Gå til innhold

Muskuløse- kropper

Fremhevede innlegg

Skrevet

"Må le hver gang jenter sier at lange og veltrente muskler er fint, men store bulete muskler er stygt.

Det er ikke noe som heter lange muskler! Åssen muskelen ser ut som genetisk, mao det går ikke ann å gjøre en muskel lengre eller kortere via tøying eller trening. Det må vel folk begynner å skjønne nå.

Lav fettprosent og muskler = veltrent kropp"

Så du mener at der ikke er forskjell?

En vektløfter har behov for en helt annen type muskler enn en som skal løpe marathon.

Derfor så trenes jo slike utøvere helt forskjellig, og ser også helt forskjellige ut.

M.a.o. en kroppsbygger ville sett helt anderledes ut om han i stedet hadde trent for å bli svømmer. En skiløper ville sett helt anderledes ut dersom vedkommende i stedet hadde trent for å bli skøyteløper.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei, du anonyme bruker som forsvarer anabole steroider et par poster lenger opp. Du vet at det er forbudt av en grunn, nemlig fordi det er ekstremt farlig for kroppen? I min jobb har jeg sett flere tilfeller av unge "bolere" fra 25-35 som har endt opp med store hjerteinfarkt, eller diverse hjerterytmeforstyrrelser. Det er ikke normalt at unge, veltrente menn med et sunt kosthold får denne typen hjerteproblemer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei, du anonyme bruker som forsvarer anabole steroider et par poster lenger opp. Du vet at det er forbudt av en grunn, nemlig fordi det er ekstremt farlig for kroppen? I min jobb har jeg sett flere tilfeller av unge "bolere" fra 25-35 som har endt opp med store hjerteinfarkt, eller diverse hjerterytmeforstyrrelser. Det er ikke normalt at unge, veltrente menn med et sunt kosthold får denne typen hjerteproblemer.

Men det er normalt at folk som misbruker amfetamin, kokain eller lignende stimulerende stoffer får hjerteproblemer. Tror du vil finne at de fleste av disse hjertetilfellene er folk som har kombinert steroider og slike stoffer, ikke uvanlig i visse miljø. Så spørsmålet er vel om hva som egentlig er årsaken.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

"Må le hver gang jenter sier at lange og veltrente muskler er fint, men store bulete muskler er stygt.

Det er ikke noe som heter lange muskler! Åssen muskelen ser ut som genetisk, mao det går ikke ann å gjøre en muskel lengre eller kortere via tøying eller trening. Det må vel folk begynner å skjønne nå.

Lav fettprosent og muskler = veltrent kropp"

Så du mener at der ikke er forskjell?

En vektløfter har behov for en helt annen type muskler enn en som skal løpe marathon.

Derfor så trenes jo slike utøvere helt forskjellig, og ser også helt forskjellige ut.

M.a.o. en kroppsbygger ville sett helt anderledes ut om han i stedet hadde trent for å bli svømmer. En skiløper ville sett helt anderledes ut dersom vedkommende i stedet hadde trent for å bli skøyteløper.

Jeg siterer: Du kan ikke forandre formen på en muskel. En muskel kan enten bli større eller mindre. Det finnes heller ikke annen type muskler, jeezes! Hvordan en kropp ser ut avhenger av gener og fettprosent.

Her kan jeg gi det et eksempel:

Styrkeløfter før diett:

http://i192.photobucket.com/albums/z19/glenninge/1122150774032bigdave2.jpg

Og etter diett:

http://i192.photobucket.com/albums/z19/glenninge/1122151094030DSCN0115.jpg

Kroppsbygger før og under diett (ok, skal sies at disse bildene er tatt i reklamesammenheng, men Priest er kjent for å legge på seg heftig off-season):

http://i192.photobucket.com/albums/z19/glenninge/Lee_Priest3.jpg

Og etter diett:

http://i192.photobucket.com/albums/z19/glenninge/leepriest.jpg

Gjest Random
Skrevet

Jo.

Du har i grunn 2 typer muskel fibre i musklene, Type I og Type II.

Og som regel så har man fler av den ene typen.

Type I er "lange og slanke", har ikke like mye rå styrke men er mer utholdene. Mens Type II er "korte og kompakte", har mye mer styrke, men mangler utholdenheten.

Visse typer treningsøvelser virker mer på den ene typen enn den andre, så mens færre repetisjoner med mye vekt virker best på Type II fibre, vil mange rep. med mindre vekt virke best på Type I.

Litt usikker, men tror også at kroppen kan gjøre om fibrene etter behov, men hva man har mest av er veldig avhengi av gener.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jo.

Du har i grunn 2 typer muskel fibre i musklene, Type I og Type II.

Og som regel så har man fler av den ene typen.

Type I er "lange og slanke", har ikke like mye rå styrke men er mer utholdene. Mens Type II er "korte og kompakte", har mye mer styrke, men mangler utholdenheten.

Visse typer treningsøvelser virker mer på den ene typen enn den andre, så mens færre repetisjoner med mye vekt virker best på Type II fibre, vil mange rep. med mindre vekt virke best på Type I.

Litt usikker, men tror også at kroppen kan gjøre om fibrene etter behov, men hva man har mest av er veldig avhengi av gener.

