Sørlandsmamma Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Jeg har så lyst til å få laget et monogram til bryllupet vårt... Men jeg er for det første ikke god til å skrive pent/tegne og har lite peiling på fotoprogram o.l. på pc`en... Hvis det er noen her inne som kunne tenke seg å prøve, så hadde det vært utrolig fint :D Kanskje du har noen ledige minutter eller bare synes det er veldig gøy Har så lyst til å kunne bruke det til invitasjoner osv... Mine initialer er AK, hans er T.
Pebbles Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 No har jeg rotet et sammen til deg (fort og gale) Er det noe slikt du tenker på? Ellers kan du jo søke rundt i gamle tråder og se om du finner en annen du liker
Sørlandsmamma Skrevet 14. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. februar 2010 Dette kan jo du Pebbles! Den syntes jeg var kjempefin, men tenker at det kanskje kan bli litt feil at jeg står øverst... Kan det tolkes dit hen at jeg har "makta", hehe hvis du skjønner hva jeg mener...? Dårlig forklart, men... Kanskje bedre at vi står ved siden av hverandre, eller noe slikt... Evt litt "inni" hverandre...? Ellers syntes jeg skrifttypen var veldig fin
Sørlandsmamma Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 15. februar 2010 Ja, nå synes jeg jo begge to var fine da! Men dette er jo absolutt noe jeg kan bruke, synes ikke du også det?
Pebbles Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Joda, syns absulutt at du (dere) kan bruke en av disse :gjeiper: (Har laget til meg og sambo, men har ikke fått brukt det til annet enn bakgrunn på pc'en enda.. Utolmodig, jeg, neida :gjeiper: langtifra... hehe)
Gjest Spinell Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Pen font! Har du tenkt på at dere har initialer som tilsammen danner ord uansett hvordan en snur og vender på det? Dere bør rett og slett velge hvilket ord dere liker best av AKT og TAK
Eplefe Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Kvinnens navn skal (ihht etikette) være først i monogrammer, på invitasjoner og i program.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Kvinnens navn skal (ihht etikette) være først i monogrammer, på invitasjoner og i program. I invitasjoner og program stemmer dette. Monogrammer blir litt annerledes, da de egentlig skal ikke ha noe "først og sist". Derfor anvendes ikke denne regelen like strengt for monogrammer. Det mange kaller monogram er jo bare en samling initialer med pen skrift.
Kråka Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Mer slik? Hvordan lager du disse? Er det bare å fikse i Word eller bruker du et annet program? Blir det tungvint når jeg skal ha mitt etternavn bindestrek hans etternavn? Hvordan blir det da? Noen som har erfaring?
Pebbles Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 I invitasjoner og program stemmer dette. Monogrammer blir litt annerledes, da de egentlig skal ikke ha noe "først og sist". Derfor anvendes ikke denne regelen like strengt for monogrammer. Det mange kaller monogram er jo bare en samling initialer med pen skrift. Jeg tror grunnen til at det blirinitialer i stedenfor veldig innihverandre er fordi det ikke er like enkelt å se alle bokstavene om de er inni hverandre. (se vedlegg) Da må man iallefall bruke forskjellig størrelser på bokstavene.. Hvordan lager du disse? Er det bare å fikse i Word eller bruker du et annet program? Blir det tungvint når jeg skal ha mitt etternavn bindestrek hans etternavn? Hvordan blir det da? Noen som har erfaring? Jeg lager monogramene ved at jeg skriver bokstavene i word, finner skrifttype og størrelse før jeg kopierer de over, gjerne en og en bokstav, i paint. I paint setter jeg de sammen, evt fjerner ting jeg ikke vil ha med. Vet det er mange som bruker andre programmer også, og om du søker på monogram i tidligere tråder så finner du forslag på hvordan og hvilke program du kan gjøre det i. Når det gjelder etternavn med bindestrek, har jeg inntrykk av at det ofte er fornavn som blir brukt. Noen har bokstav for etternavnet i bakgrunnen og bokstavene for fornavnene fremfor. Noen har også dato skrevet under, mens andre har navnene oppå monogramet. Noen vil ha et hjerte eller noe annet i monogramet også.. Som du kanskje ser her er det veldig forskjellig hvordan de kan se ut.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #12 Skrevet 27. februar 2010 Jeg tror grunnen til at det blirinitialer i stedenfor veldig innihverandre er fordi det ikke er like enkelt å se alle bokstavene om de er inni hverandre. (se vedlegg) Da må man iallefall bruke forskjellig størrelser på bokstavene.. Jeg lager monogramene ved at jeg skriver bokstavene i word, finner skrifttype og størrelse før jeg kopierer de over, gjerne en og en bokstav, i paint. I paint setter jeg de sammen, evt fjerner ting jeg ikke vil ha med. Vet det er mange som bruker andre programmer også, og om du søker på monogram i tidligere tråder så finner du forslag på hvordan og hvilke program du kan gjøre det i. Når det gjelder etternavn med bindestrek, har jeg inntrykk av at det ofte er fornavn som blir brukt. Noen har bokstav for etternavnet i bakgrunnen og bokstavene for fornavnene fremfor. Noen har også dato skrevet under, mens andre har navnene oppå monogramet. Noen vil ha et hjerte eller noe annet i monogramet også.. Som du kanskje ser her er det veldig forskjellig hvordan de kan se ut. http://www.bryllup.dk/index.php?option=com...25#photoid=1604
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå