboer både under meg og vegg i vegg :kjefte:

Selv om dere er utrolig forsiktige med å lage lyd, så kan det være at det støyer mer enn dere tror. Jeg kan f.eks bare glemme å ha på TV med normalt lydnivå etter klokken 11. Da må det ned på laveste hakk, og selv om jeg omtrent ikke hører hva som blir sagt kan naboen fortsatt høre det svakt. At du må på do om natten og slike ting får du ikke gjort noe med, så det må naboen nesten bare akseptere. Det er lover mot å leie ut leiligheter uten tilstrekkelig lydisolasjon, men jeg regner med at dere, slik som jeg, leier billig pga. at boligen ikke er i tipptopp stand? Velger man å bo i en slik leilighet må man ta ganske ekstreme hensyn.

Eget bråk klarer jeg fint å sove i, men andres bråk holder meg våken om natten. Jeg ville snakket med huseier og gjort ham obs på at det trengs bedre isolering. Barnegråt er noe av det verste som finnes når man prøver å sove, det skjærer gjennom marg og bein. Om dere ikke har et rom som er mindre lytt hvor småen eller vesla kan sove, eller får huseier til å isolere, ville jeg vurdert å flytte. Det er ikke deres skyld at det er lytt, men jeg hadde ikke hatt hjerte til å utsette naboene mine for noe sånt. Dere kan faktisk risikere å bli kastet ut om barnet vekker naboer gjentatte ganger. Kan jo hende dere er heldige og får et barn med godt sovehjerte, da. Det vet man jo aldri.

Håper dere kommer frem til en løsning, uansett hva det blir :)

Hans soverom er under vår stue, og våre 2 soverom er over hans kjøkken så barnegråt tror jeg skal gå greit (ingen av våre soverom ligger veggivegg med noen andres leilighet heller). Det er denne gåingen (altså hvis vi skal vugge/holde barnet til det sover), jeg vil jo da ta hensyn og gå mellom gang og kjøkken (ikke i stua rett over ham). Det er heller ikke musikklyd/tvlyd han reagerer på, det er denne gåingen/knirkingen (men hvem vet hva han reagerte på i natt).

Vi hører jo omtrent aldri lyd fra naboene våre, det er evt. lyden fra gangen (dårlig isolert ytterdør), så når barn løper opp og ned i glede hører vi jo alt som blir sagt, eller naboene på den andre siden av gaten, men dette er ting som faktisk ikke plager meg.

Det er et stort spørsmål fra meg om hva som faktisk plager ham, og merker jeg ikke har lyst til å prøve å gjøre noe med det fordi han virker splitter pine gæren, men jeg blir jo stresset likevel!

Tror jeg skal ta det opp med huseier, slik at han hører "vår" side av saken først, i tilfelle det blir noe problemer.

Skrevet
Dere kan faktisk risikere å bli kastet ut om barnet vekker naboer gjentatte ganger. Kan jo hende dere er heldige og får et barn med godt sovehjerte, da. Det vet man jo aldri.

Dette er tull, så det er ingenting å bekymre seg for.

Gjest Supermimz
Skrevet

Kansje Brutal mann har et poeng her. Det å gi ham alkohol er kansje ikke så lurt, men hva med noe god hjemmebakst eller lignende? Kansje han synest det er trivelig med noe oppmerksomhet, og så kan dere jo snakke om at det er lydt og at det ikke er deres feil at bygget bråker når dere spaserer over gulvet. Om dere skal ha barn, så er det kansje lurt å bo et sted uten en sinna alkoholiker under dere..? Lykke til da. :)

Skrevet
Dette er tull, så det er ingenting å bekymre seg for.

Det er slettes ikke tull! Hadde naboer som ble kastet ut pga. konstant barnegråt om natten. Du blir ikke kastet ut fordi noen har hørt barnet ditt gråte et par ganger, men er det noe som gjentar seg natt etter natt så har huseier plikt til å gjøre noe med problemet. Forutsatt at naboene klager. Finnes det ingen løsning så må de flytte. De blir selvsagt ikke kastet ut over natten. Oppsigelsestid angitt i kontrakten gjelder.

Skrevet

Slitsomt!

Jeg hadde også en sånn nabo, endte opp med at man omtrent måtte legge døgnrytmen slik at den passet hans (noe som hadde vært umulig med baby) og holdt seg mer ute i stedet for å ha folk hjemme. Heldigvis var dette bare et veldig midlertidig bosted.

Du bør snakke med huseieren ja, dere kan jo diskutere å lydisolere gulvet deres og/eller lydhimling i taket hans, evt mot å betale litt mer husleie.

Skrevet
Kansje Brutal mann har et poeng her. Det å gi ham alkohol er kansje ikke så lurt, men hva med noe god hjemmebakst eller lignende? Kansje han synest det er trivelig med noe oppmerksomhet, og så kan dere jo snakke om at det er lydt og at det ikke er deres feil at bygget bråker når dere spaserer over gulvet. Om dere skal ha barn, så er det kansje lurt å bo et sted uten en sinna alkoholiker under dere..? Lykke til da. :)

Hehe, vi har prøvd å være hyggelige (har egentlig ikke vært annet), men han er jo livredd alle mennesker. Var innom i sted og ringte på, men han åpner selvfølgelig ikke (selv om det står en ung og gravid dame, det ser han jo i kikkerhullet). Vi har også tatt opp dette med at det lydt, og han er veldig forståelsesfull når vi faktisk konfronterer ham med det. Nå er ikke klagingen hans et stort problem, enda, har bare skjedd 2 ganger siden jeg flyttet mer eller mindre fast inn i sommer og de gangene jeg har vært her før så har han heller aldri klagd. Jeg er bare redd dette vil utvikle seg og bli verre (jeg er desverre flink til å krisemaksimere og bli stresset ofte uten grunn).

Han er en sinna alkoholiker når han drikker og kan sitte i sin egen stue og skrike, men går jo aldri ut, eller tør åpne døren når man faktisk ringer på så heller en ufarlig fyr. Og ganske mange verre ting å være redd for i Oslo for et lite barn enn en gammel grinebiter i leiligheten under ;)

Blir spennende i kveld/natt, men nå legger vi jo oss tidligere siden det er mandag i morgen :)

Takk for både tips og støtte! Nå må det mye til før det knirker i sofaen etter at jeg la fleecebiter under :)

Gjest Supermimz
Skrevet

Ide: Sett en kurv med fastelavensboller ved døra og legg ved et hjerteformet kort til ham med en hilsen fra "a mor på loftet", mens dere skriver et par ord og beklager for den dårlige isolasjonen i golvet og veggene på kortet. Kansje han mykner opp.. Han er nok bare ensom som du sier. :)

Skrevet

Dere høres ut som mye hyggeligere naboer enn han som bodde over oss iallefall.

Vi inviterte han ned for å høre hvordan det hørtes ut hos oss når han hadde fest.

Han skjønte at vi ikke kunne ha sjangs til å sove i bråket av musikken han spilte, men vi måtte forstå at det var helg, og i helgene MÅTTE han få lov å feste :fnise:

Pipa fikk en annen låt da han ble konfrontert av politiet en time senere. - Åh, det er klokka 11 det skal være stille ja, såklart! :fnise: Det var siste gangen vi ble plaget av festbråk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...