Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 Samboeren min og jeg ønsker oss et bryllup uten barn til stede, men vi er redde for å såre familie og venner.. derfor vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger på om dette er egoistisk av oss eller ikke? Er det f.eks. ok å si at barn ikke er invitert så lenge de er eldre enn ett år? Vi har egenglig lyst til å si at de som tar med barn (da under ett år) må skaffe seg barnevakt, fordi vi ikke vil ha babygråt og skriking under vielsen og i middagen.. det er snakk om 6-7 babyer og det kan bli mye lyd for vår smak... vi tror det kommer til å bli ganske "festpreget", dvs med mye alkohol, samtiidig som det er altofr liten plass i lokalet til å ha barnevogner tilstede, så det er også av praktiske årsaker... Hva synes dere? og hvordan sier man eventuelt at man er keen på "barnefritt" bryllup uten å såre eller fornærme noen? Vi vil jo at alle gjestene våre skal få en fin opplevelse, både de som ikke har barn (flertallet) og de som må ha med seg barn..vanskelig dette:)håper noen kan hjelpe!
Draum Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 Jeg synes det er en ærlig sak, så lenge du ikke blir fornærmet om folk ikke kommer fordi de ikke kan/vil ha barnevakt til babyen. På en fest med alkohol hører ikke barn hjemme uansett, så jeg forstår ikke helt hvorfor noen skulle ville ha med seg ungene sine på en sånn fest, men det er meg.
andemor Skrevet 13. februar 2010 #3 Skrevet 13. februar 2010 Først vil jeg si at jeg ikke synes det er det minste egoistisk å velge et bryllup uten småbarn. Jeg tror de aller fleste vil forstå det også. I alltombrollop (www.alltombrollop.com) står det dette (fritt oversatt fra svensk til norsk): Et bryllup med barn blir en herlig tilstelning. Det bidrar til liv og røre og skaper en avslappet stemning... ... Men det er brudeparets store dag og vil dere ha en ordentlig fest skal dere ikke skjemme dere for å invitere til en barnefri tilstelning... Forslag til hva som kan stå i invitasjonen: Middag og fest feirer vi i voksent selskap. Spedbarn er selvsagt velkomne. Nettopp denne tilstelningen ønsker vi å feire med en stor fest. Vi ber dere derfor la deres små elsklinger være hjemme.
lilleGrethe Skrevet 13. februar 2010 #4 Skrevet 13. februar 2010 Vi har bare to barn i bryllupet - dette er min kjæres niese og nevø, som er 4 og 5 1/2 år gamle når vi gifter oss. Disse er brudepike og brudesvenn. De ble nevnt ved navn i invitasjonen sammen med foreldrene sine. Alle andre som har barn har vi invitert kun foreldrene, dvs søskenbarn, venner og andre med små barn er rett og slett invitert med navn på de som inviteres. Vi har ikke gitt spesielt uttrykk for at det er barnefritt, og vi har ikke hatt noen problemer med dette. De eneste som har hatt problemer i forhold til barn er en av mine tanter - de har to barn i barneskole-alder, og bor på en annen kant av landet med små muligheter for barnevakt. Det betyr sannsynligvis at de enten ikke kan komme, eller at min tante kommer uten mannen. Men de har ikke spurt om å ta med barna. Så til faktisk svar på spørsmålet ditt: Nei, jeg synes ikke det er egoistisk å ha et barnefritt bryllup. Men dere kan jo tenke på hvordan dere presenterer det. Jeg synes dere rett og slett skal gjøre som oss, og invitere med navn - dvs ikke nevne barna i invitasjonen. Om så folk spør, så kan dere være ærlige og si at dere ikke vil ha småbarn i bryllupet, evt at dere ikke har mulighet til å tilrettelegge for barn. Hvis dere gifter dere i kirken er det ikke mulig å begrense hvem som kommer i vielsen, siden det er et offentlig sted. Da kan det komme barn uansett hva invitasjonene deres sier. De fleste småbarnsforeldre vil vel synes det er godt å komme ut litt også uten barn, og vil forhåpentligvis foretrekke å ha barnevakt hjemme/plassere babyen hos foreldre hvis de har mulighet til det. Forhåpentligvis blir det ikke noen konflikter for dere i forhold til dette, min erfaring er heldigvis at det går seg til!
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #5 Skrevet 13. februar 2010 Det er da ikke noe galt i å ønske seg et barnefritt bryllup. Personlig ser jeg ikke helt poenget med å dra med unger i et selskap der man sitter ved middagsbordet i timevis og det festes og drikkes alkohol utover kvelden. Skriv det i invitasjonen og ta det med på bloggen/nettsiden til bryllupet om du har en.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. februar 2010 #6 Skrevet 13. februar 2010 Først vil jeg si at jeg ikke synes det er det minste egoistisk å velge et bryllup uten småbarn. Jeg tror de aller fleste vil forstå det også. I alltombrollop (www.alltombrollop.com) står det dette (fritt oversatt fra svensk til norsk): Et bryllup med barn blir en herlig tilstelning. Det bidrar til liv og røre og skaper en avslappet stemning... ... Men det er brudeparets store dag og vil dere ha en ordentlig fest skal dere ikke skjemme dere for å invitere til en barnefri tilstelning... Forslag til hva som kan stå i invitasjonen: Middag og fest feirer vi i voksent selskap. Spedbarn er selvsagt velkomne. Nettopp denne tilstelningen ønsker vi å feire med en stor fest. Vi ber dere derfor la deres små elsklinger være hjemme. Mulig jeg har misforstått her, men hun skriver vel nettopp at spedbarn IKKE er velkomne i selve middagen, men bør ha barnevakt? Jeg synes det er helt ok å gi uttrykk for at dere ikke ønsker å ha babyer tilstede, selv om det er familie/venner! Det er DERES dag, husk det:)men enig med "andemor" at dere kan si noe sånt som at "la deres små elsklinger være hjemme", da fornærmer dere vel ingen tror jeg...
¤Pernille¤ Skrevet 13. februar 2010 #7 Skrevet 13. februar 2010 Beklager om jeg sporer av temaet, men jeg skal ha flere babyer i mitt bryllup (er umulig å unngå, og jeg synes bare det er koselig), og lurer litt på om folk har tips til hva jeg gjør? Barnevakt, for eksempel, med et "lekerom"? Til TS: De aller fleste burde forstå deg, og ikke bli sinte. Hva med å snakke med dem med småbarn i forveien, så du får forklart ordentlig uten forviklinger? Blir så lett misforståelser via papir... Håper i hvert fall det ordner seg!
lilleGrethe Skrevet 14. februar 2010 #8 Skrevet 14. februar 2010 Til gjest: jeg tror andemor mente at de to forslagene var alternativer, dvs ett for om man ønsker barn velkommen og det andre ikke. Til Pernille: Hvis det er babyer er vel et lekerom med barnevakt vanskelig, siden babyene ikke vil være gamle nok til å leke noe særlig. Hvis dere har et rom tilgjengelig, kan sikkert babyer settes der i vogn hvis de skal sove, evt med babymonitor for foreldrene (regner med at de har det selv). Dette rommet kan sikkert også tilrettelegges for amming. Men ellers bør vel babyene være i samme rom som foreldrene er.
¤Pernille¤ Skrevet 14. februar 2010 #9 Skrevet 14. februar 2010 Ja, det er sant Glemte å nevne at de fleste av babyene til da har blitt så store at de ikke trenger foreldrene sine hele tiden. Den yngste vil vel da være akkurat så stor at det kan gå greit en stund. "Vognrom" var en god idé! Svigermor har babymonitor, svigersøster også, så det ordner seg nok Kanskje jeg burde sette av to rom da, et til å sove i, og et hvor de større kan leke?
lilleGrethe Skrevet 14. februar 2010 #10 Skrevet 14. februar 2010 Hvis du har nok rom til det i lokalet, er det sikkert en god idé. Vi har dessverre ikke tilgang til noen ekstra rom i lokalet, så hos oss blir det nok en lekekrok i peisestua (der kaffe og kaker serveres), og evt stenge av det rommet hvis barna trenger å ta en hvil utover kvelden.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #11 Skrevet 14. februar 2010 til TS: jeg synes det høres ut som en god ide å å be gjestene selv ha med barnevakter. Det er ikke på noen måte egoistisk å ønske seg et bryllup uten skrik og skrål. Babyer er jo som regel søte, men kan forstyrre veldig! og hvis foreldrene har litt gangsyn så lar de være å bry dere med dette. Synes ikke du skal være bekymret, gode venner vil vise forståelse så lenge du sier det på en pen måte:) Lykke til!
Harlekin Skrevet 14. februar 2010 #12 Skrevet 14. februar 2010 Jeg synes det er helt greit og forståelig å invitere til bryllup uten barn. Men vær forberedt på at det kan hende noen ikke kan komme da, f.eks. hvis de ikke får barnevakt, eller barnet ikke kan være fra foreldrene noe særlig.
Cæmis Skrevet 14. februar 2010 #13 Skrevet 14. februar 2010 Vi har noen venner som har barn, og vi hr sagt til de at viønsker et barnefritt bryllup. Usikker på om det falt i helt god jord, men det er nå et valg vi har tatt og håper de har mulighet til å stille selv på grunnlag av det. Om de velger å ikke stilleså er det helt ok det også, men vi håper de kan finne barnevakt for noen få timer og heller dra tidlig om nødvendig. En venninne av meg har en liten en på 3 mnd på dagen vår, så har full forståelse for at det kan være vanskelig for henne, men hun virker i godt humør og sier det blir godt å ta en liten dag uten ungen...så det er sikkert delte meninger hos foreldre på hva som er ok og ikke...
Rosalie Skrevet 14. februar 2010 #14 Skrevet 14. februar 2010 Jeg kommer fra en del av landet hvor barn er naturlige gjester i bryllup. Og jeg har enda til gode å oppleve at barn har stålet brudens oppmerksomhet, altså, eller herjet rundt. Min erfaring er at det blir en bedre stemning med alle generasjoner tilstede i denne typen sammenkomst. Ungene får til å løse opp de fleste litt stive stemninger. For øvrig er spebarn naturlige gjester sammen med foreldrene sine, enten de er nevnt i innbydelsen eller ei. Beklager om jeg sporer av temaet, men jeg skal ha flere babyer i mitt bryllup (er umulig å unngå, og jeg synes bare det er koselig), og lurer litt på om folk har tips til hva jeg gjør? Barnevakt, for eksempel, med et "lekerom"? Til TS: De aller fleste burde forstå deg, og ikke bli sinte. Hva med å snakke med dem med småbarn i forveien, så du får forklart ordentlig uten forviklinger? Blir så lett misforståelser via papir... Håper i hvert fall det ordner seg! De aller fleste foreldre i dag har baby call. Hva med at foreldrene får tilbud om å la babyene ligge på et rom, og ha på baby call? Jeg har vært i bryllup hvor det er blitt praktisert, og det var helt genialt. Foreldrene hadde baby callen på på svakest mulig lydnivå, og da var det ingen andre som merket at ungen grein (5 uker var babyen). Det var også en ganske god stol der inne, slik at foreldrene kunne mate uforstyrret. For større barn holder det med et lite bord i et hjørne av lokalet med litt tegnesaker og Lego.
leirbål Skrevet 14. februar 2010 #15 Skrevet 14. februar 2010 Det er helt i orden å invitere til barnefritt bryllup, men dere kan risikere en del reaksjoner. Jeg ville ikke satset på at ingen tok med seg barna sine om ikke de var spesifisert i inbydelsen. Det er veldig mange som tar det som en selvfølge at deres små engler også er invitert intill det motsatte er bevist. Dere kan jo f.eks. skrive at barn som ikke dier må være hjemme.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. februar 2010 #16 Skrevet 14. februar 2010 Tusen takk for mange fine svar! Jeg tror vi kommer til å si på en pen måte at vi ønsker at dette skal være en "voksen dag".. Det handler ikke om at vi er redde for at barna skal ta oppmerksomhet(!), men at de øvrige gjestene skal slippe barnegråt og kunne ta seg en real fest:)Så får vi heller belage oss på at de som fortsatt ammer eventuelt velger å ikke komme, selv om vi veldig gjerne skulle hatt dem der:)Vi må prioritere å gjøre dagen så trivelig som mulig for oss selv og våre øvrige gjester!
LindaM Skrevet 14. februar 2010 #17 Skrevet 14. februar 2010 Vi ønsker ikke små barn i bryllupet vårt. Det blir 4 barn tilstede mellom 8 og 13 år. To av disse er brudepiker Vi får et nytt familiemedlem på min side i april. Det er mulig at denne lille frøkna må bli med siden hun bare er knappe 3 mnd på vår bryllupsdag. Og det er selvfølgelig helt greit siden hun er så liten, og det er nær familie. Jeg synes det er sært å bli sur eller fornermet for at brudeparet ønsker et forholdsvis barnefritt bryllup. Man gir ut invitasjoner såpass tidlig at folk bør klare å ordne med barnevakt. Dette er vår dag, og hvis folk blir grinete fordi de ikke kan ta med barna sine, så får de heller takke nei til invitasjonen.
Sørlandsmamma Skrevet 14. februar 2010 #18 Skrevet 14. februar 2010 Jeg synes dere skal gjøre akkurat det dere vil, det er deres dag! Jeg har vært i bryllup med og uten mitt barn, begge deler er like koselig og flott. Det var koselig å ha h*n med, men det var også deilig å bare være voksne... Jeg tror ikke noen blir fornærmet Det har de i hvertfall ikke grunn til å bli
Gjest Gjest_Janne_* Skrevet 14. februar 2010 #19 Skrevet 14. februar 2010 I Kirken kan alle komme, og hvem som helst får komme om de vil det. Festen etterpå serves det alkohol, det er begrenset plass og det er ment for voksne. Om noen ville da funnet på å ta med et barn, uansett om de ammer eller ei ville jeg faktisk blitt kraftig irritert. Om en ikke kan unngå å ta med barnet, så får en faktisk bli hjemme. Jeg vil ikke bli sur eller skuffet om noen med barn ikke kommer, fordi jeg faktisk forventer at en prioriterer barna sine foran en fest med voksne, uansett om det et bryllup eller ikke. Det ville jeg og gjort. Syntes egentlig ikke barn har noe sted å gjøre i et bryllup hvor det serves alkohol og er lagt opp til en voksen fest. Om noen skulle ønske å ha barn så får en bare legge opp til selv, men jeg mener at da dropper en alkohol og legger til rette for det.
Miss Puddel Skrevet 14. februar 2010 #20 Skrevet 14. februar 2010 Jeg kan forstå det at man ønsker barnefritt bryllup, og man bør kunne skrive det i innbydelsen. Men man må da også være forberedt på at enkelte ikke kan komme pga manglende barnevakt. Babyer som får pupp og ligger i vogn er på en måte "utenom", de kan man ikke forlange at man finner barnevakt til. Jeg har selv vært i bryllup med tre uker gammel baby, han sov jo hele tiden unntatt når han fikk pupp, og vi hadde med vogn, så det var ingen som reagerte på det. (og jeg hadde med meg tre skift til meg selv, heldigvis, for han hadde den "fantastiske" vanen at han ikke rapte, men gulpet, så han gulpet ut to kjoler for meg i løpet av den feste... ellers så er det noen som deler inn bryllupet i to deler, en familiedel, inkl. middagen der barn er velkomne, så blir barna sendt til barnevakter etter middagen, mens venner kommer til kaffe og litt mer utvidet festing...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå