Gå til innhold

sterilisering av kvinner

Fremhevede innlegg

Skrevet

noen som vet litt om sterilisering av kvinner her?

1. får man narkose under operasjonen?

2. ligger man på sykehus over natten eller blir man skrevet ut etter et par timer?

3. kan man kjøre hjem, eller må man ta buss/taxi?

4. kan man være alene etter operasjonen, altså når man kommer hjem, eller må man ha noen der?

5. er det vondt etterpå? og hvor lenge smerter?

6. hvor lenge er man sykemeldt?

7. mister man sexlysten av det?

8. blir det store arr?

9. merker man forandringer i fysisk etter en sterilisering?

hormoner? lyst? osv?

fint om noen vil svare. jeg har nemlig spurt før uten å få svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

2. ligger man på sykehus over natten eller blir man skrevet ut etter et par timer?

Vanligvis blir man skrevet ut etter noen timer og de fleste er fint i stand til å gå rundt som normalt etterpå.

Tror man må ta buss/taxi. Tviler på at de slipper noen bak rattet så fort etter full narkose.

4. kan man være alene etter operasjonen, altså når man kommer hjem, eller må man ha noen der?

Man må alltid ha noen der etter et inngrep som har medført full narkose. Det gjelder også første natta etter et inngrep.

Vet ikke. Jeg fikk det gjort samtidig med cystefjerning og hadde litt vondt i 3-4 dager (ikke så mye at jeg måtte ta smertestillende etter 1. døgnet, det bare murret litt), men hvis det kun er sterilisering så tror jeg ikke det kan vare lenge.

Vet ikke. Jeg var sykmeldt en uke, men hadde som sagt en annen operasjon som "hovedsak".

Mulig det er individuelt, men det er iallfall ingen grunn til at man skal gjøre det.

8. blir det store arr?

Nei. Ca. 1 cm arr på hver side. Men regner med at de blekner etterhvert også. Det er kun snakk om kikkhullskirurgi.

hormoner? lyst? osv?

Ikke så vidt jeg vet.

Skrevet

Ja

Vanligvis blir man skrevet ut etter noen timer og de fleste er fint i stand til å gå rundt som normalt etterpå.

Tror man må ta buss/taxi. Tviler på at de slipper noen bak rattet så fort etter full narkose.

Man må alltid ha noen der etter et inngrep som har medført full narkose. Det gjelder også første natta etter et inngrep.

Vet ikke. Jeg fikk det gjort samtidig med cystefjerning og hadde litt vondt i 3-4 dager (ikke så mye at jeg måtte ta smertestillende etter 1. døgnet, det bare murret litt), men hvis det kun er sterilisering så tror jeg ikke det kan vare lenge.

Vet ikke. Jeg var sykmeldt en uke, men hadde som sagt en annen operasjon som "hovedsak".

Mulig det er individuelt, men det er iallfall ingen grunn til at man skal gjøre det.

8. blir det store arr?

Nei. Ca. 1 cm arr på hver side. Men regner med at de blekner etterhvert også. Det er kun snakk om kikkhullskirurgi.

hormoner? lyst? osv?

Ikke så vidt jeg vet.

tusen hjertelig takk Cata, for at du tok deg så god tid til å svare. Nå ble jeg mye klokere :)

Jeg skal til forundersøkelse snart, men tviler på jeg får "lov" til å utføre operasjonen, da jeg ikke har noen som kan være med meg etter operasjonen... Søren.. Ikke lett å leve alene...

Skrevet
tusen hjertelig takk Cata, for at du tok deg så god tid til å svare. Nå ble jeg mye klokere :)

Jeg skal til forundersøkelse snart, men tviler på jeg får "lov" til å utføre operasjonen, da jeg ikke har noen som kan være med meg etter operasjonen... Søren.. Ikke lett å leve alene...

Jeg tror ikke det vil stoppe inngrepet, du bare må ligge over en natt på sykehuset... Men vær oppmerksom på at "bare" sterilisering (når det ikke er direkte medisinske grunner til inngrepet) må du betale en temmelig stor egenandel på. Regner med dette er med på å dekke selve operasjonen + evt . "liggetid".

Skrevet

Det er ingenting i veien for at det kan gjøres uten narkose, men det er svært få sykehus i Norge som tilbyr dette.

Hormonendringer skal egentlig ikke forekomme, men det antas å skje hos enkelte. Søk litt på post tubal lingation syndrome. Kort fortalt blir blodkar ødelagt under inngrepet, og i noen tilfeller kan dette føre til at eggstokkene svekkes elleri verte fall dør. Det er en ny prosedyre som brukes blandt annet i Canada og USA som antas å være sikrere. Den består helt enkelt av å sette inn et "korn" i hver eggstokk, som da trigger en sammenvoksning. Dette utføres uten narkose. Jeg er sterkt usikker på om dette gjøres i Norge ennå.

Jeg er fortsatt i tenkeboksen på sterilisering, og vurderer sterkt å undersøke om det er mulig å få det utført i USA eller Canada for å minske faren for problemer i etterkant.

Juridisk: Er du over 25 og mentalt frisk (Du skal i praksis være umyndiggjordt før de kan stoppe en sterilisering. Ironien da er at om du er umyndiggjordt, vil de da virkelig at folk skal få barn?) har du krav på dette. Søk opp steriliseringsloven på lovdata.no, skriv den ut, og gi klar beskjed om at du kommer til å ta det videre om du treffer på en lege som er vrang.

Skrevet
Jeg tror ikke det vil stoppe inngrepet, du bare må ligge over en natt på sykehuset... Men vær oppmerksom på at "bare" sterilisering (når det ikke er direkte medisinske grunner til inngrepet) må du betale en temmelig stor egenandel på. Regner med dette er med på å dekke selve operasjonen + evt . "liggetid".
takk for svar igjen :)

Jeg fikk beskjed ved innkaling at jeg måtte betale 7000 i egenandel for steriliseringen (selv om grunnen er at jeg ikke tåler kondom eller hormonpreparater) Legen mente at jeg kunne bruke spiral, men fordi jeg vet denne også avgir hormoner nektet jeg å prøve dette, og derfor må jeg betale selv)

Men hvis man krever å ligge over, må man ikke betale det det faktisk koster å ha et menneske på sykehus i et døgn, dvs 30.000? Det tror jeg neppe den lille trygden min tåler :filer: Får håpe det ordner seg på annen måte :sjenert:

Skrevet
Det er ingenting i veien for at det kan gjøres uten narkose, men det er svært få sykehus i Norge som tilbyr dette.

Hormonendringer skal egentlig ikke forekomme, men det antas å skje hos enkelte. Søk litt på post tubal lingation syndrome. Kort fortalt blir blodkar ødelagt under inngrepet, og i noen tilfeller kan dette føre til at eggstokkene svekkes elleri verte fall dør. Det er en ny prosedyre som brukes blandt annet i Canada og USA som antas å være sikrere. Den består helt enkelt av å sette inn et "korn" i hver eggstokk, som da trigger en sammenvoksning. Dette utføres uten narkose. Jeg er sterkt usikker på om dette gjøres i Norge ennå.

Jeg er fortsatt i tenkeboksen på sterilisering, og vurderer sterkt å undersøke om det er mulig å få det utført i USA eller Canada for å minske faren for problemer i etterkant.

Juridisk: Er du over 25 og mentalt frisk (Du skal i praksis være umyndiggjordt før de kan stoppe en sterilisering. Ironien da er at om du er umyndiggjordt, vil de da virkelig at folk skal få barn?) har du krav på dette. Søk opp steriliseringsloven på lovdata.no, skriv den ut, og gi klar beskjed om at du kommer til å ta det videre om du treffer på en lege som er vrang.

Det blir nok å få utført vanlig sterilisering ved mitt lokale sykehus, så fremt jeg overhodet Kann gjennomføre steriliseringen, og så får jeg heller bare håååpe at det går bra og jeg ikke får problemer etterpå. Blir for komplisert for meg å reise så langt alene.

Jeg er over 25, har Aspergers syndrom og er iiikke mentalt frisk, men er ikke umyndiggjordt. Har ingen pårørende heller, så hvis jeg skal umyndiggjøres- så må staten oppnevne verge og det gjør de vel neppe med folk som er myndige og oppegående :fnise: Ja enig med deg at det er absolutt enkelte som BURDE få lov til sterilisering som ikke får det. Grunnen til at jeg selv gjør det er at jeg faktisk har for store fysiske og psykiske begrensninger til å oppdra et barn. Jeg vil unngå å sette et barn til verden som blir skadet følelsesmessig ved at jeg ikke greier å ta vare på det. Og jeg hadde aldri tatt abort hvis jeg var gravid, og når jeg ikke tåler hormonprevensjon eller kondom - da er valget veldig lett :romeo:

Skrevet

Ja, da er det et utrolig voksent valg du tar ved å innse at det er like greit å "bli ferdig med det". Er i litt samme situasjon selv (ikke AS, men et par-tre psyksike ting kombinert med svært sterk fødselsangst gjør et svangerskap direkte uforsvarlig for min del. Resultatet pr dags dato er 0 samleie ;)) så jeg kjenner godt igjen tankegangen. Og det jeg never her med hormoner, vel, det er uvanlig, men lite kjent i Norge. Så risikoen du tar ved å ikke sterilisere deg er nok betydelig større om du er sexuelt aktiv.

