bergensgutt83 Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 Hei. Jeg er 25 år og vil forlove meg med min samoboer som er 23. Vi har vert sammen lenge og dette er noe vi begge vil. Er det valig å spørre faren hennes om lov...? Vi skal til Praha i påsken og jeg tenkte å fri til henne da. Noen som har tips til steder, hva vi kan gjøre eller andre tips for å perfekt forlovelse. Jeg har aldri vert i Praha før så setter stor pirs på noen tips. Ønsker helst ikke å gjøre det der det er alt for mye folk... Jeg har tenkt å kjøpe en ring til henne som jeg vet hun liker. Er det da normalt å kjøpe en til meg etterpå? Hva er vanlig når man frir. Sier man fine ting å sånt først eller går man bare ned på kne en passende plass og spør...? Hva sier man? Vil du gifte deg med meg eller vil du forlove deg med meg...? Bør man gifte seg i nær fremtid etter forlovelse...? Dersom noe har noen gode ord til meg så hadde jeg blitt kjempeglad!
Tabris Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 Det er ikke lenger vanlig å spør "om lov" for å fri, men det er en veldig hyggelig gest. Min svigerinne hadde tenkt å fri til min bror, og da sto hun først på døra til min mor med blomster og spurte om hun kunne få fri til hennes sønn. Veldig hyggelig for dem alle. Ellers er det vel vanlig, tradisjonelt sett, at man avtaler dato for giftemål når man forlover seg. Og nær fremtid blir vel her vanligivis kanskje 1-2 år etter man er forlovet?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #3 Skrevet 13. februar 2010 Pliis pliiis gå på kne!!! enten gjør du det offentlig, eller på en fjelltopp/klippe om dere skulle gå på tur. Husker ikke hvordan det er i praha. sorry for det. Du spør om å gifte deg med henne, men ført må du fortelle hvor mye hun betyr for deg. Kanskje du kan planlegge med en servitør på en restaurant om å hjelpe deg Ååååh som jeg har lyst til å gifte meg også! Men ønsket er at det skal bli ganske overdanskende. problemet er at jeg har vert sammen med min kjære i ett år, og jeg er redd jeg ikke vet om det er lenge nok og at jeg ikke har kommet til kjærlighets stadiet hvor jeg skal lære å takle det negative også...:/ Jeg vet at han er en mann jeg virkelig vil dele livet med, men jeg er som sagt redd for at det skal gå sjeis. Men hellu, livet er ment for å prøve seg fram. lykkes og feiles! :D LYKKE TIL! Håper dere får et fantastisk liv sammen, ta vare på hverandre.
Sequax Skrevet 13. februar 2010 #4 Skrevet 13. februar 2010 Så koselig!!! :rødme: Hvorfor ikke ta frieriet i forbindelse med en koselig aften på byen ? For å overraske henne kan du jo snakke med noen på en restaurant og få dem til å legge ringen i et glass sjampis......... Kanskje litt klisjé, men du kjenner jo kjæresten din og vet om hun setter pris på slike "grand gestures" eller ikke ? Ned på kne er absolutt en vinner, og du spør: " Vil du gifte deg med meg ? " Forlovelsen varer så lenge dere ønsker... Angående ringene så kjøper du en til henne og en til deg selv Lykke til!! Håper dere får et langt og lykkelig liv sammen!
Gjest Gjest_miso_* Skrevet 13. februar 2010 #5 Skrevet 13. februar 2010 Du spør om hun vil gifte seg med deg. Forloveden min brukte hele dagen til å snakke om hvor bra jeg var og hvor godt vi har det sammen, før han stod med champis og ring på hotellrommet da jeg kom ut fra badet før vi skulle ut for å spise middag. Du trenger ikke å gjøre det på en offentlig plass, jeg er veldig utavdvent, men siden jeg ble så sjokkert og stod å gråt i en time etter frieriet, så var det ganske så greit å bare være oss to. Gva med å finne en fin benk i en park, hvor dere kan snakke sammen, før du sier at det er noe du vil spørre henne om, og går ned på kne. Aiaiai, nå begynner jeg nesten å grine litt gledestårer for dere. Lykke til!
