Gå til innhold

Tips Råd Mottas av fersk studine....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt på lærerhøgskole og er litt overveldet av studentaktiviteter, fester osv.....

Må man delta på så mye som mulig for å opparbeide seg studievenner og virkelig være hipp :lol: ??? Det hæler jeg ikke!!! Ei har jeg tiden til det :lol:

Dessuten, er egentlig alle studeneten kuuule eller bare ser de sånn ut he he... :oops: Nå er jeg ikke en altfor gammel student og mange tar meg for å være yngre enn det jeg er... litt ulempe for de yngre studentene virker som om de lever i en annen verden enn den jeg er i...?

Jeg har gledet meg sånn til studietiden og endelig få bli noe jeg ønsker: nemlig grunnskolelærer:) Så har døkk KG ENTUSIASTER noen gode faglige og mindre faglige tips å komme til meg, som går en ny tid i møte... som ei stakkars forvirret studine til tider... Så er jeg lutter øre!!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Chica ii
Skrevet

Du trenger jo ikke å være med på alt som skjer, men jeg vil anbefale deg å være med på noe så du blir kjent med litt folk. Greit å kjenne noen i klassen når dere selv skal lage grupper osv. Det fins sikkert en eller annen studentforening som høres interesant ut? Jeg meldte meg inn i en slik når jeg begynte å studere, var litt arbeid med det, men fikk masse gode venner(og en kjæreste!). Mye koseligere å komme på skolen når det er masse folk som hilser i gangene og du har noen å prate med i pausene. Jeg syns iallfall det kan bli litt vanskelig å sette meg ned siden noen jeg ikke kjenner i det hele tatt, bare for å bli kjent...

Skrevet

Til deg som fersk lærerstudent, vil jeg gi et råd:

VELG FAGENE MATEMATIKK OG NATURFAG/TEKNOLOGI!

Det er nemlig noen av de lærerene som trengs mest nå!

Ellers vil jeg ønske deg lykke til, og forsikre deg om at selv den"kuleste" lærer er "normal" og sliten i midten av november...

Skrevet

Du trenger ikke å være med på alt som skjer. Men det kan være lurt hvis du ikke kjenner noen der du bor og vil ha det morsommere på skolen. Du blir kjent gjennom kollokviegrupper også. Lærerstudenter er riktignok kjent for å være ganske sosiale..

Prøv å ta deg tid til å være med på noen sammenkomster med studentene. Det er hyggeligere å gå på skolen når du har flere felles opplevelser med de andre i klassen. Bli med når noen skal på kafé etter forelesning.

Men for å bli flink lærer er det viktigere med motivasjon for studiet! Jobb jevnt og trutt, og velg de fagene som virkelig interesserer deg. Prøv å få vikartimer på skoler under studiene (det vil hjelpe deg å få jobb senere..)

All livserfaring kommer godt med som lærer, så derfor vil jeg ikke anbefale noen å gå rett fra videregående til lærerskolen og så rett ut i læreryrket..

Skrevet

Ening med MsFlorida. det er verdifult med litt livserfaring når man begynner å jobbe som lærer!

Skrevet

Jeg blir litt rørt når folk tar seg tid til å gi noen råd og tips:) Velkomment akk ja... :D

Jeg vet jo at matematikk og f.eks naturfag er fag som velges bort av elever, men jeg må desverre føye mine evner og begrensninger og i tillegg interesser... som ligger litt vekk fra ihvertfall matte :oops: dvs matte er artig, når man forstår... og grunnskole matematikken er jo ikke så fælen egentlig... men det er desverre ikke der entusiasmen min ligger.. dog jeg vet det triste faktum med lærermanko på visse fag... bær over meg;)

Og ja jeg er sjeleglad for å være 28 år og ikke yngre enn 25 år når jeg nå velger å følge mine idealer og bli en lærer:) Det føles trygt som menneske at du har ervervet erfaringer osv... som er fullt brukandes i forhold til elevene jeg skal bryne meg på allerede i september!!!! Jeg har enkelte medmennesker i klassen min som jeg dessverre må ærlig innrømme at jeg ikke ville hatt som lærer til min datter ihvertfall... en slik fordom bærer årsak i det jeg ser av overfladiskhet og lettvinthet som noen av de bærer ehem preg.... og de er nok yngre enn 25 år...

Jeg skal følge tipsene her ja.. blir nok med på noke morosamt ilag med mine medelever, men jeg orker ikke, ei ønsker å delta til jeg stuper he he... for jeg har ansvar utenomskolen for bl.a tulla mi og andre verv jeg er med i... og for ikke å glemme at studiene er viktigere enn alle studenkroene jeg takker nei til... Begynner å bli en smule kjent med tre stykker i klassen som er yngre enn meg, men seriøse nok he he;) mens andre medelever tror jeg at jeg skal skygge unna litt.. Vi mennesker er jo forskjellige og kan ikke alltid gå sammen for enhver pris;) dessuten nå som jeg er i min 7-ende dag som ikke røyker, så er jeg litt mer irritabel enn vanlig og da kan hjertesukkene komme ut i en heller heftig form;) :hoho::sinna:

sjekk ut dagboka mi davel;)

Skrevet

Lykke til med studier! Mine tips er:

Velg en eller et par sosiale treffsteder der du vil trives, og prioriter dette. Du kan ikke være med på alt, men sørg for å være der man virkelig blir kjent med folk. Min erfaring er at store fester utgår, men en hyttetur osv virkelig bidrar (fant min mann der + mange gode venner).

Til studier: Jobb jevnt og trutt. Har du en dårlig/lat dag, ikke la det ta fra deg motivasjonen. Samarbeid med andre, men vær også selvstendig. For meg var det redningen at jeg ikke kastet meg med når alle stresset med eksamen osv, du må jobbe i ditt tempo. Sett deg små mål, er du demotivert lov deg selv at hvis du leser en halv time/et kapittel osv. så belønner du deg selv med noe du liker i 10-15 min, så gjentar du det.

lykke til - du virker jo veldig motivert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...