Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fiktive navn. Jeg har to bestevenner. Andrea og Beate. De er bekjente, men har ikke noe til felles og møtes ikke. Andrea har fått seg kjæreste som heter Karl og han er en god venn av Beate. Nå viser deg seg at Karl har vært utro mot Andrea. Dette fortalte Beate meg, og ba meg om å ikke si noe til Andra. Jeg sliter litt med dette, men lovte å holde tett i og med at Karl kun har fortalt dette til Beate. Hva gjør jeg? Holder jeg ord, eller trosser jeg det for å "hjelpe" Andrea? For å gjøre historien enda mer komplisert, er ikke jeg og Karl venner da vi har et turbulent kjærlighetsliv bak oss for mange år siden. Derfor er det utelukket for meg å ta det med Karl selv. Jeg har bedt Beate om å snakke med Karl om dette, hun har prøvd, men kommer ikke igjenom. Hva hadde du gjort om det var du som var i min situasjon?

Edit: Tileggsopplysning.

Endret av sashak
Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg ville sagt fra til Beate først at jeg kom til å si det videre, og deretter sagt fra til Andrea. Ville blitt veldig skuffet om venninnen min visste at kjæresten var utro uten å fortelle det til meg.

Forresten syns jeg det var utrolig ubetenksomt av Beate å si det til deg.

Skrevet
Jeg ville sagt fra til Beate først at jeg kom til å si det videre, og deretter sagt fra til Andrea. Ville blitt veldig skuffet om venninnen min visste at kjæresten var utro uten å fortelle det til meg.

Forresten syns jeg det var utrolig ubetenksomt av Beate å si det til deg.

Det er det jeg også tenker på å gjøre. Men nå har jeg jo lovet Beate og holde munn om dette. Jeg har rykte på meg for å holde "hemmeligheter" og derfor får jeg de som regel også. Fordi om jeg ikke er interessert i å høre de. Jeg hadde også blitt skuffet om venninda mi visste, og ikke fortalte - men jeg hadde å blitt like skuffet om noen hadde fortalt noe jeg hadde betrodd under fire øyne.

Det er nå alt man skal blandes opp i også.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hold kjeft for helvete! dette har du INGENTING med!

Jeg tipper Beate bare er ute for å lage helvete.

Skrevet
Hold kjeft for helvete! dette har du INGENTING med!

Jeg tipper Beate bare er ute for å lage helvete.

Jeg forstår fint hva du utrykker uten at du trenger å bruke banneord og store bokstaver. Jeg tar deg faktisk mer seriøst om du ikke gjør det også. Tilbake til tema: Det er det jeg sliter med. Skal jeg holde kjeft, as usual? Men, dilemmaet er at jeg vil gjerne at mine venninder skal fortelle meg slike opplysninger om de har det. Og jeg tror ikke Beate er ute etter å lage helvette. Jeg tror hun hadde behov for å betro seg til noen, og få det av hennes skuldre, og valgte da meg.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg tror at mennesker er mer utspekulerte en hva majoriteten tør tro og at Beate utnytter dette faktum.

Uansett hva Beate er slags menneske så er Karl sinpotensielle utroskap en sak mellom han og hans partner. Du og andre har ikke noe med dette å gjøre i det heletatt og skal holde kjeft. Hvert par må få bestemme SIN måte å takle slik på. Uten at overmoralister skal komme å ødelegga alt.

Skrevet
Jeg tror at mennesker er mer utspekulerte en hva majoriteten tør tro og at Beate utnytter dette faktum.

Uansett hva Beate er slags menneske så er Karl sinpotensielle utroskap en sak mellom han og hans partner. Du og andre har ikke noe med dette å gjøre i det heletatt og skal holde kjeft. Hvert par må få bestemme SIN måte å takle slik på. Uten at overmoralister skal komme å ødelegga alt.

Du har nok et poeng. Mange er utspekulerte, og jeg med mange fler er nok naiv. Men det er det der med å tro godt om folk, og finne positive ting i hver enkelt. Jeg går iallefall ikke rundt å tenker på at folk manipulerer meg eller prøver å utnytte meg. Dette har jeg rett og slett ikke overskudd til, og jeg tror ikke det hjelper å spekulere i dette. Det er en sak med han og hans partner, men så lenge er det jo kun en sak mellom ingen andre enn Karl og Karlselv, i og med at han holder kjeft og ikke sier noe om dette til Andrea.

Gjest Gjest_Lillan_*
Skrevet

Du må snakke med Beate og overtale henne til å bli med/få lov til å si det til Andrea.

Hadde min beste veninne visst slike ting om min kjæreste uten å fortelle det til meg, hadde det vennskapet vært skralt en god stund etterpå. Skjønner selvfølgelig konflikten du står i, men må her tenke litt etter hva du ville at Andrea skulle gjort mot deg viss hun var i din situsajon.

En måte å gjøre det på er å spørre Andrea om hun hadde sagt det viss din kjæreste var utro mot deg. Og om hun ville ha visst det om hennes kjæreste var utro mot henne. Hadde tatt disse spørsmålene innimellom andre slike spørsmål, som:

-Hvis dine venner hadde baksnakket din beste veninne, hadde du da forsvart henne, eller bare sittet stille og hørt på?

-Viss noen hadde stjelt lippglossen til veninna di og du visste hvem det var som hadde tatt den. Hadde du da sagt det til veninna di, eller skånet den som hadde stjelt den?

Litt type fjortis-moral spørsmål, men om dere hadde fått en dialog på slike ting hadde du hvertfall fått vite hva hun mente....

Skrevet (endret)

Lillian: Du har en god løsning. Jeg bestemte meg nå for å snakke med Beate om dette ved neste anledning, og få henne til å forstå hvilken konflikt jeg er satt i og at enten må jeg eller henne fortelle dette til Andrea. Jeg tror jeg dropper spørsmålene til Andrea, for jeg vet hvor hun står. Jeg vet hun hadde sagt det til meg, og jeg skylder henne å gi henne informasjonen jeg innehar. Det kan bli vanskelig, for Beate og Karl sitt vennskap, men det må det nok bare tåle. Han har selv satt seg i denne posisjonen.

Edit: Tilleggsinfo.

Endret av sashak
Skrevet
Lillian: Du har en god løsning. Jeg bestemte meg nå for å snakke med Beate om dette ved neste anledning, og få henne til å forstå hvilken konflikt jeg er satt i og at enten må jeg eller henne fortelle dette til Andrea. Jeg tror jeg dropper spørsmålene til Andrea, for jeg vet hvor hun står. Jeg vet hun hadde sagt det til meg, og jeg skylder henne å gi henne informasjonen jeg innehar. Det kan bli vanskelig, for Beate og Karl sitt vennskap, men det må det nok bare tåle. Han har selv satt seg i denne posisjonen.

Edit: Tilleggsinfo.

Jeg synes du først og fremst bør tenke på venninnen din, som er uvitende, og du sier selv at hun ville sagt det til deg om det hadde vært ditt forhold det gjaldt. Karl har selv satt seg i denne situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...