marthes Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 lurer rett og slett på hvordan man blir medlem i den katolske kirke... også hvordan blir det evt senere i livet med dåp av barn (samboer er medlem i statskirken), bryllup, være fadder til andres barn, osv.. kan vi senere da "velge" om barna våres skal døpes i den ene aller andre kirken? og hva med bryllup, regner med jeg fritt kan gifte meg i kirken til min samboer, dersom han skulle ville det. men kan han gifte seg i "min" kirke? og hva tenker statskirken om at ejg evt er fadder til barn? vet jo at de ikke nødvendigvis "godkjenner" de som ikke er medlem (døpt/konfirmert) for ordens skyld er jeg døpt og konfirmert i statskirken (den norske kirken). min samboer er også det. synes nettsidene til den katolske kirke er litt uoversiktlige, derfor håper jeg noen her kan hjelpe meg litt !
annamaria8 Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Dere kan gifte dere i statskirken om bare en av dere er medlem. Dere kan gifte dere i den katolske kirken også, selv om bare en av dere er medlem der. Det eneste man må tenke over er at den katolske kirken er ekskluderende, som vil si at et ekteskap inngått i kirken til din mann ikke vil ses på som et "skikkelig" ekteskap (jf. sakramentlæren). Dere må også tenke over hvor fremtidige barn skal døpes, om det er greit for den ene parten at det blir gjort i den andres kirke osv. Det med fadder vet jeg ikke, men det kunne vært interessant å få lære det? En fin oppskrift på hvordan man konverterer ble gitt her på forumet for en tid siden. Se denne tråden *nysgjerrig på hvorfor du vil konvertere*
Sapree Skrevet 12. mars 2010 #3 Skrevet 12. mars 2010 Jeg er katolikk, men døpt fra barn av. Vil du bli katolikk må du virkelig ønske det, blant annet må du gå i lære en periode før du kan døpes og så konfirmeres. Om dine barn blir døpt bør de også gå i lære om den katolske religion fra de begynner på skolen frem til konfirmasjons alder. Dette er det foreldrene som bestemmer, men jeg mener det er nyttig at barn som er katolikker lærer om sin religion siden det er litt anerledes enn det å være medlem i statskirken. Så lenge den ene parten av dere er katolikk eller protestant kan begge gifte seg i den katolske kirken eller i statskirken. Dere kan velge hvor dere vil døpe deres barn om det er den ene eller den andre kirken, så lenge en av dere er medlem av den ene og den andre. Du kan gifte deg i statskirken men som tidligere nevnt blir du ikke registrert gift hos den katolske, det samme vil nok gjelde for statskirken om du gifter deg i den katolske. Men du er juridisk gift i forhold til den norske stat. Du kan være fadder til barn i statskirken, den katolske vil likevel ikke registrere dette. Barn som blir døpt i den katolske kirke kan også ha protestantiske faddere, men bør ha minst en katolsk fadder i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå