Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 Her for litt siden snakket jeg med en studievenninne som "stikker til Spania" for å gifte seg i påska. Midt i samtalen slenger hun inn at de har lagt ut ønskelister på diverse butikker i området. Er det bare meg, eller er det litt sært å "bestille" gaver når de rømmer til utlandet for å gifte seg?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 Nei, det syns jeg ikke. Det er jo ikke noe mindre bryllup selv om de gifter seg utenlands.
Shade Skrevet 13. februar 2010 #3 Skrevet 13. februar 2010 Det er sært å forlange gave i det hele tatt synes jeg Men ja, å forvente å få gaver fra folk man ikke har invitert til bryllup er litt uhøflig. Men det er jo mulig at de har fått spørsmål om hva de ønsker seg av andre og at det er derfor de har laget ønskeliste. Tror jeg ganske enkelt ville sendt ett kort hvis jeg var deg.
Gjesten Skrevet 13. februar 2010 #4 Skrevet 13. februar 2010 Ja, det synes jeg faktisk. Hvis du ikke blir invitert i brullup, er det da ikke naturlig at du gir dem gave..
Caramello Skrevet 13. februar 2010 #5 Skrevet 13. februar 2010 Jeg synes rett og slett at det er frekt å forlange gave, når man ikke inviterer vedkommende!
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #6 Skrevet 13. februar 2010 Jeg synes rett og slett at det er frekt å forlange gave, når man ikke inviterer vedkommende! Enig.
Gjest mm Skrevet 13. februar 2010 #7 Skrevet 13. februar 2010 Vi har ofte gitt gave selvom vi ikke er invitert i bryllup. Og vi gir ofte bursdagsgave selvom det ikke er noe selskap. Men prismessig så ligger vi en del lavere når vi ikke er invitert i bryllup, men jeg synes det er hyggelig å gi dem en oppmerksomhet i anledningen den store dagen. Men å forlange gave, det er jo spesielt!
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #8 Skrevet 13. februar 2010 Vi gir selv gave til alle som gifter seg, får barn, har runde dager osv, selv om vi ikke er invitert. Da vi selv stakk av kom det så mange spørsmål om gaveønsker at vi valgte å lage liste et par steder, med bredt utvalg i alle priskategorier. Dersom noen spurte hva vi ønsket oss henviste vi dem dit. Vi opplevde at alle venner og familie gav gaver. Men det kunne aldri falt meg inn å nevnte ønsker eller gavelister på eget initiativ. I utgangspunktet forventet vi ingenting, men det var tydelig at folk ønsker å gi uansett. Mulig din venninne bare er så vant med å få spørsmålet at hun henviste til listen uten å tenke seg om. Men å forlange gaver når du gjør det på den måten er jeg enig i at er sært.
inga:) Skrevet 13. februar 2010 #9 Skrevet 13. februar 2010 jeg gir kun gave når jeg er invitert i bryllupet. kjenner flere som mener det samme. synes det er kjempefrekt å sende ut "ønskeliste" når en rømmer bort for å gifte seg...
HoneyBunny Skrevet 13. februar 2010 #10 Skrevet 13. februar 2010 Man gir vel gave for å feire de som gifter seg, ikke som "betaling" for at man blir med på en fest. Dersom det er nære venner eller familie synes jeg det er sært å ikke gi gave, uansett hvordan de gifter seg.
Gjest salma Skrevet 13. februar 2010 #11 Skrevet 13. februar 2010 Vi stakk av for å gifte oss, og vi ble overrasket over at en del faktisk ga oss gaver likevel. Spesielt fordi vi ikke fortalte det før en måned etterpå. Det hadde vi alldeles ikke forventet. De fleste ga likevel ikke gaver, det skyldes kankje at vi løselig har lovet dem bryllupsfest i løpet av 5-10 år Men vi forventet verken gaver da, eller til festen.
LindaM Skrevet 13. februar 2010 #12 Skrevet 13. februar 2010 Jeg synes ikke man skal forvente gaver når man "stikker" av for å gifte seg. Hadde vært noe helt annet hvis man ble invitert med på reisen som bryllupsgjest. Da er gave en selvfølge!
lilleGrethe Skrevet 14. februar 2010 #13 Skrevet 14. februar 2010 Synes uansett det blir feil å "forlange" gaver. Det er greit at man legger ut ønskelister, og noen gir sikkert også gaver uten at man er invitert, men da synes jeg det bør være til en lavere verdi enn om man var invitert. Jeg forventer heller ikke gaver fra kaffegjester, og når vi har vært kaffegjester i bryllup selv, har vi gitt mindre gaver enn når vi har vært invitert til hele selskapet. Verdien på gaven synes jeg også kommer an på hva slags forhold man har til brudeparet. Hvis en av mine beste venninner bestemte seg for å gifte seg i utlandet og jeg ikke var invitert, ville jeg fortsatt gitt gave.
Vindmølle Skrevet 14. februar 2010 #14 Skrevet 14. februar 2010 Å legge ut ønskeliste er da på ingen måte det samme som å forlange gaver. Jeg gir gave til de jeg føler for, uavhengig om jeg er invitert i bryllupet eller ikke. Gave er ikke noe jeg gir som betaling for å være gjest i et bryllup, men noe jeg gir for å glede og gratulere brudeparet. Jeg har all respekt for at noen ønsker å feire på en annen måte enn med stor fest og mange gjester, og har ingen planer om å "straffe" noen ved å ikke kjøpe gave hvis de ønsker en liten, privat feiring. Jeg har ved 3-4 anledninger kjøpt gave hvor jeg ikke har vært invitert i bryllupet. Alt fra en liten ting i 100 kroners klassen (gammel klassevenninne som jeg hadde god kontakt med barndommen, men som jeg mistet kontakten med etterhvert) til gave for 6-700,- kr (nært vennepar som valgt å gifte seg i det stille med kun forlovere og aller nærmeste familie tilstede).
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #15 Skrevet 14. februar 2010 Å legge ut ønskeliste er da på ingen måte det samme som å forlange gaver. Enig!
leirbål Skrevet 14. februar 2010 #16 Skrevet 14. februar 2010 Man gir vel gave for å feire de som gifter seg, ikke som "betaling" for at man blir med på en fest. Dersom det er nære venner eller familie synes jeg det er sært å ikke gi gave, uansett hvordan de gifter seg. Jeg er enig med deg HonneyBunny.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #17 Skrevet 14. februar 2010 Nei hvorfor skal det være det? Jeg gir gaver fordi det er folk jeg kjenner og er glad i, ikke fordi jeg forventer at de skal betale meg tilbake ved å invitere meg i bryllupet sitt. Lenge leve småligheten sier nå jeg.
Gjest brutal_mann Skrevet 14. februar 2010 #18 Skrevet 14. februar 2010 Her for litt siden snakket jeg med en studievenninne som "stikker til Spania" for å gifte seg i påska. Midt i samtalen slenger hun inn at de har lagt ut ønskelister på diverse butikker i området. Er det bare meg, eller er det litt sært å "bestille" gaver når de rømmer til utlandet for å gifte seg? Sært og sært. Det reflekterer bare egoismen og materialismen som gjennomsyrer det norske samfunnet. Nei, jeg hadde ikke gitt en dritt. Og etter ønskelistefadesen tror jeg ikke at jeg hadde giddet å gratulere en gang.
Gjest brutal_mann Skrevet 14. februar 2010 #19 Skrevet 14. februar 2010 Vi stakk av for å gifte oss, og vi ble overrasket over at en del faktisk ga oss gaver likevel. Spesielt fordi vi ikke fortalte det før en måned etterpå. Det hadde vi alldeles ikke forventet. De fleste ga likevel ikke gaver, det skyldes kankje at vi løselig har lovet dem bryllupsfest i løpet av 5-10 år Men vi forventet verken gaver da, eller til festen. Sunne holdninger. Kudos!
Xanadus Skrevet 14. februar 2010 #20 Skrevet 14. februar 2010 Jeg synes rett og slett at det er frekt å forlange gave, når man ikke inviterer vedkommende! Man forlanger eller forventer aldri gave i det hele tatt.Uansett. Det viktigste burde være at de man er glad i er der. Det burde være gave nok, synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå