Gjest ritva Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 Er litt sjokkert etter å ha lest i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=472030 Menn overlater bevisst ansvaret til kvinnen. En mann som var alene med et barn ville våknet. Hvis ikke ville det være totalt uansvarlig at menn har 50/50 eller samværshelger med barn? Hvis et barn stadig våkner på natta, kan han skifte bleie eller gi mme. Hvis mor ammer kan han likevel skifte bleie. Så hvorfor våkner ikke menn? Våkner de aldri i helgene eller er det kun i uka? Skal fedre få samvær med overnatting etter en skilsmisse hvis de ikke våkner f.eks når barna er syke? Syr vi puter under armene på menn eller overlater de ansvaret til mødre?
Thomasine Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 Er litt sjokkert etter å ha lest i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=472030 Menn overlater bevisst ansvaret til kvinnen. En mann som var alene med et barn ville våknet. Hvis ikke ville det være totalt uansvarlig at menn har 50/50 eller samværshelger med barn? Hvis et barn stadig våkner på natta, kan han skifte bleie eller gi mme. Hvis mor ammer kan han likevel skifte bleie. Så hvorfor våkner ikke menn? Våkner de aldri i helgene eller er det kun i uka? Skal fedre få samvær med overnatting etter en skilsmisse hvis de ikke våkner f.eks når barna er syke? Syr vi puter under armene på menn eller overlater de ansvaret til mødre? Der er nok vi forskjellige fra menn, sånn er det! Når det er sagt våkner min mann alltid når jeg ikke er hjemme. Det går nok noe lengre tid før han våkner, men når de vet de har ansvaret er nok de fleste pappaer også ansvarlige nok... Dessuten slipper han ikke unna når jeg er hjemme heller! 2.hver gang er vi våkne, og hører han ikke dytter jeg til ham og han ruller ut av sengen! Bruker ikke mye energi på å irritere meg over dette, kjenner jeg. Har bare godtatt at det er slik etter å ha snakket med utallige mammaer og skjønt at menn bare er slik!
Gjest Mandoline Skrevet 13. februar 2010 #3 Skrevet 13. februar 2010 Der er nok vi forskjellige fra menn, sånn er det! Når det er sagt våkner min mann alltid når jeg ikke er hjemme. Det går nok noe lengre tid før han våkner, men når de vet de har ansvaret er nok de fleste pappaer også ansvarlige nok... Dessuten slipper han ikke unna når jeg er hjemme heller! 2.hver gang er vi våkne, og hører han ikke dytter jeg til ham og han ruller ut av sengen! Bruker ikke mye energi på å irritere meg over dette, kjenner jeg. Har bare godtatt at det er slik etter å ha snakket med utallige mammaer og skjønt at menn bare er slik! signerer! Sånn er det hos oss også!
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #4 Skrevet 13. februar 2010 Ja det er merkelig dette, men du er nok inne på noe her! Rart forresten at menn våkner av vekkerklokken men ikke av barnegråt...
Leanne Skrevet 13. februar 2010 #5 Skrevet 13. februar 2010 hos oss var det faktisk omvendt... Jeg sov og pappa'n våknet... Men når han ikke var hjemme, våknet jeg av hver minste lyd.. Lå nok på vakt hele natta...
Gjest nobilian Skrevet 13. februar 2010 #6 Skrevet 13. februar 2010 Er litt sjokkert etter å ha lest i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=472030 Menn overlater bevisst ansvaret til kvinnen. En mann som var alene med et barn ville våknet. Hvis ikke ville det være totalt uansvarlig at menn har 50/50 eller samværshelger med barn? Hvis et barn stadig våkner på natta, kan han skifte bleie eller gi mme. Hvis mor ammer kan han likevel skifte bleie. Så hvorfor våkner ikke menn? Våkner de aldri i helgene eller er det kun i uka? Skal fedre få samvær med overnatting etter en skilsmisse hvis de ikke våkner f.eks når barna er syke? Syr vi puter under armene på menn eller overlater de ansvaret til mødre? *** Hvor har du det fra at menn ikke våkner når de er alene med barna?
Gjest ritva Skrevet 13. februar 2010 #7 Skrevet 13. februar 2010 *** Hvor har du det fra at menn ikke våkner når de er alene med barna? Jeg har bare stilt spørsmål rundt hvorfor fedre ikke våkner når mor er tilstede siden mødre hevder at det er tilfelle. Jeg tror menn overlater ansvaret til mødre eller later som de sover? Dette gjelder ikke alle menn. Menn kan sikkert svare bedre enn kvinner i dette tilfellet. Var ikke meningen å såre noen.
