bergans Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 Det stod i an annen tråd at frukt er fullstendig overflødig og at man like griet bør kutte ut hele sulamitten. Fra vedkommende, som ikke oppga noen pålitelig informasjon eller ref til objektive kilder, krevde derimot at det ble lagt fram noe som kan antyde at frukt ikke ragnarokk itself innen ernæring. Husk at tomat og agurk er klassifisert som frukter, så de bør også skys som pesten..... Det samme gjelder vin, for det kommer fra de farlige druene. For ikke å snakke om tørka frukt..... This suggests that most of the antioxidant activity of fruit and vegetables may come from phenolics and flavonoids in apples. We propose that the additive and synergistic effects of phytochemicals in fruit and vegetables are responsible for their potent antioxidant and anticancer activities, and that the benefit of a diet rich in fruit and vegetables is attributed to the complex mixture of phytochemicals present in whole foods. Kilde: American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 78, No. 3, 517S-520S, September 2003 The evidence reviewed provides additional support for increased consumption of a wide variety of vegetables, in particular, dark-green leafy, cruciferous, and deep-yellow-orange ones, and a wide variety of fruits, in particular, citrus and deep-yellow-orange ones. Continued attention to increasing fruit and vegetable consumption is a practical and important way to optimize nutrition to reduce disease risk and maximize good health. Kilde: J Am Diet Assoc. 2000; 100:1511-1521. The Women’s Healthy Eating and Living (WHEL) Study, a randomized controlled trial of the role diet modification may play in future breast cancer events, introduced an innovative theory-based telephone counseling intervention to teach participants to consume a high fiber, low fat diet emphasizing vegetables and fruits rich in carotenoids and other potentially protective phytochemicals. This report examines the baseline to 12-mo changes in dietary intakes of 2970 participants, assessed through 24-h recalls and validated with plasma carotenoid concentrations. At 12 mo, the intervention group reported a significantly increased daily vegetable intake (+vegetable juice) of 7.1 servings (+82%) and fruit intake of 3.9 servings (+18%). Fiber intake increased from 3.04 to 4.16 g/(MJ · d), whereas energy from fat decreased significantly from 28.6 to 23.7%. Plasma carotenoid concentrations increased significantly, i.e., -carotene (+223%); ß-carotene (+87%); lutein (+29%); and lycopene (+17%). In the comparison group, dietary intake and plasma carotenoid concentrations were essentially identical to those of the intervention group at baseline and were unchanged at 12 mo. The WHEL Study showed that a telephone counseling intervention can achieve major increases in micronutrient- and phytochemical-rich vegetables, fruit and fiber intakes, enabling an investigation of the potential cancer preventive effects of these food components. Kilde: J. Nutr. 134:452-458, February 2004
Gjest Gjest_Martin_* Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 Fanatiske bergans på tokt igjen ja... Det som sto i den tråden var at frukt ikke inneholder mer vitaminer og mineraler enn grønnsaker (og siden tomat av de aller fleste "lekfolk" anses som grønnsak, er det rimelig å anta at vedkommede inkluderte dette under grønnsaker ). Det sto også at siden frukt ikke bare inneholder mindre vitaminer og mineraler, men også mye mer fruktose, er det liten vits i å spise dem. Og personlig er jeg helt med på den jeg! Dersom grønnsaker inneholder alt man finner i frukt, og ikke har all fruktosen, da ER det jo virkelig ikke noe poeng i å spise frukt. At kranglefanter som deg ønsker å trekke inn vin og andre urelevante ting får være så... Du har vel ikke så mye å gjøre stakkar. Har sett deg ta av i utallige tråder her på forumet. Du kan ikke ha det helt bra tror jeg
paintarainb0w Skrevet 13. februar 2010 #3 Skrevet 13. februar 2010 Frukt er GODT. For meg er det en god nok grunn for å spise det. Og i passelige mengder er det bra for helsen. Så hvorfor ikke?
Gjest Elfrida Skrevet 13. februar 2010 #4 Skrevet 13. februar 2010 Husk at tomat og agurk er klassifisert som frukter, så de bør også skys som pesten.....Ehm, hvis vi skal begynne sånn, så fins det ikke grønnsaker i det hele tatt. For øvrig tror jeg du sparker inn åpne dører.
Beauté Skrevet 13. februar 2010 #5 Skrevet 13. februar 2010 Jeg elsker frukt. Spiser daglig pære, appelsin, eple. Og agurk, tomat og paprika. Daglig. Har merket stor bedring helsemessig. Da jeg før ble forskjølt lett. Nå blir jeg aldri det.
bergans Skrevet 13. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. februar 2010 (endret) Fanatiske bergans på tokt igjen ja... Det som sto i den tråden var at frukt ikke inneholder mer vitaminer og mineraler enn grønnsaker (og siden tomat av de aller fleste "lekfolk" anses som grønnsak, er det rimelig å anta at vedkommede inkluderte dette under grønnsaker ). Det sto også at siden frukt ikke bare inneholder mindre vitaminer og mineraler, men også mye mer fruktose, er det liten vits i å spise dem. Og personlig er jeg helt med på den jeg! Dersom grønnsaker inneholder alt man finner i frukt, og ikke har all fruktosen, da ER det jo virkelig ikke noe poeng i å spise frukt. At kranglefanter som deg ønsker å trekke inn vin og andre urelevante ting får være så... Du har vel ikke så mye å gjøre stakkar. Har sett deg ta av i utallige tråder her på forumet. Du kan ikke ha det helt bra tror jeg Hehe, har det veldig bra, men takk som spør så genuint . Mange toppturer i vente! Sånn forøvrig så tar det noen få minutt å finne gode kilder. Bruker for det meste PubMed, Web of S, Web of K og G Scholar, da jeg føler at de har det beste og nyeste "utvalget". Tar gjerne imot tips hvis folk foretrekker annet. Tror ikke jeg er flink til å formidle ironi og sarkasme, for det gikk deg helt forbi..... Men det som var ønsket var at folk tok interesse i påstander som blir slengt ut mer bastant enn en sementvegg. Vedkommende gjest satte likhetstegn mellom frukt og grønnsaker, og at fruktose er dødare. Ok, hvorfor ikke ta den langt ut andre veien for å illustrere banaliteten med å påpeke at agurken ikke er så grønn en sak Når det motsatte ble hevdet, nei da måtte det dokumentasjon til..... Hvor er logikken i det? Så a er lik b, men b er ikke lik a? Da må det argumenteres for, i det minste. Men så blir folk sinte hvis man gjør det og finner fram nytenkende deskriptive uttrykk som fanatisme. Er man uening med The Lancet så ta det opp med dem, ikke med den som henviste til journalen. Kunne ikke ha brydd meg mindre om åpne dører, kjendisuttalelser og hva folk har lest i ett ukeblad om fruktdrikker. Men vil gjerne se at folk leser mer om hva kroppen gjør, hva fruktose gjør (fysiologisk sett, ikke hva x inntak av ribena kan forårsake), at folk blir mer skeptiske til hva som står på ymse nettsteder og hva reklamen i helsekostbutikken "garanterer" av effekter. En faglig diskusjon er gull verdt, og kan i verste fall gagne kostholdet. Frukt er dessverre sunt, men såklart skal man ikke leve av det. Det samme gjelder grønnsaker, bacon og kikerter. men hvis du ser på den sørgelige tilstanden hos den vestlige befolkning så tror jeg ikke at man kan legge all skylda på det vannvittige epleinntaket og smudiene. Det er nok heller mangelen av sådan, og alltid i feil format. Men det er vel litt fanatisk å tenke slikt. Skal skjerpe meg nå Endret 13. februar 2010 av bergans
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #7 Skrevet 13. februar 2010 Det er ingen som har påstått at frukt ikke er sunt, nå må du slutte å finne opp ting for å ha noe å skyte disse hissige pilene dine mot... Dersom du roer ned dine pretensiøse fantasier om å fremstå som forumets Einstein, og heller tar deg tid til å lese hva som faktisk står, oppdager du at det som har blitt sagt er følgende: 1. Frukt inneholder mer fruktose enn grønnsaker. 2. Fruktose er uheldig for kroppen da det er et "raskt" karbohydrat, det vil si det reagerer i kroppen på samme måte som sukrose/sukker. 3. Det finnes ikke noe (bortsett fra store mengder fruktose) i frukt som man ikke kan finne igjen i grønnsaker. Tvert i mot inneholder ofte grønnsaker MER av de samme vitaminene og mineralene man finner i frukt. Den logiske konklusjonen blir derfor åpenbart at man ikke vil tape noe på å kutte ut frukt, dersom man spiser grønnsaker i stedet. Med andre ord: Mennesker TRENGER ikke frukt, dersom de får i seg grønnsaker. Hvorvidt frukt smaker godt eller ikke har aldri vært relevant for denne diskusjonen. Det som diskuteres er nødvendigheten av frukt som næringsmiddel for mennesket. Slike som deg, Bergans, sitter ofte inne med store mengder interessant kunnskap, men mangel på pedagogisk innsikt og evne til å formidle deres kunnskap på en interessant måte, gjør at dere sjelden klarer å delta i en diskusjon med "vanlige"/lekfolk. Kom deg ned fra din høye hest og slutt å tro at du sitter med fasiten (det er det jo som kjent ingen som gjør).
bergans Skrevet 13. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 13. februar 2010 Det er ingen som har påstått at frukt ikke er sunt, nå må du slutte å finne opp ting for å ha noe å skyte disse hissige pilene dine mot... Dersom du roer ned dine pretensiøse fantasier om å fremstå som forumets Einstein, og heller tar deg tid til å lese hva som faktisk står, oppdager du at det som har blitt sagt er følgende: 1. Frukt inneholder mer fruktose enn grønnsaker. 2. Fruktose er uheldig for kroppen da det er et "raskt" karbohydrat, det vil si det reagerer i kroppen på samme måte som sukrose/sukker. 3. Det finnes ikke noe (bortsett fra store mengder fruktose) i frukt som man ikke kan finne igjen i grønnsaker. Tvert i mot inneholder ofte grønnsaker MER av de samme vitaminene og mineralene man finner i frukt. Den logiske konklusjonen blir derfor åpenbart at man ikke vil tape noe på å kutte ut frukt, dersom man spiser grønnsaker i stedet. Med andre ord: Mennesker TRENGER ikke frukt, dersom de får i seg grønnsaker. Hvorvidt frukt smaker godt eller ikke har aldri vært relevant for denne diskusjonen. Det som diskuteres er nødvendigheten av frukt som næringsmiddel for mennesket. Slike som deg, Bergans, sitter ofte inne med store mengder interessant kunnskap, men mangel på pedagogisk innsikt og evne til å formidle deres kunnskap på en interessant måte, gjør at dere sjelden klarer å delta i en diskusjon med "vanlige"/lekfolk. Kom deg ned fra din høye hest og slutt å tro at du sitter med fasiten (det er det jo som kjent ingen som gjør). Det var more like it1 Endelig et litt mer begrunnet svar Sluttet med hest for mange år siden, og fysikk har aldri vært min greie Men her ligger vel også litt av problemet. Fordi man henviser til kilder, krever mer inngående begrunnelse, ikke godtar "det har jeg lest ett sted" og prøver å stimulere til en litt mer kritisk holdning til kostholdskarusellen så er det ikke Einstein. Hadde jeg vært så flink og så smart (som du hevder eller vil tro at jeg tror jeg er), så hadde jeg ikke svart på et så undergrad-nivå som jeg gjør. Kunnskapsnivået er også labert, men det er mye pasjon og iver etter å lære. Se på det litt annerledes; mennesket trenger ikke grønnsaker, men bare frukt. Hvilket er mest gyldig? Grønnsaker er suverene og uyhre viktige, spesielt ift til ufordøyelig fiber og som sunne karbohydratkilder. Mennesker idag har gullmedalje på å få i seg lite f&g, noe som bl.a. gir seg til gjengjeld i økende forkomster av mage-tarmkreft. Og grønnsaker, sammen med tørka frukt (svisker, aprikoser, tranebær o.l.) er uovertruffelige kilder til uoppløselig fiber, som er noe av det vi trenger mest for å holde fordøyelsen vedlike. "Problemet" med endel grønnsaker er at de vanskelig kan spises rå, og dermed må tilberedes endel. Søtpotet/yams f.eks er toksisk hvis konsumert rå, og mange liker ikke smaken av skall så dette blir skjørt vekk. Det meste kokes, stekes, bakes, og i dette så mistes endel av næringsstoffene. Næringsmessig så inneholder grønnsaker mindre antioksidanter enn frukt, og biotilgjengeligheten på endel stoffer er forskjellig. Øverst på antioksidanttronen står bør og krydder, men det er OT her. Frukt kan derimot spises rå, er lettere å inkorporere som snacks, inneholder store mengder phytokjemikalier, fiber og folk flest synes de smaker godt. Etter trening så er den berømte bananen eller en smudie noe av det beste. Det fantastiskemed f&g er at de inneholder storemengder av næingsstoffer som kan forbedre helsen, men har likevel lave energiinnhold. Det hjelper på en måte ikke så mye hvis en matvare er supersunn hvis den smaker pyton og senker appetiiten til den grad at det ikke blir spist. Og igjen så er det dette med balanse. Trenden ser ut til at man går i ekstremer den ene eller andre veien, være seg frukt, karbohydrater, protein eller fett. Men nøkkelen ligger nok mye mer i summen av det vi spiser som kan utfylle hverandres svakheter og potensiere effektene av de individuelle produktene. Hvor fanatismen er i dette klarer ikke jeg helt å forstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå