Gå til innhold

Er det egentlig håp for verden?

Fremhevede innlegg

Gjest brutal_mann
Skrevet (endret)

Dagbladet skriver om årets pressebilder.

http://www.dagbladet.no/2010/02/13/nyheter...press/10379441/

I disse bildene finner en stort sett eksempler på elendighet, urettferdighet og ren ondskap. Steiningen av en utro mann (noe jeg antar en del av forumets ekstremfeminister bare var på sin plass) er det groveste eksempelet på hvor mye faenskap som finnes i verden.

Studerer en bildene så ser en at de som dreper den dømte er feige nok til å maskere seg, men kule nok til å grave den halvdøde personen opp fra bakken for å kunne treffe resten av kroppen med stein.

Dette er dagligdagse hendelser veden over. Mennesker jaktes ned og drepes av andre mennesker hele tiden. Måten ofrene drepes på er ofte lagt opp til å være så smertefulle og langvarige som mulig.

Med så mye elendighet som detfinnes i denne verden, hvorfor i alle himmelens dager skal vi opprettholde menneskets eksistens for? Hvorfor er det så ille om noen hundre millioner stryker med i forskjellige katastrofer? Vi gjør jo bare oss selv en tjeneste ved å utrydde oss selv. vi lever tross alt i en verden der sorg og smerte er normalen. Hva er da poenget med å opprettholde verden slik den er? Hvorfor ikke bare la den gå til grunne?

Endret av brutal_mann
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller flest slike hendelser er fra ekstremt primitive samfunn som ligger flere hundre år etter i utviklingen sammenliknet med den moderne verden. Ingen land som har McDonalds går til krig mot hverandre.

Skrevet
Ingen land som har McDonalds går til krig mot hverandre.

ah, McDonalds - hjørnesteinen i et hvert vellykket samfunn.

Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet
ah, McDonalds - hjørnesteinen i et hvert vellykket samfunn.

:fnise:

Skrevet
De aller flest slike hendelser er fra ekstremt primitive samfunn som ligger flere hundre år etter i utviklingen sammenliknet med den moderne verden.

Det som er skremmende er at slike primitive kulturer får stadig større mulighet til å ramme den moderne verden. Jeg frykter at våre barn kan bli rammet at slik ondskap. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål.

Skrevet

Jeg tenker det er et eller annet håp. Men hvis det skal være det er det viktig at vi ikke gir opp håpet, og arbeider alle sammen for å få det slik vi vil ha det.

Så på bildene ista jeg også. Og videre over nyhetene som møtte meg på morgenen. Ser to sider av denne saken.

Dagbladet fokuserte på mye negative ting i dag synes jeg, og få positive ting.

Blir ting fokusert for mye på negative ting er det ofte slik vi også blir.

Jeg synes vi og må være flinke til å fokusere på positive ting:)

En svært positiv ting i dag var jo blandt annet at en 11 år gammel gutt ble funnet etter han hadde gått seg bort eller noe.

Det første jeg tenkte når jeg så noen av disse føle andre bildene var faktisk på barna. Barna som vokser opp med slikt, som lærer hvordan ting ¨skal¨ være, hva som er tillatt og ikke.

Tenkte også at det var mye grusomt på bildene. Og de som skjedde der ikke er greit etter min mening.

Tenkte også på at jeg er glad for at det der på bildene ikke er en del av min hverdag. Og at det er synd at det er et bilde av mange andre sin hverdag.

Jeg har troen på forebyggende arbeid for en finere fremtid, og ønsker at fler skulle gjerne ha tatt del i forebyggende arbeid. Som for eksempel å gi kunnskap til foreldre om oppdragelse, kunnskap til andre mennesker osv. Mange føler dem sitter i en posisjon hvor valg ikke finnes. Man kan gi ut kunnskap om hvilke valg man har osv.

Samtidig er det andre folkegrupper her ute man også må gripe tak i å få dem til å se at det finnes andre valg osv.

Noen grupper mennesker må også inngå en total forandring.

Jeg tror også at det å lære av historie er viktig for at ting ikke skal gjenta seg.

Det er et laaaaangt prosjekt. For hva folk mener skal være det riktig er så forskjellig :)

Driver selv med forebyggende arbeid i forhold til barn, i den troen av hva jeg mener er best for barna for at dem skal kunne få et liv uten så mye bekymringer som barna egentlig ikke er i stand til å takle på egenhånd.

Dette ser jeg på som lærerikt og interesangt, og det gleder meg å gi disse barna litt glede som ofte ikke er så stor del av dems hverdag.

Treffer mange barn som burde hatt det langt bedre hvor foreldre ikke har kunnskapen, viljen, osv til å gi barna sine det dem egentlig skulle hatt. Mange av foreldrene klarer knapt å ta vare på seg selv også. Noen av disse barna blir ¨voksenmodeller¨ - ¨rollemodeller¨ for sine yngre søsken og må ta seg av dem, mens dette egentlig skulle ha vært foreldrene sine sin jobb.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Dagbladet skriver om årets pressebilder.

http://www.dagbladet.no/2010/02/13/nyheter...press/10379441/

I disse bildene finner en stort sett eksempler på elendighet, urettferdighet og ren ondskap. Steiningen av en utro mann (noe jeg antar en del av forumets ekstremfeminister bare var på sin plass) er det groveste eksempelet på hvor mye faenskap som finnes i verden.

Studerer en bildene så ser en at de som dreper den dømte er feige nok til å maskere seg, men kule nok til å grave den halvdøde personen opp fra bakken for å kunne treffe resten av kroppen med stein.

Dette er dagligdagse hendelser veden over. Mennesker jaktes ned og drepes av andre mennesker hele tiden. Måten ofrene drepes på er ofte lagt opp til å være så smertefulle og langvarige som mulig.

Med så mye elendighet som detfinnes i denne verden, hvorfor i alle himmelens dager skal vi opprettholde menneskets eksistens for? Hvorfor er det så ille om noen hundre millioner stryker med i forskjellige katastrofer? Vi gjør jo bare oss selv en tjeneste ved å utrydde oss selv. vi lever tross alt i en verden der sorg og smerte er normalen. Hva er da poenget med å opprettholde verden slik den er? Hvorfor ikke bare la den gå til grunne?

Jeg ser noe annet enn deg:

Jeg ser kunst i fotografier som gjennom et snapshot forteller veldig mye og gjør inntrykk. Bildene forteller en historie. Og disse historiene gjør inntrykk, fordi:

-Hvor ofte ser vi en familieutflukt på stranden i Mosambique? Familien hadde en liten hvit puddel, faren følger med på barnet i sanden, og jammen sto det ikke flasker med både Coca Cola og alkohol på bordet også.

-Angående steningen: visst er det en horribel handling: men bildeserien viser oss den slik den er, og det er realiteten.

-Bildet som viser møtet mellom en demonstrant og en politimann: bra bilde, for det er utført slik at vi kan føle spenningen idet begge angriper.

- Bildet der to gutter sitter foran en rusten søppelcontainer mens horder av bevæpnede soldater er i ferd med å passere forbi, kan jo få en til å lure på om noen av soldatene vil oppdage guttene, og vil det skje noe med de?

-Iran: kvinner som roper fra hustaket. Nydelig bilde! Hvor ofte ser vi iranske kvinner i den settingen? Jøss, de kan rope de også?!

-Fuglen som ser på oss i sideblikket i ishavet: nydelig bilde.

Disse bildene gir oss snapshots fra ulike steder i verden, hvilket er kjempeinteressant. Fotografier trigger nysgjerrighet og får folk til å tenke, eventuelt handle. Det er ganske bra.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Hva er da poenget med å opprettholde verden slik den er? Hvorfor ikke bare la den gå til grunne?

Mulig at din verden er så forferdelig, Brutal Mann. Men må du dra med deg alle andre i dragsuget også?

Jeg tror det finnes krigsofre og fengselsinnsatte som er mye, mye mer glade og lykkelige enn det du er.

Gjest brutal_mann
Skrevet
De aller flest slike hendelser er fra ekstremt primitive samfunn som ligger flere hundre år etter i utviklingen sammenliknet med den moderne verden. Ingen land som har McDonalds går til krig mot hverandre.

Mens verdens største samling av Mc Donalds går til krig mot hvem som helst... Atter ett bevis på at ondskap er hovedregelen for mennesket.

Skrevet
Mulig at din verden er så forferdelig, Brutal Mann. Men må du dra med deg alle andre i dragsuget også?

Jeg tror det finnes krigsofre og fengselsinnsatte som er mye, mye mer glade og lykkelige enn det du er.

Det er viktig at noen tør å stille slike spørsmål, de har en sannhet i seg så får du like det eller ikke.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Det er viktig at noen tør å stille slike spørsmål, de har en sannhet i seg så får du like det eller ikke.

Så får du også like eller ikke like at jeg har en kommentar til formuleringene i Brutal Manns utsagn:

I sitatet over her brukes ordet "vi". Mitt innlegg var et svar til hans oppfatning. Mitt poeng var altså at jeg ser det på en annerledes måte enn han. Hva som er "sant" blir veldig subjektivt.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg håper i alle fall det. Men den mengde egoisme og grusomhet som verden preges av, også i Norge, er såpass stor at jeg tror ikke dagens mennesker er i stand til å bekjempe elendigheten.

Gjest brutal_mann
Skrevet

@gjestdeluxe

!Vi" brukes fordi jeg holder menneskeheten under ett ansvarlig for at i sum så dominerer smerten og elendigheten.

Jeg er klar over hederlige unntak, men de er så forsvinnende få og små. I det store bildet har jeg ikke noe håp for menneskeheten. Vi vil ende opp med å utslette oss selv. Om vi ikke ved hjelp av teknologi kan endre på en del grunnleggende funksjoner i våre organismer.

Skrevet

Uansett går det ihvertfall ikke an å være optimist på fremtidens vegne sånn som jan teigen var en gang i tia. Alle oppavgående mennesker i dag vet at elendighet og fattigdom og sult øker for hver generasjon av jordas befolkning og vil mest sannsynlig aldri noengang komme til å avta. Det eneste man skjønner godt er hvorfor det er bra at mennesker ikke lever evig!

Skrevet
Så får du også like eller ikke like at jeg har en kommentar til formuleringene i Brutal Manns utsagn:

I sitatet over her brukes ordet "vi". Mitt innlegg var et svar til hans oppfatning. Mitt poeng var altså at jeg ser det på en annerledes måte enn han. Hva som er "sant" blir veldig subjektivt.

Måten du kverulerer på er ikke appelerende til at noen tar deg seriøst, bare ett tips å ta med seg videre:)

Skrevet
@gjestdeluxe

!Vi" brukes fordi jeg holder menneskeheten under ett ansvarlig for at i sum så dominerer smerten og elendigheten.

Jeg er klar over hederlige unntak, men de er så forsvinnende få og små. I det store bildet har jeg ikke noe håp for menneskeheten. Vi vil ende opp med å utslette oss selv. Om vi ikke ved hjelp av teknologi kan endre på en del grunnleggende funksjoner i våre organismer.

Fortell mer om grunnleggende funksjoner i våre organismer.

Skrevet
Måten du kverulerer på er ikke appelerende til at noen tar deg seriøst, bare ett tips å ta med seg videre:)

Så langt er det ingen i tråden som kverulerer. :)

Gjest brutal_mann
Skrevet
Fortell mer om grunnleggende funksjoner i våre organismer.

De kjemiske prosessene som omtales som følelser. Få kontroll på disse kjemiske prosessene og vi er langt på vei mot en bedre verden. Fjern følelsene og erstatt dem med en forhåndsbestemt rasjonalisme og vi er i mål.

Skrevet
De kjemiske prosessene som omtales som følelser. Få kontroll på disse kjemiske prosessene og vi er langt på vei mot en bedre verden. Fjern følelsene og erstatt dem med en forhåndsbestemt rasjonalisme og vi er i mål.

Veldig bra, støtter denne, Brutal mann! Du er i det minste konstruktiv, i motsetning til andre kverulanter i tråden! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...