Kan jeg spørre deg om hvor du har dette fra? Din teori virker helt absurdt når alle burde vite at det går ikkeann å trene seg til lange og slanke, eller korte og kompakte!

Få repetisjoner med tung belastning = økt styrke gjennom å øke nervesystemets evne til å aktivere musklene, men mindre stimulasjon til proteinsyntese (nydanning av muskelprotein).

Et større antall repetisjoner = større proteinsyntese, men mindre nevral tilpasning.

Blir du sterkere klarer du altså å løfte mer vekt i et høyere antall repetisjoner for muskelvekst, og får du større muskler klarer du å løfte tyngre vekter i det lave repetisjonsintervallet for å utvikle nervesystemet til å bli sterkere. Det ene drar det andre.

Growth in Muscle Fibers and Strength Gains

Repetition Range Type I Type IIA Type IIB Strength Gains

1-2 repetitions Very Low Low Low Excellent

3-5 repetitions Very Low Low Decent to Good Excellent

6-8 repetitions Very Low Good Excellent Good

9-12 repetitions Low Excellent Very Good Good Within Rep R.

13-15 repetitions Decent Very Good Decent to Good Endurance

16-25 repetitions Very Good Diminishing Low Endurance

25-50 repetitions Excellent Low Very Low Endurance

Type I = små muskelfibrer med høy utholdenhet

Type IIA = større med mindre utholdenhet

Type IIB = veldig store, men ingen utholdenhet

Ref: Jacob Wilson - abcbodybuilding.com

Skrevet

Det er sant det som ble sagt tidligere i tråden at musklenes utseende er genetisk. DVS det er forehåndsbestemt hvordan musklene kommer til å se ut. Man kan ikke forme hver enkelt muskel ut i fra hvordan man trener. MEN man kan forme kroppen som helhet ved at noen muskler blir mer utviklet enn andre. Svømmere, for eksempel, belaster skuldre og bryst mye hele tiden og får da naturlig nok en bredskuldret V form sammen med en smal midje og slanke ben.Noe som mange finner attraktiv.

Mange kroppsbyggere derimot som har tømmerstokker til lår, rygg tjukk som en låvedør og en oksenakke herfra til himmelen finner mange mindre attraktivt. Hvorfor? Kanskje fordi folk på 110 kg+(enten det er fett eller muskler) er like bevegelig som en hvalross.

I et evolusjonsmessig perspektiv var det vel så viktig å være utholdende som stor og kraftig. Kom det et rovdyr var ofte eneste løsning å løpe. Hadde ikke så mye å si hvor sterk du er om en bjørn kom for å ta deg :bond:. Det kan være at disse forestillingene fremdeles henger med oss og at det kanskje er derfor atletiske kropper er å foretrekke framfor svære bolere...

Skrevet

Jeg siterer: Du kan ikke forandre formen på en muskel. En muskel kan enten bli større eller mindre. Det finnes heller ikke annen type muskler, jeezes! Hvordan en kropp ser ut avhenger av gener og fettprosent.

Her kan jeg gi det et eksempel:

Styrkeløfter før diett:

http://i192.photobucket.com/albums/z19/glenninge/1122150774032bigdave2.jpg

Og etter diett:

http://i192.photobucket.com/albums/z19/glenninge/1122151094030DSCN0115.jpg

Kroppsbygger før og under diett (ok, skal sies at disse bildene er tatt i reklamesammenheng, men Priest er kjent for å legge på seg heftig off-season):

http://i192.photobucket.com/albums/z19/glenninge/Lee_Priest3.jpg

Og etter diett:

http://i192.photobucket.com/albums/z19/glenninge/leepriest.jpg

Ikke glem at Lee Priest er sånn ca. 150 på sokkelsten...

Skrevet (endret)

Det jeg tenker mest på når jeg ser sånne skikkelige muskelberg er hvor ekstremt mye av tiden deres som går med til spising, trening, solarium, snakke om trening, lese om trening osv.

Har jobbet sammen med personer som virkelig har trent på høyt nivå og felles for alle sammen er at de er ekstremt late og unnasluntrende, slik at de får mere energi til å trene.

Folk som trener så mye som mange av bildene det har vert linket til har jo i praksis ikke et liv utenfor treningen, alt er sentrert rundt treningen, de blir jo nesten en relgion.

Det blir litt som om når de har idrettsutøvere på f.eks Skavlan og du ser at disse menneskene har absolutt ingen refleksjoner om verden de lever i, de er helt grønne når det kommer til selv grunnleggende kunnskap om verden utenfor deres lille ski/skøyte/bil/sykkel o.l boble. Et godt eksempel er jo å høre Norske idrettsutøvere snakke Engelsk...

reiser ikke disse folka rundt i verden nesten hele året, man skulle jo tro at de tok seg tid til lære seg noen grunnleggende språkferdigheter.

Endret av Kim
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg liker ikke at det er altfor stort og muskuløst, men en god, veltrent kropp er tingen, synes jeg. Dette er drømmekroppen i mine øyne. http://www.chocwrapper.co.uk/userimages/165-Muscle-ManT.jpg :rødme:

Skjønner ikke helt hvorfor de har snudd det, menmen. :gjeiper:

Det ser i hvert fall ut som en veldig sunn kropp...og det er fint med sunne idealer...

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...