Men, kopperspiral (avgir ikke hormoner. Virker som om legen din har vær svært dårlig til å informere her), pessar, og latexfri kondomer kan være et alternativ om du har lang ventetid. Mener bestemt at du skal kunne få avskrevet noe av utgiftene til latexfri kondomer om du har allergi. Er ikke sikker på det, men det ligger i bakhodet på meg her. FAM/ovusoft osv kan og være verdt å se på, om du har mulighet til det. Det negative her er at det er betydelig mindre sikkert enn sterlisering.

Lykke til uansett :)

Skrevet
takk for svar igjen :)

Men hvis man krever å ligge over, må man ikke betale det det faktisk koster å ha et menneske på sykehus i et døgn, dvs 30.000? Det tror jeg neppe den lille trygden min tåler :filer: Får håpe det ordner seg på annen måte :sjenert:

Neida, så galt er det nok ikke. Det er jo ikke sånn at du krever det fordi du har lyst til å ligge på sykehus ;) . Det er reglene som er sånn at du må ha tilsyn første natta etter narkosen. Så når de først skal operere deg så hører det med at du må bli over når det er sånn at du ikke har noen til å se etter deg. Egenandelen er uavhengig av det.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg kan svare deg da jeg har blitt sterilisert nylig.

du får full narkose....jeg la i 5 timer etterpå og slappet av..

du kan ikke kjøre bil selv pga narkosen.

anbefaler ikke man er alene..

smerter..tja ikke i magen men mellom skulderbladene..de blåser opp magen med gass som satt seg fast mellom skuldrene..det var smertefullt..kjentes ut som om jeg hadde to knivblad stukket inn..men er veldig variabelt har jeg forstått..noen opplever lite ubehag med det.

jeg var sykmeldt 2 dager...merker ingen forskjell på sexlysten..kanskje mer pga, jeg er ikke redd for å bli gravid mer..store arr får du ikke.lite ett i kanten på navlen og ett lite ett i buken jeg..vises så vidt bare.

Merker ingen forandring på kroppen annet enn at mensen er mer regelmessig,

håper dette hjalp litt selv om svaret kom mange mnd etter du ba om det:-)

sylvia

Skrevet

Jepp! Borte vekk!

Jeg ble sendt hjem etter ca 4 timer etter at jeg våknet av narkosen

Nei. Jeg fikk tilbud om rekvisisjon til å ta taxi, men mannen hentet meg heller.

Du må ha noen hos deg..

Jeg har veldig lav smerteterskel, så jeg hadde vondt 5 dager etterpå...

Jeg fikk to dagers sykemelding fra sykehuset, men kontaktet fastlegen for å få en ekstra dag, pga noe fysisk jobb kobinert med litt blødninger..

Jeg ble operert på Kongsberg sykehus, og det er vel det jeg har å utsette på inngrepet, at de var "gnukke" på sykemeldingen.

Nei...

8. blir det store arr?

Nei...

to nålestikk på hver side av navlen, og navlen har fått noen ekstra rynker, som egentlig ikke vises. Man må vite om det for å se det. Og det er ikke så mange som ser på navlen min! :)

hormoner? lyst? osv?

Nei.... Ikke om man fjerner hele eggstokken. "vanlig" sterilisering er bare kutting av eggledere....

Og noe som du ikke spurte om, men får svar på likebvel! :) prisen!

Jeg betalte 4500 i egenandel. Denne er lavere tror jeg om du tar det i forbindelse med annet inngrep eler fødsel, men jeg er usikker på det.

Det er og noen leger som vegrer seg for å henvise deg videre, selv om du er over 25 og myndig. Der jeg kommer fra hadde jeg kun en fastlege, og jeg brukte nesten 4 år på å overtale han til henvise meg videre.....

Skrevet

Essure (som denne metoden heter), er nå i Norge. Ikke særlig utbredt, men en reell mulighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...