Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Vi eier hver vår leilighet, men vi bor i hans. Jeg leier ut min, men har ikke meldt flytting for å unngå skatt når jeg selger den. Men, når vi skal gifte oss, må vi da ha samme folkeregistrerte adresse? Hadde håpet å vente med salg, men det lønner seg kanskje skattemessig?
zuperduper Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Å ikke melde fra om flytting er lovbrudd. Å ikke gjøre dette fordi man vil unndra seg beskatning er også lovbrudd.
Blowers daughter Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 Man er pliktig til å melde flytting innen 8 dager etter at man flyttet. Som sagt over er det dere gjør ulovlig.
Alison Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Som andre allerede har nevnt er det dere gjør ulovlig. Du skriver at du leier ut boligen. Oppgir du disse leieinntektene på selvangivelsen, og dermed betaler skatt av disse? Hvis ikke er også dette ulovlig. Hvis du oppgir leieinntektene, og dermed betaler skatt i dag, hvordan kan du da tro at du skal slippe og skatte av en gevinst ved salg av boligen? Tenk nøye over konsekvensene om du blir tatt for skattesnyteri. Straffen svir mye mer enn det smaker å spare noen kroner i skatt.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Hei! Det holder at du har bodd der i 12 av de siste 24 mnd (iflg folkeregisteret), så hvis du skal selge snart så kan du melde flytting nå selv om du ikke har solgt ennå.
Glitnir Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 For å svare på det du faktisk spør om: Nei, dere må ikke ha samme folkeregistrerte adresse når dere er gift. (Men som alle de andre sier så må adressen din faktisk være den adressen du bor på. Du er pliktig til å oppgi korrekt adresse, og slik du beskriver det du driver med, er det skattesnyteri.)
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Da vi flyttet ble ikke min flyttemelding godtatt fordi jeg flyttet "fra" mannen min uten å ha blitt formelt separert. Så vi måtte melde flytting nøyaktig samtidig pga vi var gift. Så slik jeg har forstått det, så må gifte være folkeregistrer på samme adresse (den ene kan gjerne pendle el, men ett sted må være et "fells hjem").
Daria Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Jeg vet om flere par (gjerne godt voksne i stt andre eller tredje ekteskap) som er gift og særbo, så det er ikke noe krav å ha samme adresse som ektefelle. Er det mistanke om pro forma ekteskap, vil separat bosted ikke akkurat tale til ens fordel, men jeg regner med at det ikke er tema her.
Gjest fff Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Da vi flyttet ble ikke min flyttemelding godtatt fordi jeg flyttet "fra" mannen min uten å ha blitt formelt separert. Så vi måtte melde flytting nøyaktig samtidig pga vi var gift. Så slik jeg har forstått det, så må gifte være folkeregistrer på samme adresse (den ene kan gjerne pendle el, men ett sted må være et "fells hjem"). Det stemmer ikke. Ingen blir tvangsflyttet sammen fordi man er gift.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Foreldrene mine måtte ha samme adresse da de en periode eide to hus, de undersøkte om de kunne ha hver sin folkeregistrerte adresse i forbindelse med pendling og boplikt en stund (utover 12/24-regelen), men det gikk ikke (dels pga boligenes størrelse, hadde det ene vært en hybel/liten leilighet ville det nok vært greit). Folkeregistrert adresse skulle være der den av ektefellene som er hovedforsørger oppholdt seg mest. Da min bror skulle separeres var det også problemer med dette: eksen flyttet ut og sendte flyttemelding til Folkeregisteret, men denne kom i retur fordi de ikke var formelt separert (evt formelt i gang med separasjonsprosessen). Hun hadde god inntekt (men var sykmeldt om det har noe å si), så det faller vel ikke bare på forsørgerbiten. Ellers er det jo som andre sier lov å være særbo, men da må man kanskje ordne noen formelle ting. Og problemet her er vel at du uansett ikke bor i leiligheten og allerede gjør noe ulovlig ved å stå registrert med dette som adresse.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #11 Skrevet 20. mai 2010 Å ikke melde fra om flytting er lovbrudd. Hvor står det hen? Uansett hvilken grunn man har til å ikke registrere hvor man bor, hvor står det hen at man må?
Gjest Airi Chikako Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 Hvor står det hen? Uansett hvilken grunn man har til å ikke registrere hvor man bor, hvor står det hen at man må? https://www.skatteetaten.no/no/Alt-om/Flytting-og-navn/: Hvem har plikt til å melde flytting? Alle som flytter innen kommunen, mellom norske kommuner, eller til Norge fra utlandet eller til utlandet, plikter å gi melding til folkeregisteret. Folkeregisteret er en del av skattekontoret. Alle i familien eller husstanden må melde flytting. Det gjelder spesielle regler blant annet for skoleelever, studenter, vernepliktige og pendlere. Ta kontakt med skattekontoret for å få informasjon. Flytter du fra Norge til et annet nordisk land , skal du melde dette direkte til folkeregistermyndigheten i innflyttingslandet. Du trenger ikke lenger melde utflytting til det norske folkeregisteret. Alle som stiller sitt husvære til disposisjon for andre, skal melde fra om dem som flytter til eller fra husværet. Desom du har forsikret deg om at den som flytter selv har levert flyttemelding, trenger du ikke melde fra. Du finner mer informasjon om å melde flytting på skatteetatens nettsider. Der finner du også skjema og lenke til levering av flyttemelding på nett.
Amys Skrevet 20. mai 2010 #13 Skrevet 20. mai 2010 Hvor står det hen? Uansett hvilken grunn man har til å ikke registrere hvor man bor, hvor står det hen at man må? F.eks her: http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Husk-a-melde-flytting/?chapter=9917#kapitteltekst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå