Gå til innhold

Ebay-kjøp

Anbefalte innlegg

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg kjøpte et par sko på ebay den 21 januar. Dette var mitt første ebay-kjøp, og jeg sjekket at selgeren hadde positiv feedback(hadde hørt at det var viktig). Han/hun hadde 98 eller 99% positiv feedback, så jeg kjørte på med et bud på skoene. Fikk dem, betalte gjennom paypal(selvom jeg ikke var registrert der enda, gjorde det rett etter kjøpet), og ifølge selgeren ble skoene shippet den 26. Nå er det gått snart tre uker, og begynner å bli litt bekymret! Har jeg blitt lurt? Og hva gjør jeg hvis jeg har det, og skoene aldri dukker opp? Hvem kontakter jeg? Det er ikke det at jeg punget ut med mye for skoene(var vel 500 kr ca), men det er bare irriterende at folk går rundt og prøver å lure deg! Vil ikke la dem slippe unna med det :nei:

Hva bør jeg gjøre? Vente et par uker til og se om pakken endelig dukker opp, eller ta kontakt med noen og si at jeg tror jeg har blitt lurt?

Videoannonse
Annonse
Gjest CookieMonster
Skrevet

Hvor ble de sendt fra? Er det fra kina, så tar det hundre år før det kommer fram. Jeg ville uansett ha ventet litt til, er ikke uvanlig at det kan gå over en måned før man får noe.

Skrevet

Av og til tar det lang tid før pakkene dukker opp. Det har sannsynligvis sammenheng med tollbehandlingen. Har selgeren god feedback og mange salg bak seg, skulle det ikke være noen grunn til bekymring, skoene kommer nok. Jeg har gjort nesten 200 handler via eBay, og har aldri opplavd at pakken ikke har kommet, selv om det tar litt tid noen ganger. Men du kan jo sende en mail og høre med selgeren om han/hun er helt sikker på at pakken er sendt for sikkerhets skyld.

Lykke til! Skoene kommer nok snart :)

Skrevet

Siden skoene kostet over 200kr så skal de gjennom tollen, og det kan ta laaaaaang tid hvis du er riktig uheldig. Jeg har hatt ting liggende og ruge i tollen i over 3 uker før det ble frigjort.

Bare pass på at du ikke lar det gå mer enn 45 dager fra den dagen du betalte via PayPal. Har du ikke fått skoene før den tid, så er tiden inne for å sende en item not received dispute.

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Takk for svar!

Jeg mener å ha lest at selgeren sendte ifra Los Angeles, men er ikke helt sikker. Det var i USA iallfall!

Jeg får vel bare smøre meg med litt tålmodighet. Jeg tror ikke jeg har blitt lurt, særlig fordi selgeren ga meg feedback og sa at jeg var en "excellent buyer" osv. Hvorfor ville han gjøre det hvis han hadde tenkt å lure meg? Så jeg får vel bare vente og se!

Skrevet
Takk for svar!

Jeg mener å ha lest at selgeren sendte ifra Los Angeles, men er ikke helt sikker. Det var i USA iallfall!

Jeg får vel bare smøre meg med litt tålmodighet. Jeg tror ikke jeg har blitt lurt, særlig fordi selgeren ga meg feedback og sa at jeg var en "excellent buyer" osv. Hvorfor ville han gjøre det hvis han hadde tenkt å lure meg? Så jeg får vel bare vente og se!

Vær tålmodig. Min siste ebayhandel hadde leveringstid på nesten 8 uker...og det var ikke selgers feil, men transportør og toll

Skrevet

Du kan jo sende en melding til selgeren om at du ikke har mottatt pakken ennå. Si at det sannsynligvis bare er fordi den er stoppet i tollen, men at du ville gi beskjed. Selgere ønsker jo gjerne tilbakemelding så fort du har mottatt pakken, så hvis de ser det tar tid før du gir feedback, så lurer kanskje de også.

Men vær forberedt på ekstra kostnad for fortolling.

Skrevet

Som nevnt er nok dette toll toll og atter tollen det står på. Patience grasshopper! :)

Skrevet

Har gjort over 300 kjøp på ebay og har alltid fått pakkene. At det går 1 måned er ikke uvanlig, og i ditt tilfelle har nok tollen fått kloa i pakken slik som mange påpeker her. Ebay er morsomt og trygt spør du meg!

Skrevet

Et lite tips, ved mitt siste kjøp stod det at selgeren var i USA men etter en sjekk fant jeg ut at varen ble sendt fra Kina (blir vel laga der sikkert..) så det kan jo hende dette er grunnen.

Jeg har fått varer fra Asia på en uke og på over en måned, så det er nok bare å smøre seg med tålmodighet :)

Skrevet
Hvor ble de sendt fra? Er det fra kina, så tar det hundre år før det kommer fram. Jeg ville uansett ha ventet litt til, er ikke uvanlig at det kan gå over en måned før man får noe.

Ville bare nevne at det ikke nødvendigvis tar så fryktelig lang tid. Jeg fikk telefonen min fra HongKong med UPS, og det gikk en uke fra jeg bestilte til jeg fikk telefon om jeg var hjemme!

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Men er det slik at dersom jeg ikke melder fra om at jeg ikke har fått pakken før det har gått 45 dager siden jeg betalte for den via paypal, så får jeg ingen hjelp av dem hvis pakken aldri dukker opp? Det var en over som sa noe slik...

Skrevet
Men er det slik at dersom jeg ikke melder fra om at jeg ikke har fått pakken før det har gått 45 dager siden jeg betalte for den via paypal, så får jeg ingen hjelp av dem hvis pakken aldri dukker opp? Det var en over som sa noe slik...

Ja, Paypal har regel som sier at det ikke må ha gått over 45 dager siden betalingen når du åpner en sak på forholdet hos dem. Men før du gjør det bør du ha kontaktet selger 2-3 ganger først, får du ikke svar kan du med god samvittighet kontakte Paypal og legge til at du har forsøkt så og så mange ganger å kontakte selger uten svar. Da får du pengene tilbake ASAP!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...