Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet jeg bare ikke hva jeg skal gjøre! Jeg har selv to hunder, en silky terrier og en golden valp. Han har en husky. Jeg er så utrolig glad i han og jeg vil ikke at vi skal gå fra hverandre pga hunden, men nå vet jeg bare ikke hva jeg skal gjøre.

Hunden hans bjeffer, gjør fra seg inne, gnager på alt, stresser mine hunder, lar de aldri få fred, osv. Det er skikkelig slitsomt å ha hun her. Nå snakker vi om å flytte sammen, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg er så glad i han, jeg vil bo med han, men jeg takler ikke bikkja.

Det er jo ikke akkurat som om jeg kan be han selge hun, siden jeg ikke vil selge mine. Jeg sa til han at jeg kunne omplassere valpen til et familiemedlem som bor i nærheten (jeg vet han vil få det kjempefint, og det er gåavstand mellom husene våres), men eldstemann ville jeg aldri gi fra meg, men han sa ikke noe om sin. Jeg har prøvd å fortelle han hvor mye stress det blir for mine når hun får løpetid (jeg har hannhunder), men han sa bare "vet det".

Jeg er klar over hvor egoistisk dette høres ut, men jeg klarer ikke slappe av når hun er her. Om vi ikke passer på har hun plutselig spist stuebordet, til tross for gode tyggeleker og bein, hun har gjort fra seg over alt, ligger seg i ansiktene våre, forføler mine hunder og plager de til de til slutt klikker og vi har en slåsskamp her. Jeg mener det er feil å sperre mine inne på et annet rom, siden det er DERES hjem, men det har blitt til at når hun er het så må vi det, for å sperre hun inne går ikke, da bjeffer og uler hun bare, og husverten er ikke særlig glad for det akkurat.

Vi har gått lange turer med hun for å slite hun ut, vi har lekt leker med hun for å slite hun mentalt ut, hun er vandt til å være her. Nei, jeg vet bare ikke hva jeg skal si til han. Er det noen som har tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden virker å ha stressproblemer. Antakelig som følge av for lite oppmerksomhet og for lite "jobb". Den trenger et kurs og oppfølging i det daglige med "oppgaver" og grenser.

Du kan jo foreslå at dere melder dere på et dressurkurs etc alle sammen, med både dine og hans hund. Slik at dere kan forebygge samlivsproblemer på grunn av uenighet om dyrehold... :lur:

Og så kan du foreslå at siden bikkja hans er så stor og sterk, så kan den jo brukes til noe.. bære kløv eller trekke...! Sånne kjøtere SKAL ha en jobb ellers blir de umulige av kjedsomhet. :jepp:

Skrevet

Høres ut som nok et eksempel på feil hund til feil eier. Husky er ikke en familiehund, det er en arbeidshund! Den trenger ( i voksen alder) 2 til 3 timers tur hver dag, og helgene bør brukes på fjellet i sne, der hunden brukes på slede. Det er en trekkhund som fint klarer 5 timer i sneen. Kjekkeste den vet! :-) Er det ikke sne, så finn kjerreveier der det er bilfritt, og bruk slede med hjul. Hunden må få trekke!

Jeg har alltid hatt lyst på husky ev malamute selv, men så lenge jeg ikke har livsstilen til det, anskaffer jeg meg den ikke. Sånn må det være.

Det viktigste ved valg av hund er aktivitetsnivået. Innfrir en ikke det aktivitetsnivået hunden har behov for, så får man problemer.

Din samboer har anskaffet seg en high maintenance hund, så ta han ta ansvar for det! Se her

Puh, måtte bare få ut litt frustrasjon!

Hilsen hundeeier :-)

Skrevet

Takker for råd. Jeg vet han har kjøpt seg feil hund og at han ikke har tid til hun, og jeg tror han begynner å innse det selv nå. Han pleier å ha hun med seg på jobb, da ligger hun i bilen. Kanskje jeg kan heller begynne å ha hun her da? Så får jeg ta hun med på tur i snøen? Jeg er veldig glad i det selv. Jeg har en kløv som jeg ikke får brukt nå, hun kan jo få den.

Hvordan begynner jeg? Lar hun bli vandt til den, og så mer og mer vekt?

Ja, kanskje kurs hadde vært noe. Så kan jeg ta med min voksne hund :)

Jeg har så lyst til å like hun!

Skrevet

Jeg har også hatt lyst på husky rent utsendemessig sett, men jeg innser at jeg aldri i verden hadde klart å holde et høyt nok aktivitetsnivå for den. Den krever mye. Det er gjerne en sånn hund man skaffer seg hvis man liker å gå et par timer hver dag og er aktiv på fjellet om helgene, og sånn er ikke jeg :sjenert:

I ditt tilfelle høres det ut som en hund som ikke blir brukt nok, hvor mye tur får den hver dag? Og om helgene?

Skrevet

jeg har husky, hundegården full :)

De trenger mosjon, men det er ikke dermed sagt at man må GÅ TUR i tre timer. Hva med å la hunden trekke deg/ham på ski? eller foran sykkel? Kløving er en glimrende idè. start med lett kløv, to halvlitersflasker med vann er bra i starten (en på hver side). Men da må hunden være utvokst (over to år). Snørekjøring og sykling kan du gjøre fra den er 7 mnd. start med korte distanser (noen få km. 2-3). øk etterhvert. valper øker saaakte. voksne øker fortere

Kan hunden stå noe ute? mange huskyer jeg kjenner liker å stå ute, selv alene. Det er dermed ikke sagt at jeg synes hunden bør stå ute alene største parten av dagen. dette er hunder med flokkinstinkt, og dere er flokken dens. dermed bør den være sammen med DERE mye.

Lær den at hundene dine skal ha fred. Når den plager dem, si Nei, ta huskyen bort fra hundene.

Gnager på ting- gi den noe som er tillatt å gnage på. bein, tyggeleker, etc

Skrevet

hei. jeg vet helt ærlig ikke hvor mye tur den får utenom når jeg går med den. jeg vet at den får ihvertfall en på ca 45 min hver dag, men mer enn det vet jeg ikke.

den er 9 mnd, så da kan jeg ikke bruke kløven enda da? ingen av oss har ski, og det er ikke føre til sykkel, men hun kan gjerne dra sønnen hans på akebrett? :)

Gjest gjest med husky
Skrevet
hei. jeg vet helt ærlig ikke hvor mye tur den får utenom når jeg går med den. jeg vet at den får ihvertfall en på ca 45 min hver dag, men mer enn det vet jeg ikke.

den er 9 mnd, så da kan jeg ikke bruke kløven enda da? ingen av oss har ski, og det er ikke føre til sykkel, men hun kan gjerne dra sønnen hans på akebrett? :)

ville ikke brukt kløv da nei. Og akebrett- kun korte turer da det jo blir litt kg å dra på :)

Du kan jo også kjøpe en bok om hundetriks og trene den i litt øvelser. IKke den letteste rasen å trene, men de fleste er lærenemme så lenge de synes ting er gøy. Triks pleier å være gøy

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Triks er alltid en slager, pga hodestimulansen... Husk å trene alene med henne eventuelt, ikke ha de andre rundt eventuelt.. :) da blir det bare bråk og baluba!

Og som hun med husky sier, trengs ikke 2-3 timer med tur... Det gjør ingen hunder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...