Gjest Gjest_miso_* Skrevet 13. februar 2010 #6 Skrevet 13. februar 2010 Etter å ha lest Sequax´innlegg, må jeg bare legge til at typen min hadde fått inngravert "vil du gifte deg med meg?" på champagneglasset. Så stod han der med to glass i hendene, som han ikke ville gi fra seg, så jeg begynte å se etter en ring i glasset før jeg oppdaget innskripsjonen. Du er hjertelig velkommen til å bruke idéen! Til slutt: Kjære hadde bestilt ringer til oss, men da de ikke ble ferdige i tide, fikk jeg en plastblomstring til å begynne med. Tro meg, det er ikke ringen som betyr noe!
bergensgutt83 Skrevet 13. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2010 (endret) Tusen takk alle sammen! Utrolig hyggelige folk det var her da! Veldig mange bra forslag, men det er ikke noen som er godt kjent i Praha som kan gi meg noen gode steder etc som kan passe? Er dette en ring som kan passe som forlovelsesring...? http://www.thune.no/produkt/106_Diamantrin...px?kategoriid=3 Gleder meg! Endret 13. februar 2010 av bergensgutt83
Sequax Skrevet 13. februar 2010 #8 Skrevet 13. februar 2010 Etter å ha lest Sequax´innlegg, må jeg bare legge til at typen min hadde fått inngravert "vil du gifte deg med meg?" på champagneglasset. Så stod han der med to glass i hendene, som han ikke ville gi fra seg, så jeg begynte å se etter en ring i glasset før jeg oppdaget innskripsjonen. Du er hjertelig velkommen til å bruke idéen! Til slutt: Kjære hadde bestilt ringer til oss, men da de ikke ble ferdige i tide, fikk jeg en plastblomstring til å begynne med. Tro meg, det er ikke ringen som betyr noe! Så utrolig romantisk!!!
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 13. februar 2010 #9 Skrevet 13. februar 2010 Utrolig fin ring du har plukket ut!!! Er akkurat den jeg ønsker meg den dagen jeg skal forlove meg.. :rødme: Vanskelig å si noe om hva jenta di kommer til å syns er bra, men jeg kan jo si hva jeg drømmer om, så håper jeg det kan hjelpe deg med noen ideer Ønsker meg at kjæresten spør pappa om "lov" (pappa ville satt veldig pris på det!) Ønsker meg et "enkelt" frieri uten masse styr rundt (kunne vært plutselig under matlaging hjemme eller hva som helst - ikke nødvendigvis på en restaurant eller fjellklippe eller whatever), ned på kne og den ringen du har plukket ut.. Ser for meg at det er den ringen jeg bærer under forlovelsen og at vi sammen plukker ut gifteringer til begge to (slik at jeg ender opp med to ringer - en med diamant og en enkel "vanlig" ring, og mannen har en vanlig enkel ring) Jeg ser også for meg bryllup 1-2 år etter forlovelse LYKKE TIL
hvitstil Skrevet 13. februar 2010 #10 Skrevet 13. februar 2010 Nydelig ring jeg syns det er viktig at du som kjenner kjæresten din best, tenker hvordan er hun? Er hun opptatt av smykker, detaljer, mote ol? Jeg er utrolig opptatt av detaljer, så for meg er det viktig hvordan ringene passer sammen? om den skal brukes sammen med gifteringen senere? Har du tenkt på morgengave? Ønsker du å gi ring eller annen form for smykke den dagen? Bruker hun ringer på mer en ringfigrene? Liker hun firkantede eller runde diamanter? En annen ting som er viktig er skal ringen brukes daglig? hvordan jobb har hun, kan denne brukes der? Håper ikke jeg forvirret deg mere. Dette er sånne detaljting som jeg er opptatt av, beklager Lykke til med frieriet, til syvende og sist så er det frieriet som betyr noe denne dagen, om du velger: "dette er meg, vil du ha meg" frieri, eller om du gjør noe som du vet vil være mere henne har ingen betydning. Fortell oss gjerne hva du velger og hvordan det gikk
Sequax Skrevet 13. februar 2010 #11 Skrevet 13. februar 2010 Tusen takk alle sammen! Utrolig hyggelige folk det var her da! Veldig mange bra forslag, men det er ikke noen som er godt kjent i Praha som kan gi meg noen gode steder etc som kan passe? Er dette en ring som kan passe som forlovelsesring...? http://www.thune.no/produkt/106_Diamantrin...px?kategoriid=3 Gleder meg! Kjempefin ring!!
LindaM Skrevet 13. februar 2010 #12 Skrevet 13. februar 2010 Kjempe fin ring!! Uansett hvor/hvordan du velger å fri, så gå ned på kne! Det er noe eget ved det! Og spør: "vil du gifte deg med meg?" synes det høres bedre ut enn "Vil du forlove deg med meg?" Enig? Vet ikke helt hvordan man gjør det med ringer. Vi har like forlovelsesringer som skal brukes som gifteringer når den store dagen kommer. Han fridde med en ring han fikk av moren sin, også kjøpte vi "ordentlige" ringer sammen. I og med at vi kom til å bruke disse som gifteringer, var det viktig å være enige og prøve litt forskjellige. Kan du ikke kjøpe ring til deg selv samtidig som du kjøper forlovelsesringen da? Jeg synes man skal gifte seg innen 1-2 år etter forlovelse. Masse lykke til!!!
Gina_ Skrevet 13. februar 2010 #13 Skrevet 13. februar 2010 Tusen takk alle sammen! Utrolig hyggelige folk det var her da! Veldig mange bra forslag, men det er ikke noen som er godt kjent i Praha som kan gi meg noen gode steder etc som kan passe? Er dette en ring som kan passe som forlovelsesring...? http://www.thune.no/produkt/106_Diamantrin...px?kategoriid=3 Gleder meg! Nydelig ring! Massevis av nydelige steder i Praha. Karlsbroen, som alltid er full av folk. Det er også båter, kanskje det hadde vært romantisk å fri mens dere seiler nedover elven? Ellers et det slottet, de små koselige gatene, diverse museer osv. Er sikker på at du finner det perfekte stedet! Høres sååå koselig ut! Og er enig med de andre, fortell henne hvor glad du er i henne, gå ned på kne og spør om hun vil gifte seg med deg.
Riskrem Skrevet 13. februar 2010 #14 Skrevet 13. februar 2010 Ringen er kjempefin synes jeg også! Her har du fått mange gode innspill. Masse lykke til! :rødme:
lilleGrethe Skrevet 14. februar 2010 #15 Skrevet 14. februar 2010 Sjekk ut reisedelen av forumet for tips om Praha - der er det sikkert mange som enten allerede har skrevet, eller som kan hjelpe deg med idéer. Angående det å spørre faren hennes, synes jeg det kommer an på dere begge. Er dere tradisjonelle eller mer moderne? Har du lyst til det? Da min kjære fridde var det med mine foreldre tilstede. Han holdt en slags tale, der han fortalte hvor mye jeg betydde for ham, og så spurte han først Pappa, og så fant han frem ringen og spurte meg. Jeg husker ikke engang om han gikk ned på kne (vi satt allerede) - det hele var så flott og rørende! Jeg synes det var veldig fint at han spurte Pappa rett før han spurte meg. Men det er jo ikke mulig hvis dere skal forlove dere i Praha. Men hvis du ønsker det (og tror foreldrene hans setter pris på det), og du finner en passende måte å gjøre det på før dere drar, så er det sikkert flott! Hvis dere er mer moderne, og du ikke tror det er så viktig for foreldrene hennes om du spør dem først, kan du jo la være. Pappa sa selvfølgelig ja, og sa også at det ikke var nødvendig å spørre. Men jeg syntes det var romantisk! Lykke til med frieri, og ja, ringen er nydelig!
bipbopalula Skrevet 15. februar 2010 #16 Skrevet 15. februar 2010 Er dette en ring som kan passe som forlovelsesring...? Øh.. JA!!!! Nydelig ring!! Heldige jente! Dette kan jo være en ide.. Fri på båttur? Eller på Petrinhøyden, ved Eiffeltårn-kopien? Lykke til!!
bergensgutt83 Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #17 Skrevet 18. februar 2010 Tusen takk alle sammen! Nå lurer jeg bare på en ting...skal jeg kjøpe ring til meg selv også? Eller er det normalt å kjøpe dette når vi kommer hjem...
karolein Skrevet 20. februar 2010 #18 Skrevet 20. februar 2010 Det er alltid mange mennesker på de stedene i Praha som jeg kommer med forslag om nå, men det kan jo være koselig om andre kan se dere også? Karlsbroa eller Karlow müst om du vil. På en klar og fin kveld under stjernehimmelen? Karlsbroa er KJEMPEFIN når det mørkner og lysene på den blir slått på. Virkelig romantisk. Synes egentlig det er penere enn Eiffeltårnet Eller hva med en koselig restaurant i gamlebyen der? Veldig mange fine restauranter Også er det den velkjente klokka i gamlebyen. Stooor tallskive på en ganske så høy bygning. God tur til Praha, og håper dette var bra nok tips
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2010 #19 Skrevet 20. februar 2010 Hvis kjæresten min hadde spurt faren min om "lov" ville jeg blitt skrekkelig irritert. Faren min har da virkelig ikke noe med dette å gjøre.
Theosin Skrevet 20. februar 2010 #20 Skrevet 20. februar 2010 Jeg har den ringen det er min forlovelsesring, og JEG ELSKER DEN :rødme: ! Den er veldig pen på hånden, gjør mye ut av seg, er spesiell, men samtidig veldig klassisk. Jeg har fått masse komplimenter for den. Masse lykke til! Husk det er ikke hvor eller hvordan som spiller noen rolle. Du forteller henne hva hun betyr for deg, og gir henne den største gaven du kan gi; deg selv.. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå