Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Erfaringer med dachs?

Anbefalte innlegg

Gjest Dachseline
Skrevet

Jeg går med planer om å kjøpe hvalp.

Jeg er moderat aktiv, og ønsker en hund som kan være med meg på eksempelvis dagsturer i fjellet. Hunden vil måtte være alene i arbeidstiden, enten inne eller i liten hundegård. På hverdager vil det nok være lagt opp til et relativt rolig tempo, med kortere turer før og etter jobb.

Har falt ned på at jeg i utgangspunktet ønsker en forholdsvis liten hund. I den siste tida har jeg lest en del om dachs, og tenker at den kanskje kan være passende til mitt bruk.

Er det noen her som har/ har hatt dachs, og har erfaringer å komme med? Eventuelt tips til andre hunderaser?

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt jakthund dersom jeg ikke skulle jakte.

Du kan heller (nesten) aldri slippe den løs pga jaktinstinktet..

Skrevet
Jeg ville ikke kjøpt jakthund dersom jeg ikke skulle jakte.

Du kan heller (nesten) aldri slippe den løs pga jaktinstinktet..

Takk for svar. Det er ikke vanlig å avle på dachs med nedtonet jaktinstinkt?

Skrevet (endret)

TOTALT uenig.

Jeg har hatt Dachs som ren familiehun i 12 år nå, og har ALDRI hatt problemer med hverken jaktinstinkt eller noe annet.

Hun kan være litt "sta", men det fordi hun blir veldig opptatt med det hun holder på med akkurat der og da. Og nå er hun jo gammel, så da har hun blitt litt sær. Men vi har hatt henne løs hele livet, både i byen i parker og på fjellet og på tur i skogen. Vi går aldri med henne i bånd i skogen feks.

Hun har kun stukket av en gang på tur, og det var da det var lemenår :fnise: da var det veldig mye spennende å jage. Men det gjorde ikke så mye, vi var alene på vidda, så det gikk jo fint.

Har aldri opplevd at hun har vært en krevende hund, hverken å dressere eller ang lydigheten. Har alltid fått høre at vi har en veldig veloppdragen hund.

Hun er VEEEELDIG glad i mennesker, så om hun ikke kommer med en gang vi roper så er det fordi hun bare MÅÅÅÅÅÅÅÅ hilse på. Men dette har ikke noe med hunderasen å gjøre tror jeg, det har vel mer med personligheten hennes :)

Hun er også utrolig snill mot andre dyr og alle barn. Gikk godt overens med katten vi hadde, selv om hun ikke hadde vært i hus med katt før hun var 11 år.

Det eneste du må regne med derimot er BJEFFING. Dette er virkelig en hund som vet å lire ifra seg, hun uuuuler når det ringer på døra. Har vært på hundekurs og hos veterinæren og fått råd, men fikk beskjed om at det lå i hennes natur. Det er ikke et kjempeproblem, men rimelig irriterende å ha en ekstra ringeklokke på døra som man ikke får stoppet :fnise:

Det skal sies at vi har en Dvergdachs da, en langhåret. Altså ikke den typiske jakthunden som en større strihåret er feks. Og om du er mye ute i skogen osv, så vil jeg anbefale å kjøpe en av de store med mindre pels. Det er jo ikke lett å være 30 cm høy når det har regnet og all gjørme og slaps rekker deg til opp under ørene. Så hun er ikke spesielt ivirig på å gå tur osv på vinterhalvåret.

Kan legge til at på sommerhalvåret så har vi vært på flere dagsturer osv da hun var yngre, og det var aldri noe problem med energinivå eller vilje :) Det er en hund som kan gå i tiiiiiimesvis og alltid er i godt humør. Det skal sies at den gangen hun forsvant på fjellet under lemenåret så var hun vekke i 3 timer, og da var hun så utslitt etter å ha løpt etter lemen uten stopp, så da måtte hun BÆRES hjem igjen :fnise:

Endret av addict
Skrevet

Som sagt over, skal du ikke bruke hunden på jakt eller lignende kan det være en fordel med en dverg eller kanindachs, da den større rasen kanskje er litt mer stri... Jeg har hatt strihåret dachs hele livet, ingen av de har vi noen gang kunnet slippe løs.

Dachsen har en veldig stor personlighet, de er sta, og en fantastisk familiehund. Men den trenger absolutt mosjon, som alle andre hunder! To korte turer i løpet av dagen er ikke nok for en hund (kanskje for en veskehund?). Den må i hvertfall få en god lang tur i løpet av dagen.

Skrevet

Om du ikke skal gå ordentlige turer og aktivisere den nok, la være å skaffe deg hund. Utover det er mange dachser herlige hunder, ofte litt sta. :fnise:

Skrevet

Takk for alle svar. Med kortere turer mener jeg type 20-30 minutter på morgen, samt 50-60 minutter på ettermiddag.

På ettermiddag og i helger kan hunden i tillegg til faste turer løpe fritt i hagen.

Jeg ønsker så klart en hunderase som ikke blir ulykkelig av det aktivitetsnivået jeg er i stand til å gi den. Så jeg undersøker rundt flere raser også.

Skrevet
Takk for alle svar. Med kortere turer mener jeg type 20-30 minutter på morgen, samt 50-60 minutter på ettermiddag.

På ettermiddag og i helger kan hunden i tillegg til faste turer løpe fritt i hagen.

Jeg ønsker så klart en hunderase som ikke blir ulykkelig av det aktivitetsnivået jeg er i stand til å gi den. Så jeg undersøker rundt flere raser også.

Min hund har aldri vært ulykkelig selv om hun sjeldent får en time i strekk på dagen :) om sommeren går hun fritt i hagen som hun vil når vi er hjemme, og vi tar henne med på helgeturer såklart, og turer rundti nabolaget hvis vi ikke har hatt verandadøren oppe. Ikke noen lange turer somregel, og heller ikke faste. Men hun trives med det, er aldri rastløs eller urolig. Regner det så er hun ikke glad i å gå ut, så da syter hun bare og vil ikke gå. Synes veeeldig synd på seg selv da ja.

Nå i vinter når det har vært så kaldt har hun kun vært ute i hagen for å gjøre ifra seg. Har prøvd å gå turer, men hun går 10 korte meter og begynner å halte innmari fordi det blir for kaldt for henne. Så da måtte hun bæres hjem.

Men vår hund er en utpreget sofagris da. Glad i å gå tur når været er bra, men hvis ikke så vil hun helst bare inn :fnise:

Synes det høres nok ut med en luftetur om morgingen før jobb, en lengre tur på ettermiddagen og en kveldstur. Ihvertfall med den erfaringen jeg har hatt med Dachs, og de jeg kjenner sine Dachser.

Skrevet

Jeg har bodd sammen med dachser i over 25 år og venter i skrivende stund på ny valp.

Det er langt fra alle dachser som er utpregede jakthunder. Hvis jeg skulle velge en dachs som turkamerat og familiehund, ville jeg ha valgt en langhåret dachs. Selv om alle dachser, uansett hårlag og størrelse, må være jaktpremiert for å få championat, er min erfaring at de langhårede (Uansett størrelse) roligere og med mye mindre jaktinnstinkt enn enkelte strihårslinjer som har et altoverskyggende jaktinnstinkt. Min gamle langhår, som jeg hadde i 14 år, var ofte løs på tur i skogen utenom båndtvangperioden og det var aldri noe problem. Å få en dachs til å holde seg i en hage uten gjerde rundt, tror jeg imidlertid kan bli vanskelig, men jeg vet om en del som har fått det til, så det er altså ikke umulig. De er ikke utpreget lettdresserte, men vanlig hverdagslydighet er det ikke så vanskelig å få til hvis man er litt tålmodig og passer på å "lure det inn" i små doser. Man må også være konsekvent (Ikke i betydingen hardhendt, men i betydningen av at når noe ikke er lov, så er det ikke det) spesielt mens hunden er ung.

Når det gjelder mosjon, så er de langt mindre krevende enn mange andre hunderaser. Ingen av de jeg har hatt hånd om har vært særlig glad i gå tur i bånd langs veien, selv om det også må til. Det de imidlertid elsker er å bruke nesen og hodet, så aktiviteter som inkluderer dette er vel så viktig som å "beine rundt" i timevis.

Husk også at dachsen er en hund som elsker å være til stede der det skjer. Det er derfor viktig at den får være med på familiens aktiviteter både ute og inne.

Som alltid når man skal kjøpe valp, er det viktig å velge oppdretter med omhu. Dachsen er gjennomgående en frisk rase og mange av dem blir svært gamle. 14 - 15 år er ikke uvanlig og jeg har hørt om en hel del som har blitt 17 - 18. Ryggproblemer og øyensykdom har imidlertid vært et problem og seriøse oppdrettere av dachs i Norge har lagt ned mye arbeid i å redusere disse problemene til et minimum.

Å kjøpe valp av noen som har parret tispen sin fordi hun er så søt og snill er sjelden noen god idè!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...