Caramello Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 (Vet ikke om dette er en passende kategori, men vet ikke hva jeg skal legge det under). Sitter å ser litt på Ebay.. Hvordan vet man om det man handler er nytt eller ei? Og hvordan er det med toll, hvor mye må man betale? X antall prosent av kjøpesummen? Og er det noe man bør være obs på før man handler?
Gjest Klød Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Alt som kommer over 200 kr (inkl. frakt) betaler du toll for. Det pleier å stå om varen er brukt eller ny, hvis ikke kan du sende spørsmål til selgeren - de pleier å være veldig behjelpelige (hvertfall min erfaring). Alle selgere har feedback på en viss prosent, her kan du se hvilke erfaringer andre kjøpere har hatt fra denne selgeren før deg. Er feedbacken dårlig så styr unna. MERK: om det ikke står frakt-pris spesifikt til Norge, send melding og spør så du ikke får deg et prissjokk etterpå. Når du først har bydd er det for sent.
malmklang Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Om selgeren merker gaven som Gift (noe i alle fall Hong Kong-selgere er særdeles ivrige med) er tollgrensen 1000,-. Hva man eventuelt må betale i toll, tror jeg avhenger av produktet. Bøker er for eksempel tollfrie. Vet tollvesenet har en kalkulator på nett, hvor du, ut fra en rullemeny, kan velge hvilken type produkt du kjøper, legger inn summen og får tollsummen. Liker ikke den noe særlig, da. Den har enkelte, veldig konkrete ting du kan velge, men mangler mye. Du kan for eksempel søke etter tollsatsen på semskede skinnhansker, men finnes ingenting om kamera/fotoutstyr. Vær forsiktig, når man først registrerer seg, blir man avhengig! Og når man først har slått Ebay-kontoen sin sammen med Paypal-kontoen, er man bare tastetrykk unna betalinger hele tiden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå