Gå til innhold

Ett trist problem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om ingen ting hjelper så går det ann å banke og sage skikkelig i 7 tiden dagen etter ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:fnise:

Ja og nå er det søndag så da passer det å sette i gang.

Skrevet

Aiaiai, for noen festlige naboer dere har... Det er klart at hvis man skal bo tett inntil andre så må man finne seg i noe bråk og lyder, men dette er da mange mil over grensen til hva som er holdbart! En fest av og til burde gå an, men da skal det gis ut nabovarsel og det skal være stille (eller betraktelig roligere) i 11-12-tiden.

Jeg vet ikke hvordan rekkehusene er organisert, men kan disse paragrafene fra Lov om eierseksjoner være relevante?

§ 19. Rett til bruk

Den enkelte sameier har enerett til bruk av sin bruksenhet og rett til å nytte fellesarealer til det de er beregnet eller vanlig brukt til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene.

Bruken av bruksenheten og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre sameiere.

Bruksenheten kan bare nyttes i samsvar med formålet, jf. § 6 sjette ledd. Endring av bruken fra boligformål til annet formål eller omvendt må ikke foretas uten reseksjonering etter § 13 annet ledd.

Med tilslutning fra de sameiere det gjelder, kan det i vedtektene gis nærmere bestemmelser om bruken av næringsseksjoner.

I vedtektene kan det gis bestemmelser om midlertidig enerett for en eller flere sameiere til bruk av bestemte deler av fellesarealene og om vilkårene for slik enerett. Begrensningen i § 6 annet ledd tredje punktum gjelder tilsvarende.

Sameiermøtet kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold i seksjonssameiet, kan bruker av seksjonen holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen.

§ 26. Pålegg om salg

Hvis en sameier til tross for advarsel vesentlig misligholder sine plikter, kan styret pålegge vedkommende å selge seksjonen. Kravet om advarsel gjelder ikke i de tilfelle der det kan kreves fravikelse etter § 27. Advarsel skal gis skriftlig og opplyse om at vesentlig mislighold gir styret rett til å kreve seksjonen solgt. Pålegg om salg skal gis skriftlig og opplyse om at seksjonen kan kreves solgt ved tvangssalg hvis pålegget ikke er etterkommet innen en frist som ikke skal settes kortere enn seks måneder fra pålegget er mottatt.

Er pålegget ikke etterkommet innen fristen, kan seksjonen kreves solgt gjennom namsmyndighetene etter reglene om tvangssalg så langt de passer. Tvangsfullbyrdelsesloven §§ 4-18 og 4-19 gjelder tilsvarende. Dersom det innen fristen etter tvangsfullbyrdelsesloven § 11-7 første ledd reises innvendinger mot tvangssalget som ikke er klart grunnløse, skal begjæringen om tvangssalg ikke tas til følge uten behandling ved allmennprosess. Bestemmelsene i tvangsfullbyrdelsesloven § 11-20 om det minste bud som kan stadfestes, gjelder ikke ved tvangssalg etter denne paragraf.

§ 27. Fravikelse

Medfører sameierens oppførsel fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse av eiendommen, eller er sameierens oppførsel til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere, kan styret kreve fravikelse av seksjonen etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13. Begjæring om fravikelse kan settes fram tidligst samtidig med at det gis pålegg etter § 26 om salg. Begjæringen settes fram for tingretten. Dersom det innen fristen etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-6 reises innvendinger mot fravikelsen som ikke er klart grunnløse, skal begjæringen om fravikelse ikke tas til følge uten behandling ved allmennprosess.

Etter reglene i paragrafen her kan det også kreves fravikelse i forhold til bruker som ikke er sameier.

Hvis det er relevant: skriv ut, strek under det viktigste og dump det anonymt i postkassa deres.

Finnes det ingen former for ordensregler?

Denne artikkelen kan kanskje være av interesse, det samme med denne (men den gjelder seveierleiligheter - jeg vet ikke hvor relevant det er for rekkehus?)

Skrevet

Om ikke annet var naboene stille på lørdagen, sikkert utslitt etter gårsdagen. Fruen var ute med det lille barnet, hun så veldig redusert ut og blank i øynene - det levnet ingen tvil om at hun hadde festet.

Siden vi er ny i nabolaget har vi før væørt veldig hyggelig for å skape en god tone med disse menneskene vi har hørt så mye negativt om. Men når vi møtte henne i går, hilste vi ikke på henne, verken jeg eller mannen. Det er kanskje litt smålig, men vi er kommet til ett punkt hvor nok er blitt nok. Vi føler det er nå riktig å vise at dette er noe vi ikke aksepterer. Vi tok det ikke opp der og da, siden barnet hennes og våre barn var tilstede og hun pratet med en annen nabo. Dette er noe vi skal prate med dem om på en ordentlig måte og da helst med begge to til stede. Selvsagt gruer vi oss, men nå er vi ganske bestemte på at ingen skal få ødelgge for oss etter all innsatsen som ligger i dette hjemmet.

Jeg er glad for dere som har svart meg her. Jeg var redd for å få krass kritikk om at jeg måtte tåle såpass når vi bodde tett. Som nevnt tidligere hadde jeg nok hatt ett helt annet forhold til dette hvis de sa fra på forhånd og at det roet seg ved 11-12 tiden.

Jeg likte også ditt forslag veldig godt pingting, jeg skal sette meg inn i disse reglene og også kontakte styret vi har her. Selv om det er selvieier tror jeg styret har en viss påvirkning.

Skrevet

Lykke til, da. Og nei, dette er virkelig langst over streken ift. hva man burde finne seg i. :klemmer:

Gjest brutal_mann
Skrevet

Og hvordan skal disse jævlene av noen naboer klare å gjøre livet surt for deg? Jeg hadde rævpult dem så det holdt tilbake for å si det slik.

Skrevet

Jeg hadde nok ringt politiet neste gang, men i tillegg til å klage på bråket hadde jeg kanskje hintet fram at det er små barn i huset også, og at jeg var litt bekymret. Det er ikke bra for barn å oppleve slik festing fra foreldrene.

Skrevet

Hvis naboene er skikkelig uggne, så hadde jeg bare ringt politiet neste gang, ikke snakket med dem selv. Det er anbefalt av politiet (har ingen referanser desverre) om at man ikke tar hånd om "husbråk" på egen hånd, men heller lar politiet ta hånd om det, da man ikke vet hvordan bråkmakerene vil reagere på kritikk.

Skrevet
Jeg hadde nok ringt politiet neste gang, men i tillegg til å klage på bråket hadde jeg kanskje hintet fram at det er små barn i huset også, og at jeg var litt bekymret. Det er ikke bra for barn å oppleve slik festing fra foreldrene.

Det tror jeg er et veldig godt poeng. Ofte er det jo sånn at politiet har nok å gjøre på nettene i helga, og dette kan gjøre at dere havner litt høyere på prioriteringslista.

Skrevet

Å, en grinete nabo vil ingen ha...de kan gjøre faen så mye vemmelig. Men jeg må si det er jammen noe til feigt nabolag som lar en husstand terrorisere resten av beboerne. Og hva med styret? Enten det er borettslag eller sameie, så er dette en styresak om noen holder på sånn.

I første omgang. Og innretter man seg ikke etter regler og vedtekter som generalforsamlingen har vedtatt, er det utkastelsesgrunn etter et visst antall advarsler. Ingen grunn til å finne seg i noen småkonger som plager andre.

Men snakk med dem først, det kan ofte hjelpe.

Skrevet

Hadde det vært meg hadde jeg lagt et anonymt brev i postkassen der jeg bad om ro mellom klokken 23 og 7 til vanlig og nabovarsel om de skulle unntaksvis ha fest, og så muligens signert det "Med vennlig hilsen nabo" for å legge en hyggelig tone i brevet. Så ville jeg ringt politiet neste gang, nevnt at jeg trodde det var et lite barn i huset, og at jeg ønsket å være anonym.

Noen mennesker kan være fryktelig ubehagelige, og jeg vil ikke anbefale dere som småbarnsfamilie å bli uvenner med naboene. Det er faktisk en del de kan gjøre for å gjøre livet surt for dere uten at dere kan si så mye på det, så vær litt forsiktig. Det er ikke kjekt å ha naboer som har på høy lyd på tven hele dagen (gjerne når de ikke er hjemme også) bare for å irritere dere heller. Og folk kan være ganske kreative om de går inn for å være vanskelig...

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Om ingen ting hjelper så går det ann å banke og sage skikkelig i 7 tiden dagen etter ;)

7-tiden, nei det er for sent. De får stramme seg søvnløse opp noen ganger og starte 5.30.

Gjest Gjesten (utlogget)
Skrevet

Jeg tror politiet holder kjeft om hvem som ringte-i alle fall hvis du ber dem om det.

Jeg ville ringt politiet hver eneste kveld dette var et problem - jeg tuller ikke - HVER KVELD. Jeg vet ikke om naboene dine kan få noe ordenlig trøbbel med loven, men om ikke annet blir de vel lei av å få politiet på døren hver kveld

Gjest Gjest_Kalle_*
Skrevet
Vi kjøpte ett nytt selveier rekkehus i sommer. Som vi brukte 6 måneder på å flytte inn i. Vi måtte pusse det helt opp. Gulv, tak og vegger ble skiftet ut eller fikset på, nytt kjøkken, 2 bad, elektrisk og rør. Absolutt alt i huset ble fikset på. Nå har vi bodd her i 2 måneder. Vi er meg, min mann en datter på 3 måneder og en sønn på 2.5 år

Naboene er ett par mellom 40 og 50 år med ett lite barn og tre store barn. Foreldrene der fester så og si hver helg!! Med høy musikk. Dette er ett hus fra 80-tallet og er sikkert ikke kjempegodt isolert. Men når det ljomer ut tecknomusikk non-stop på kveld/natt våkner barna av det, Han eldste virker redd og vi bruker flere timer på å få han til å sovne. Hun minste sovner relativt fort hvis vi legger henne opp i vår seg igjen.

I natt holdt de musikker gående til kl. 07.00. Vi må stå opp med våre barn i 6-tiden og fremdeles er det høy musikk i huset.

Andre naboer råder oss til å ikke si noe til disse menneskene, de begrunner det med at de kan gjøre livet veldig surt for deg. Vi ønsker jo ikke noe uvennskap eller at noen skal gjøre livene våre sure. Men jeg ønsker ikke å GODTA dette.

Jeg har søkt litt på nettet om rettigheter, men det går litt igjen at hvis du ikke tåler lyd for du bosette deg i indre gokk uten folk rundt seg. Men vi har tross alt lagt mye tid og penger i dette hjemmet og er veldig fornøyd med oppussingen men bare etter 2 måneder er vi nødt til å vurdere å selge :tristbla:

Om ikke du bor utenfor de store byene er det ikke mye du får gjort. Har levd med samme problemer selv, men politiet kommer aldri om du ringer til dem i større byer for "så små ting som litt musikk" som de gjerne formulerer det selv. De har for få på vakt om kvelden til det, politiet jobber for det meste 8-16.

Du kan ringe, men ikke forvent noe hjelp. Men de må loggføre det, så da står du sterkere senere.

Om de kommer sier de ikke hvem som har meldt i fra.

Eneste måten du kan få en slutt på dette er å rett og slett anmelde naboen på politikammeret, selv om det sikkert blir henlagt om du er i feil politidistrikt. Etter anmeldelsen vill jeg gått til sivil sak for tapt nattesøvn, arbeidsinntekter, tap av verdi på eiendom eller noe i den duren.

Om det ikke går å snakke med dem, er nok dette eneste løsning.

Skrevet
De har for få på vakt om kvelden til det, politiet jobber for det meste 8-16.

Politiet jobber som oftest hele døgnet, er svært få steder de bare har dagvakt!

Ringer du hver gang de har fest, så kommer de til slutt. Kommer de ikke, så sender du en klage til politimesteren. Dette forutsetter selvfølgelig at du selv har skrevet opp alle gangene du har ringt, for det er ikke sikkrt at politiet loggfører alle gangene du har ringt ;)

Skrevet

Hei.

Jeg søkte på "husbråk" fordi vi har samme problem som dere.

Vi bor også i rekkehus.

Ble vekket klokken 04:30 i morges av naboen som ropte og skrek og kastet innholdet i leiligheten sin rundt seg.

Det hørtes faktisk ut som om hun var alene denne gangen- men jeg var veldig redd for at hun rett og slett drev å skadet seg selv.

Etter en time med perioder med stillhet og så fullt rabalder igjen med noe som hørtes ut som at gjenstander ble dunket i vegger og dører tenkte jeg at "nå ringer jeg politiet"

Da dukket hundepatruljen opp utenfor....og 10 minutter snere kom ambulansen. Noen hadde tydeligvis tatt ansvar.

Det har vært en del bråk siden vi flyttet inn....jeg synes at det er ekkelt at hun er så psykisk ustabil.

Hun kan finne på å stå å rope ut av verandadøren midt på natten.

Vi har en gutt på 1 år og ei jente på 5 som våkner av bråket.

I sommer hadde nabodamen barnebarnet sitt på overnatting flere ganger. Jenta tok mye kontakt med vår datter ( de er begge 5 år)

Det er aldri bråk da, og de griller i hagen og koser seg....men jeg lurer på om naboen min kan kontrollere seg selv i lengden, når hun har barn i huset. Jeg vet ikke om datteren hennes er klar over hvor ille det kan være på nattestid.

Vi later som ingenting når vi møter henne....jeg lurer på om jeg skulle la henne få vite at vi hører henne heller...

hva ville dere ha gjort?

Jeg kommer til å få vondt inni meg om jeg ser at hun har barnebarn påå overnatting igjen, for i natt var det helt ekstremt. :sukk:

Skrevet

Huff i natt var det på an igjen. De var sammen med ett anet nabopar, det er så akseptert fra noen naboer at disse skal styre på. Ikke denne gangen turde vi å si noe. Vi har hørt at disse naboene kan bli aggressive og ty til vold i enkelte tilfeller. Noe vi er bekymret for. Mannen i huset der er stor og sterk og slåssing er ikke akkurat det vi ønsker.

Vi hørte musikk (roxette-albumet på full guffe) latter og og roping. Eldste barnet våknet, men denne gangen var vi forbredt og tok henne fort inn på rommet vårt slik at hun sovnet med en gang. Vi ble liggende å lytte og irritere oss. De ga seg 4.30.

Det andre naboparet som er med på denne festingen har to barn mellom 9 og 11. Sønnen deres sto utenfor og ropte opp på terrassen etter moren og ville at moren skulle komme hjem og være sammen med de. Dette er trist. De som er naboene våre, bor på en ende og har oss som nærmeste nabo.

Ståa er at vi nå er blitt redd for å si fra grunnet vold og at vi bor i storby og tenker at politiet ike gidder å bry seg om at vi blir plaget av dette samt er vi bekymret for at de skal si hvem som har ringt. Vi selger til sommeren med tungt hjerte :(

La guapa: Så trist å høre, det virker jo absolutt som en dame med psykiske problemer? Som du ser vet jeg tydeligvis ikke selv hva jeg skal gjøre. Vi er vel kanskje feige. Men hvis hun ellers vrker OK, kan det kanskje komme en åpning til å nevne det. Hvis hun nå har blitt tatt hånd om kan vi jo håpe at hun får god hjelp :klemmer:

Skrevet

Ring politiet, det der er jo beskymringsmessig i forhold til barnevernet også

Skrevet

Dere bør faktisk sende en bekymringsmelding til barnevernet. Dette kan gjøres anonymt av naboer og andre som gjør observasjoner og har opplevelser som dette. et barn skal ikke trenge å stå og rope mamma hjem....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...