Leanne Skrevet 13. februar 2010 #8 Skrevet 13. februar 2010 Jeg har bare stilt spørsmål rundt hvorfor fedre ikke våkner når mor er tilstede siden mødre hevder at det er tilfelle. Jeg tror menn overlater ansvaret til mødre eller later som de sover? Dette gjelder ikke alle menn. Menn kan sikkert svare bedre enn kvinner i dette tilfellet. Var ikke meningen å såre noen. Det er vel bare slik at noen sover tyngre enn andre, uavhengig kjønn. Selv om det nok ofte er mødrene som våkner lettest, er ikke dette alltid tilfelle. Når man er alene med barna vil man jo våkne til slutt, da gråtingen blir høyere og mer intens - og ingen andre trøster barnet og får det til å roe seg... Som jeg skrev tidligere var det alltid faren til barna som våknet lettest hos oss og tok seg av mye av nattarbeidet etter ammeperioden. Men når jeg er alene med barna våkner jeg veldig lett, tror det ligget litt i underbevisstheten - at nå må jeg våkne for det er ingen andre her... Og hvis man er en forelder som ALDRI våkner når barna skriker om nettene, vil vel naboen bry seg tilslutt
Gjest ritva Skrevet 13. februar 2010 #9 Skrevet 13. februar 2010 Det er vel bare slik at noen sover tyngre enn andre, uavhengig kjønn. Selv om det nok ofte er mødrene som våkner lettest, er ikke dette alltid tilfelle. Når man er alene med barna vil man jo våkne til slutt, da gråtingen blir høyere og mer intens - og ingen andre trøster barnet og får det til å roe seg... Som jeg skrev tidligere var det alltid faren til barna som våknet lettest hos oss og tok seg av mye av nattarbeidet etter ammeperioden. Men når jeg er alene med barna våkner jeg veldig lett, tror det ligget litt i underbevisstheten - at nå må jeg våkne for det er ingen andre her... Og hvis man er en forelder som ALDRI våkner når barna skriker om nettene, vil vel naboen bry seg tilslutt Jeg trodde jeg generaliserte men er usikker. Jeg tror også mødre våkner fordi de er på vakt selv om mannen er der. Det er vel naturlig i ammeperioden med melkespreng når barnet gråter eller hver fjerde time og etterhvert blir det en tilstand som er skapt? Da har fedre vennet seg til at mor ordner opp. Jeg kan også unngå å høre vekkerklokka når mannen har vakt i helga. Jeg hører lyden, men det er ikke meg som skal vekkes... Ellers våkner jeg når klokka ringer. Derfor tror jeg fedre overlater autopiloten til mødrene og ikke at de sovner av babygråt. Skal man ikke stille krav til menn når de ikke må tidlig opp f.eks i helga eller under permisjon? Eller er det en del av det som kalles ammetåka? Jeg tror fedre kan våkne hvis de vil eller må. Ligger det i naturen at menn må være uthvilte til neste dags jakt... Eller er det menn som bruker steinalderen som en sovepute?
Cumulus Skrevet 13. februar 2010 #10 Skrevet 13. februar 2010 (endret) Dette går vel på hva man innstiller seg på at man skal våkne av. Jeg hører ikke mannens vekkerklokke, bare min egen. Når mannen min er borte våkner jeg av den minste lyd fra ungene, når han er hjemme sover jeg som en stein. Dvs jeg hører noen lyder, og før jeg får reagert så er han på beina. Da jeg var baby byttet mine foreldre på nattevåk (Født i 1970 så det var dårlig med amming ). Annenhver natt våknet min mor mens min far hørte ingenting, og omvendt. Da jeg var i permisjon og ammet og mannen skulle opp og på jobb om morgenen, sov han som en stein hele natten fordi det var avtalen vi hadde da. Det er utrolig hva underbevisstheten klarer! Endret 13. februar 2010 av Cumulus
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #11 Skrevet 14. februar 2010 Dere har sikkert rett i at om man våkner eller ei, for de fleste avgjøres av hvilke lyder en er innstilt på å måtte våkne av. Det er derfor ikke mulig å unnskylde fedre som ikke våkner like lett av barnegråt som det moren gjør. Dessverre er det fortsatt alminnelig at fedre bevisst og/eller ubevisst, overlater ansvaret for barna (iallfall det som medfører ubehag) til mødrene. Menn som ikke klarer å dekke barnas basale behov, må aldri få være alene med barna. Etter en skilsmisse bør ikke slike menn få ha barnet på overnattingsbesøk før han har dokumentert at han våkner minst like lett når barnet trenger det, som det moren gjør.
Gjest farge Skrevet 14. februar 2010 #12 Skrevet 14. februar 2010 Jeg tror nok at dette er noe som endrer seg når menn VET at det bare er de som KAN ta seg av et nattevåkent barn. Tror også at mange mødre er ganske styrete når det gjelder å TA denne omsorgen og så sutre om det i ettertid.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #13 Skrevet 14. februar 2010 Jeg tror nok at dette er noe som endrer seg når menn VET at det bare er de som KAN ta seg av et nattevåkent barn. Tror også at mange mødre er ganske styrete når det gjelder å TA denne omsorgen og så sutre om det i ettertid. Menn er vel frie til å ta omsorg for barna fra de er babyer. Bare fordi de ikke kan amme, kan de bytte bleie og gjøre andre ting. Holdningen er vel heller at mødre bare er hjemme og kan ta seg av alt.
Thomasine Skrevet 15. februar 2010 #14 Skrevet 15. februar 2010 Menn er vel frie til å ta omsorg for barna fra de er babyer. Bare fordi de ikke kan amme, kan de bytte bleie og gjøre andre ting. Holdningen er vel heller at mødre bare er hjemme og kan ta seg av alt. Denne "holdningen" er vel på sin plass mener jeg. I hvert fall til en viss grad. Hvis mannen skal på jobb dagen etter, er det vel bare rimelig at mor tar det meste av nattevåket? Hun kan tross alt legge seg med barnet på dagen? Vel, jeg klarte det aldri, men da stilte bare pappaen opp ekstra de nettene det ble for mye! Vi tok det på "skjønn". For det meste var jeg oppe på nettene og de gangene det ble mye eller jeg hadde veldig underskudd på søvn stilte han opp mere. I dag derimot, når begge er i jobb stiller vi likt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå